چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید!

پیشرفت غیر قابل انکار صنعت خودروسازی چین در سالهای اخیر

  یک دهه پیش صنعت خودروسازی چین را یک صنعت کپی کار می دانستیم که سعی داشت با تقلید مستقیم از خودروسازان بزرگ و مطرح دنیا اسم و رسمی را در دنیا برای خود ایجاد کند. اما آیا امروزه نیز صنعت خودروسازی چین همان رویه را دارد؟ قطعا خیر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  امروزه صنعت خودروسازی چین یک چرخش 180 درجه ای را نسبت به دو دهه پیش تجربه کرده و به جای کپی کاری و تقلید از خودروسازان مطرح حال صاحب پلتفرم و سبک طراحی شده و به یک بلوغ نسبی در طراحی و توسعه خودرو رسیده است.

برای اینکه بهتر متوجه پیشرفت و رشد خودروسازان چینی در سال های اخیر بشوید، باید است نگاهی به گذشته این صنعت در چین داشته باشیم. صنعت چین در آغاز فعالیت خود در دهه 2000 دچار یک بحران هویتی بزرگ بود. خودروهایی که حدود 20 سال پیش توسط چینی ها طراحی شده اند، با الگوبرداری مستقیم از خودروسازان رده بالای اروپایی و آمریکایی شکل گرفته اند و آنها را باید یک تقلید ناشیانه از خودروهای پرطرفدار بازار جهانی دانست. خودروهای کپی برداری شده ای که فقط در ظاهر شبیه به خودروهای مطرح جهانی بوده و در زمینه کیفیت اصلا ربطی به آنها نداشتند و قیمت آنها نیز به مراتب ارزان تر بود.

در اوایل سال 2000 چینی ها خودرویی به نام Shuanghuan Sceo را طراحی کردند. این خودرو یک کپی تمام عیار از ب ام و X5 بود که در آن سالها در بازار جهانی طرفداران زیادی داشت. این خودروی چینی به حدی شبیه به ب ام و X5 طراحی شده بود که تنها با دقت به طراحی چراغ های جلو و عقب و جلوپنجره می توانستید متوجه تفاوت آن نسبت به ب ام و ایکس 5 شوید. همین تقلیدها و کپی کاری های ناشیانه و بی کیفیت بود که چهره صنعت خودروسازی چین را در اذهان عمومی خراب کرده بود و موجب شده بود مخاطبین دید خوبی نسبت به این صنعت نداشته باشند.

صنعت خودرو چین

شاید پیش خود تصور کنید که مشتریان چینی از خودروهای کپی برداری شده صنعت خودروسازی خود استقابل می کردند. کاملا برعکس. چینی ها اصلا طرفدار خودروهای تقلید شده و کپی برداری شده نبودند و چنین اقداماتی باعث ورشکستی بسیاری از خودروسازان چینی کپی کار هم شد. روند تقلب خودروسازان چینی از دست اساتید این صنعت به حدی زیاد شده بود که مشتریان چینی تقریبا از طراحی یک خودروی اصیل که شباهت ظاهری با برندهای مطرح نداشته باشد و توسط صنعت خودروسازی کشورشان طراحی شده باشد، ناامید شده بودند.

ولی کم کم ریسک پذیری ها و سنت شکنی های خودروسازان چینی شروع شد. به عنوان مثال چری در سال 2008 سدانی به نام A3 را با همکاری موسسه معتبر پینین فارینا طراحی و عرضه کرد. این خودرو در آن سال طراحی عجیبی داشت و اصلا هم زیبا نبود. ولی همین که تقلیدی در طراحی آن نشده بود موجب محبوبیت آن شد. سال 2008 را می توان نقطه عطف صنعت خودروسازی چین دانست و بسیاری از خودروسازان چینی دست از کپی و تقلید برداشتند و با تکیه بر دانش خود و با کمک گرفتن از بزرگان این صنعت موجبات رشد خود را فراهم کردند.

پیشرفت غیر قابل انکار صنعت خودروسازی چین در سالهای اخیر

حال خودروسازان چینی پس از سالها تلاش و همکاری با خودروسازان مطرح دنیا، انتقال دانش، بکارگیری مدیران باتجربه و با سابقه فعالیت در خودروسازان مطرح دنیا به یک بلوغ نسبی رسیده اند. امروزه عمده خودروهای چینی که تولید می شوند زبان طراحی منحصر به فرد خود را دارند و می توان ادعا کرد که خودروسازان مختلف چینی به یک بلوغ نسبی در طراحی خودرو دست یافته اند.

قطعا این سوال در ذهن شما ایجاد می شود که دلیل پیشرفت سریع و چشمگیر صنعت خودروسازی چین در یک بازه زمانی کوتاه مدت چیست؟ از جمله دلایل پیشرفت چینی ها در تولید و طراحی خودرو می توان به همکاری با بزرگان و جذب سرمایه گذاران و خودروسازان خارجی و تاسیس شرکت  ثالث با همکاری مشترک چینی ها و خودروسازان مطرح دنیا اشاره کرد. این اقدام منجر به انتقال دانش و اشتراک پلتفرم در تولید خودرو می شود و به مرور تجربه چینی ها در زمینه طراحی و تولید خودرو را بیشتر می کند.

یکی دیگر از دلایل رشد صنعت خودروسازی چین استخدام مدیران مطرح صنعت خودروسازی جهان و بکارگیری آنها در خودروسازان چینی بوده است. به عنوان مثال در سالهای اخیر گایلز تیلور از رولزرویس و والتر د سیلوا از فولکس واگن که هر دو در زمینه طراحی فعالیت می کردند به استخدام خودروسازان چینی درآمده اند.

لازم به ذکر است که چینی ها صرفا در زمینه طراحی خودرو پیشرفت نکرده اند. بلکه در زمینه مهندسی محصول نیز گشایش هایی در صنعت خودروسازی چین شده و امروزه برخی از خودروهای ساخته شده در چین به سادگی قابل رقابت با خودروهای مطرح دنیا هستند. پیشرفت چین در خودروسازی به حدی بوده که به تولید ابرخودرو هم رو آورده و موفق به طراحی ابرخودروی برقی مانند NIO EP9 شده که فعلا رکورددار پیست نوربرگ رینگ آلمان است!

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=246960
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه