چرا خودروسازان به تسهیلات بانکی وابسته‌اند؟

اینکه چرا خودروسازان به تسهیلات بانکی وابسته‌اند یا اینکه با سختگیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات، چرا دست‌اندرکاران این صنعت خود دست به کار شده و به دنبال جذب نقدینگی از بازار برآمده‌اند از جمله موضوعاتی بود که روز گذشته برخی از خبرگزاری‌ها به آن پرداختند.

 به گزارش پایگاه خبري تحليلي «ميهن صنعت» به نقل از دنیای اقتصاد در هر حال موضوعیت هر دو سوال به تامین نقدینگی خودروسازها برمی‌گردد، به این ترتیب که در شرایط فعلی خودروسازان از نبود نقدینگی در شرکت‌های خود گلایه می‌کنند و از سوی دیگر بانک‌ها در ارائه تسهیلات به این صنعت تعلل می‌کند. حال اینکه چه شده خودروسازها به در بسته بانک‌ها برمی‌خورند به گفته یکی از کارشناسان بانکی این در بسته از عملکرد خود آنها در بازپرداخت بدهی‌ها نشات می‌گیرد.
از سوی دیگر روز گذشته خبرگزاری ایسنا طی گفت‌و‌گویی با محمد سلیمانی، وزیر سابق ارتباطات و فن‌آوری و عضو فعلی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم این سوال را به‌طور جدی مطرح کرده که اصولا چرا خودروسازان به وام‌های بانکی وابسته‌اند و چرا این وابستگی در شرایط کنونی به جایی رسیده که آنها عنوان می‌کنند با تاخیر در ارائه تسهیلات درخواستی سال گذشته با افت تولید مواجه شده‌اند. در این ارتباط محمد سلیمانی با بیان اینکه این استدلال خودروسازان چند سوال را به وجود می‌آورد، گفته است که از یک سو قیمت خودرو در ایران نسبت به سایر کشورها بالا است و همیشه متقاضی خرید خودرو وجود دارد، از سوی دیگر خودروسازان قبل از تحویل خودرو به مشتریان، پول آن را تمام و کمال دریافت می‌کنند این دو مساله ظرفیت بالقوه و بالفعل نقدینگی در حساب خودروسازان است پس سوال اینجا است که چه عاملی موجب وابستگی شدید خودروسازی کشور به تسهیلات بانکی است؟
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در مصاحبه مفصل خود با این خبرگزاری همچنین بر لزوم ارتقای کیفیت خودرو تاکید کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2380
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه