میهن صنعت :

پیشگیری و برخورد با زورگیری از حرف تا عمل+ عکس

میهن صنعت : این روزها زورگیری و برخورد با آن تیتر اول اخبار انتظامی کشور شده است اما هنوز هم پاسخ روشنی درباره نحوه برخورد با مجرمان و اجرای صحیح قانون وجود ندارد و انگار اقدامات پیشگیرانه به کناری نهاده شده است.

میهن صنعت : به طور قطع در سال‌های اخیر فردی نیست که واژه زورگیری را نشنیده باشد. برخی‌ها که قربانی این پدیده شوم شده‌اند، به محض شنیدن آن موهای بدن‌شان سیخ شده و به شدت این مقوله را مورد نکوهش قرار می‌دهند.

 

اما بعضی از شهروندان که مورد هجوم افراد زور گیر قرار نگرفته‌اند به محض شنیدن واژه زورگیر تمایل دارند تا آخر قصه را بشنوند و وقتی از آنها می‌پرسی که اگر  مشاهده کنی با زور و قمه از همنوع خود زور گیری می کنند، چکار می کنی؟ با اطمینان و قوت قلبی می‌گوید حتما مانع این کار زشت شده و به کمک قربانی می‌روم.

 

یک دسته از افراد هم هستند وقتی با چنین حوادثی روبرو می‌شوند میخ زمین شده و دست به چانه زده و راحت و آسوده بدون هیچ دغدغه ای ماجرا را نظاره گر می‌شوند. مثل حادثه زور گیری که چند وقت پیش از رسانه‌ها پخش شد.

در این تصاویر مشاهده می‌شود که چهار زورگیر با دو موتورسیکلت در هنگام روز و مقابل چشمان شهروندان به یک مرد حمله می‌کنند تا به او دستبرد بزنند.

سارقان با تهدید قمه، مالباخته را مجبور می‌کنند تا کیف و کت خودش را تحویل بدهد، اما او مقاومت می‌کند و یکی از زورگیرها پس از گرفتن اموال مرد، با وارد آوردن ناگهانی یک ضربه قمه، صورت او را مضروب می‌کند تا زمین‌گیر شود و نتواند تعقیب‌شان کند، سپس هر چهار زور گیر از صحنه وقوع جرم می‌گریزند.

با وجودی که خودروهای عبوری شاهد این صحنه هستند، اما یکی از موتورسوارها که ماسک به چهره دارد، آنها را با لگد و فریاد تهدید می‌کند تا از آنجا دور شوند.

 

 

از سوی دیگر دو مرد که از ساختمان روبه‌رو خارج شده‌اند، از فاصله 7 متری به تماشای صحنه زورگیری می‌ایستند و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و حتی با فریاد بقیه را هم خبر نمی‌کنند. 

 در جایی دیگر می‌شنویم که با تلاش ماموران پلیس آگاهی غرب استان تهران 3 عضو باند سارقان زورگیری که در پوشش مسافرکش از شهروندان زورگیری می‌کردند شناسائی و دستگیر شده و به 17 فقره سرقت اعتراف کردند.

اعضای باند سارقان زورگیر معروف به دالتون‌ها که اقدام به سرقت‌های به عنف، زورگیری و خفت‌گیری می‌کردند با تلاش مأموران انتظامی شهرستان کرج و در حال حمل اموال مسروقه دستگیر شدند.

سرگرد مالمیر از دستگیری سارق زورگیری که ضمن پرسه‌زنی در اطراف پایانه غرب تهران پس از شناسایی طعمه‌های خود با تهدید چاقو اقدام به زورگیری می‌کرد خبر داد.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان البرز از دستگیری اعضای باند زورگیری و شرارت که با ارتکاب جرایم متعدد موجب سلب امنیت و آرامش عمومی شده بودند، طی یک عملیات پلیسی خبر می‌دهد.

سرهنگ نعمتی کلانتر 123 نیاوران تهران بزرگ از دستگیری سه زورگیر در محدوده نیاوران خبر داد و گفت: این متهمان هنگام زورگیری با سلاح سرد از یک شهروند بازداشت شدند.

اما در سوی دیگر سرهنگ کارآگاه علی غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری اعضای باندی که به شیوه ایجاد تصادف ساختگی اقدام به سرقت گردنبند و یا زورگیری اموال باارزش طعمه های خود می کردند خبر می‌دهد.

 

 

فردی که با همدستی 3 نفر دیگر و با تهدید سلاح سرد اقدام به سرقت و زورگیری در شهرستان خمین استان مرکزی کرده بود و پس از شناسایی دستگیر می‌شود.

