«میهن صنعت» بررسی کرد :

چرا خودروسازان در تحویل خودروهای پیش فروش شده مانده اند؟

بازار خودرو ایران همواره با چالش های جدی مواجه بوده که در این میان سیاست گذاری های غلط در این حوزه باعث شده تا موج عظیمی از نارضایتی ها به سمت و سوی خودروسازان حواله شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بازار خودرو ایران همواره با چالش های جدی مواجه بوده که در این میان سیاست گذاری های غلط در این حوزه باعث شده تا موج عظیمی از نارضایتی ها به سمت و سوی خودروسازان حواله شود.

اما موضوع قابل بحث این روزهای صنعت خودرو که البته به بحث داغ رسانه های کشور نیز مبدل شده، معضل عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده از سوی خودروسازان است. مشکلی که در واقع بخش عمده ای از آن ناشی از سیاست های حاکم بر وضعیت کشور است و باید قبول کنیم که صنعت خودرو نیز مانند بسیاری از صنایع بزرگ کشور رخت سیاست بر تن دارد، هرچند که شاید خودروسازان نیز به آن راضی نباشند.

باور کنیم یا نه، دلمان بخواهد یا نخواهد صنعت خودرو جای مناسبی برای تحریم از سوی بد عهد آمریکایی بود و بازگشت تحریم ها به خوبی در این صنعت نمود پیدا کرد. سیاست های نادرست اتخاذ شده در راس مدیریت صنعتی کشور و البته سیاست خارجه باعث شد که در دوران پسابرجام، تضمین محکمی برای ادامه روند صنعت خودرو نباشد.

وابستگی صنعت خودرو به مواد اولیه خارجی یکی از موارد مهم تولید خودرو در کشور است. بماند که این میزان از وابستگی نشان از عدم پیشرفت صنعت خودرو طی 40 سال اخیر داشته اما در هیچ کجای دنیا نیز تمام مواد اولیه تولید در کشور تولید کننده وجود ندارد و وابستگی به واردات را به خودی خود نمی توان بد دانست.

تحریم های بانکی نفس بخش تولید را به شماره انداخته و کشورهایی که هنوز تمایل به دادن قطعات خودرو به ایران دارند را دچار مشکل کرده است. انتقال قطعات از کشور ثالث به دلیل تحریم های امریکا صنعت خودرو ایران را دچار مشکلات عدیده کرده است اما در این میان کشورهایی هستند که قطعات را به روش های مختلف (دور زدن تحریم) به کشور وارد کنند اما موضوع بحث تحریم های بانکی و انتقال پول است. معضلی که به صنعت خودرو ختم نمی شود و دامن گیر دیگر صنایع بزرگ کشور مانند صنعت لوازم خانگی نیز شده است.

نوسانات ارزی نیز در فرایند تولید به شدت تاثیرگذار بود. افزایش قیمت مواد اولیه باعث شد تا پای خودروسازان بیش از پیش لنگ بزند. افزایش قیمت قطعات سفارش گذاری شده با قیمت ارز قدیم 3200 تومانی و دریافت ما به التفاوت بر اساس قیمت ارز جدید، سرمایه خودروسازان را کوچک و کوچکتر کرد تا جایی که هزینه تولید خودرو روز به روز افزایش یافت و در این میان خودروسازان مانده اند بین دولت و مردم که چه کنند.

یکی دیگر از مشکلات پیش روی کلیه صنایع کشور معضل کاهش سرمایه در گردش تولید است. نبود نقدینگی از سوی خودروسازان به دلیل عدم اصلاح قیمت محصولات و درنتیجه عدم پرداخت به قطعه سازان باعث شده تا زیان انباشته خودروسازان روز به روز در حال افزایش باشد. بر اساس آخرین صورت های مالی ارائه شده خودروسازان به بورس مشخص شد که زیان انباشته خودروسازان نزدیک به 11 هزار میلیارد شده که در تاریخ صنعت خودرو ایران بی سابقه است.

بر اساس این گزارش زیان انباشته خودروسازان تا پایان پاییز سال 1397 مبلغی معادل 10 هزار و 847 میلیارد تومان است که در این میان سهم ایران خودرو 4 هزار و 677 میلیارد تومان و سهم سایپا نیز 6 هزار و 170 میلیارد تومان است.

در چنین شرایطی هر بنگاه اقتصادی دچار کاهش تیراژ تولید می شود که خودروسازهای کشور نیز از این قائله مستثنا نیستند. کاهش تولید نیز بر کمبود نقدینگی دومین صنعت بزرگ کشور دامن زد تا جایی که به عقیده بسیاری از کارشناسان این صنعت بزرگ به لبه پرتگاه رسیده است.

به تمام آنچه که گفته شد وجود مشکلات در گمرک و تعلل در ترخیص سفارشات موجود را هم اضافه کنید. حجم زیادی از مشکلات پیش روی خودروسازان باعث شده تا در زمانی که لازم است به غیر از خودروسازان، دولت نیز پاسخگوی وضعیت به وجود آمده باشد، جای خالی دولتی ها با مردم پر شود. مردم به حق خودروهای خودرا که خرید کرده اند از خودروسازان می خواهند. سوای آن بخشی که با دلال بازی آب به آسیاب دشمن ریختند، گناه عده ای که سرمایه اندک خودرا برای خرید یک خودرو معمولی هزینه کرده اند و در حال حاضر این سرمایه ناچیز نیز از دستشان رفته است، چیست ؟

به گزارش خبرنگار «میهن صنعت»، واقعیت اینجاست صنعت خودرو و خودروسازان میان سیاسی بازی های دولت و تصمیمات نادرست گیر کرده اند. بخش عمده ای از مشکلات تحویل خودرو بر اساس آنچه که گفته شد، خارج از اراده یک بخش تولیدی مانند صنایع خودرو است که باید هرچه سریعتر فکری به حال آن کرد در غیر این صورت سرنوشت صنعت نساجی در انتظار صنعت خودرو نیز خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=171214
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه