چراغ سبز دولت به افزایش قیمت خودرو
در آشفتهبازاری که برای خودروسازان و بازار این صنعت به وجود آمده و فعالان این صنعت بالا بردن قیمتها را تنها راهگشای مشکلات فعلی میدانند،مسئولان با وعدههای متعدد بازگشت آرامش به بازار خودرو نسبت به افزایش قیمت دوباره خودرو در سال جاری چراغ سبز نشان داد
به گزارش «میهن صنعت» به نقل از جوان هفته گذشته قرار بود با تشکیل جلسه کمیته قیمتگذاری خودرو در سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش دوباره قیمت کارخانهای برخی محصولات مورد بررسی قرار گیرد، البته سازمان حمایت و خودروسازان به توافقاتی در این مورد دست یافتهاند و نتایج این توافقات نیز هفته جاری در لیست فروش خودروهای داخلی نمایان خواهد شد.
گفته میشود خودروسازان توانستهاند با اسناد و مدارک خود سازمان حمایت را بابت صدور مجوز افزایش قیمتها قانع کنند، اما اعمال قیمتهای جدید به هفته آینده موکول شده است.
بر این اساس ظاهراً با افزایش قیمت بیشتر خودروهای داخلی موافقت شده که در این بین میتوان به تندر90 (محصول مشترک ایرانخودرو و پارس خودرو) اشاره کرد. اگرچه ارائه درخواست به سازمان حمایت برای افزایش قیمت خودرو روال عادی خود را طی میکند، اما ظاهراً این بار قرار است قیمت خودروها در حد قابلتوجهی افزایش یابد، به نحوی که برخی منابع غیررسمی سخن از صعود چند میلیونی به میان میآورند.
اما با این وجود معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنان معتقد است که تاکنون جمعبندی نهایی در خصوص افزایش قیمت خودروها صورت نگرفته و تصمیمگیری در چارچوب ضوابط خواهد بود.
سیدجواد تقوی در گفتوگو با مهر میگوید : تنظیم بازار نیز برای کمیته مهم است؛ به این معنا که اگر یک تولیدکننده وارد عرصه بازار میشود، توانایی پاسخگویی به بازار را نیز داشته باشد، بنابراین بر مبنای این پیشفرضها و چارچوب آنالیز هزینه، تصمیمگیری صورت میگیرد.
وی ادامه میدهد: درصد افزایش قیمت البته برای محصولات مختلف متفاوت است و برای خودروهای مختلف، این تفاوتها مدنظر قرار میگیرد چراکه کیفیت، آپشنها و استانداردهای کیفی خودروها متفاوت است و همه این ملاحظات در بحث قیمت مدنظر قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان میکند:آنچه مهم است، تأکید بر این مطلب است که مسیر توافقات ما در این جلسات به گونهای باشد که هم تولیدکننده به مسیر تولید خود ادامه دهد و هم به مصرفکننده اجحاف نشود. به عبارت دیگر، مصرفکننده نیز دقیقاً پولی را به کالا بدهد که مطلوبیت لازم را داشته باشد.
وی در خصوص بعد نظارتی سازمان برای بعضی از نمایندگیهای خودروسازان که قیمتهای مصوب کمیته خودرو را رعایت نمیکنند خاطرنشان میکند: واردکنندگان خودرو در قبال دریافت مجوز افزایش قیمت، تکلیف تنظیم بازاری هم دارند؛ به این معنا که تولیدکنندهای که امروز به عرصه بازار میآید، حتماً باید تعهداتی را در ارتباط با تنظیم بازار محصولی که عرضه میکند، رعایت کند که از آن جمله خدمات پس از فروش و ارائه قطعات کافی است.
به گفته تقوی، آنچه که امروز شاهدیم، توقف در برخی از خطوط یا کندی تولید به دلیل نرسیدن قطعه است که موجب میشود خودروسازان به تعهدات خود در قبال خودرویی که فروخته میشود، به موقع عمل نکنند تا بازار دچار افزایش قیمت نشود.
رئیس سازمان حمایت در رابط با گزارش عملکرد سازمان در نظارت بر فعالیت خوردوسازان اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح نظارتی هدفمندی یارانهها تاکنون، تعداد بازرسیهای صورت گرفته در ارتباط با لاستیک خودرو، قطعات و خود خودرو، 461 هزار مورد بوده که منجر به تشکیل 20 هزار پرونده با ارزش بیش از 89 میلیارد ریال شده است.
روند تولید خودرو به روال عادی باز میگردد
همچنین معاون برنامهریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز وعده میدهد که با روند در پیش گرفته شده از سوی خودروسازان روند کاهشی تولید خودرو کاهش یابد و برآوردها این است که در مهر و آبان روال عادی تولید خودرو از سر گرفته شود.
سید رضا فاطمی امین در حاشیه جلسه پایش تولید میافزاید: در زمینه خودرو پرداخت مطالبات بهتر شده و خودروسازان به این سمت رفتهاند که مدت پرداخت طلب معوق قطعهسازان را کاهش دهند.
دبیر کارگروه پایش تولید تأکید میکند: تدابیر دیگری هم در زمینه مشکلات مربوط به خودروسازان لازم است از سوی بانک مرکزی پیگیری شود .