سرهنگ خالقی رئیس کلانتری 124 قلهک تهران بزرگ هم از دستگیری دو زورگیر مسافرنما در محدوده شریعتی، خبر داد و گفت: این متهمان که تحت پوشش مسافر از رانندگان زورگیری می‌کردند، در کلانتری به یک فقره سرقت دیگر اعتراف کردند.

این که چه شده است که زورگیران در روز روشن، به خود جرأت می‌دهند مردم را چنین غارت کنند، موضوعی است که نمی‌توان از کنار آن با بی‌اعتنایی گذشت.

با مشاهده این حوادث پی می‌بریم که سلاح سرد به عنوان وسیله تهدید و قدرت نمایی و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم به خصوص جوانان استفاده می‌شود و امنیت اجتماعی و روانی شهروندان را به مخاطره می‌اندازد.

بسیار ناشیانه، عجولانه و از روی عمد و به قصد مغلوب کردن رقیب و ضربه یا ضرباتی را به طرف دیگر درگیری وارد می‌آورد که عواقب ناگواری را به دنبال دارد.

بر اساس ماده 183 قانون مجازات اسلامی مجرمی که مفسد فی‌الارض بودن او از منظر قانون احراز شده باشد حکم حد، که در این مورد اعدام است، برای وی صادر می‌شود.

برای اینکه حکم اعدام صادر شود باید از سوی دادگاه عمل مرتکب محاربه تلقی شود، در نتیجه باید گفت حمل سلاح و ایجاد رعب و وحشت به نوعی از مصادیق بارز محاربه است.

در این میان سردار رادان جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه برخورد با جرائم خشن جزء اولویت‌های مأموریتی نیروی انتظامی است، گفت: حتماً ناجا برخورد‌های قاطع، به هنگام و بسیار سخت با اراذل اوباش و زورگیرها دارد.

وی ادامه داد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که برای این دسته از موضوعات، سایت و باشگاه خبرنگاران پلیس را راه‌اندازی کرده‌ایم و مردم می‌توانند این گونه فیلم‌ها و مطالب را در اختیار این مراکز قرار بدهند تا نیروی انتظامی بتواند از اینگونه فیلم‌ها بهره اطلاعاتی و پلیسی ببرد.

در این میان برای اینکه بدانیم پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در این رابطه چه تدابیر و توصیه‌هایی دارد، نظر سردار مهری رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی را جویا شدیم.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در ابتدا خطاب به شهروندان می‌گوید: در حین مراجعه به بانک و یا زمانی که اشیاء قیمتی و پول زیاد همراه دارید، هرگونه موارد مشکوک را جدی بگیرید.

وی ادامه داد: شهروندان در داخل بانک حین انجام امور بانکی و تحویل گرفتن پول یقین داشته باشند افرادی آنها را زیر نظر دارند و حین خروج از بانک اطراف را با دقت نگاه کنند و اگر خودرو و موتور سیکلت مشکوکی را مشاهده کردند قبل از اینکه مورد زورگیری قرار گیرند با رعایت جوانب اگر خودرو ندارند، با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از محل دور شوند و هر گونه موارد مشکوک را به پلیس 110 گزارش دهند.

سردار مهری با تاکید بر اینکه شهروندان از حمل پول با مبالغ زیاد جداً خودداری کنند، گفت: حتی الامکان در صورت الزام به حمل پول، وجه را به چک رمز دار و چک پول تبدیل کنند.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در ادامه به کنترل و پوشش انتظامی خیابان‌هایی که بانک و موسسات مالی و بازار است خبر داد و گفت: در صورتی که شهروندان مورد زورگیری قرار گرفتند در صورتی که با سلاح سرد تهدید شدند سعی به مقاومت نکنند و با دقت چهره و نحوه زورگیر را به خاطر بسپارند و در اولین فرصت با پلیس 110 تماس بگیرند.

سردار مهری در پایان سخنان خود با بیان اینکه واحد 110 در کلانتری‌ها مستقل شده است، تصریح کرد: در اکثر کلانشهرها و شهرستان‌ها واحدی به عنوان رسیدگی به فوریت‌های پلیسی 110 تشکیل شده است که به محض اینکه مردم مورد خاصی را اطلاع دهند از طریق ارتباط بین واحد گشت و محل حادثه سریع به محل وقوع حادثه اعزام شوند.

 

اما در آخر هنوز هم به روشنی مشخص نیست که چه مجموعه اقداماتی باید از سوی دستگاه‌ها و متولیان پیشگیری از وقوع جرم و همچنین دستگاه‌های امنیتی و انتظامی صورت گیرد تا شاهد وقوع این چنین جرائمی نباشیم. منبع:فارس

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8251
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه