میهن صنعت:

پیش‌بینی ادامه ثبات در بازار ارز

میهن صنعت: هیچ پیش‌بینی‌ای در بازار متلاطم ارز، بخصوص اگر مربوط به ایران هم باشد، قطعی نیست. قیمت ارز از مجموع تاثیرگذاری ده‌ها عامل داخلی و خارجی در حوزه‌های اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی و حتی حوزه‌های غیرمرتبطی چون امنیت تعیین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، این عوامل در نهایت باعث تاثیرگذاری بر ترازوی عرضه و تقاضای ارز و رفتار و انتظار روانی مصرف کنندگان شده و قیمت ها را تغییر می دهد.

با وجود تلاطم های ارزی یک ونیم سال گذشته، چندماهی است که نرخ ارز و بویژه دلار آمریکا تقریبا به ثبات رسیده و علاوه بر این که جلوی نوسانات شدید آن گرفته شده، دامنه حرکت و نوسان آن نیز به رقمی بین 2950 تومان تا 3010 تومان محدود شده است. با این حال برای بسیاری از مردم آینده قیمت دلار مورد سوال است.

کارشناسان فعلا و با توجه به چشم انداز مثبت توافق ایران و غرب و احتمال اجرای قریب الوقوع توافق ژنو، ثبات در بازار ارز را پیش بینی می کنند؛ ثباتی که البته با کاهش اندک قیمت ها و حرکت نوسانات قیمتی روی هر دلار بین 2900 تا 2950 تومان همراه خواهد بود.

این تحلیلگران می گویند که زمستان امسال با توجه به گرانی سفر به خارج از کشور، مشتریان تورها کاهش یافته و همین امر تقاضای اسکناس ارز را نیز کاهش داده است.

از سوی دیگر، انتظار ورود بخشی از درآمد نفتی ایران به داخل کشور و آزاد شدن نسبی نقل و انتقال بانکی ارز، به بازار ارز آرامش داده است و این آرامش فعلا زیرساخت ثبات قیمتی شده است.

به نقل  از جام جم این کارشناسان البته معتقدند امکان کاهش بیشتر و سقوط گونه ارز وجود ندارد؛ چراکه نرخ تورم بالاست.

به گفته آنان، حتی اگر نرخ ارز سقوط کند، این امر موقتی خواهد بود. در نهایت این که آنها تصریح می کنند این پیش بینی را با توجه به شرایط امروز انجام داده اند و هر گونه تحولی در حوزه سیاست و اقتصاد ممکن است شرایط متفاوتی را رقم بزند، اما اکنون بازار ارز در آرامش و ثبات به سر می برد و انتظار این است که در آینده نزدیک هم این شرایط ادامه یابد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=37493
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه