چشـم قشنگها
میهن صنعت: برای بعضی از خودروها، چراغها تنها کاربرد نورپردازی ندارند بلکه اِلمانهای طراحی بارزی هستند که گاه حتی میتوانند به جالبتوجهترین بخش طراحی کلی خودرو تبدیل شوند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، به نقل از «عصرخودرو»، خودروسازان هر روز بیشتر و بیشتر سعی میکنند طراحی خاص خود را در فرم چراغهای محصولاتشان به رُخ بکشند و در این بین، فناوری LED امکان خلق طرحهای بینظیری را به آنها میدهد که هم در روشنایی روز و هم در تاریکی شب، کاملا قابل تشخیص هستند.
Lexus RC F
جلوپنجره رعبآور RC F با آن همه جزئیاتی که در طرح سهبعدی شبکهاش کار شده، تنها مشخصه بحثبرانگیز طراحی تهاجمی آن نیست. چراغ جلو دوبخشی این کوپه لکسس تشکیل شده از باریکه LED تیکشکل روشن در طول روزی که جدا از چراغهای اصلی، کاملا به چشم میآید. این طراحی ساختارشکن چراغهای جلو با سهگانه LEDهای Lشکل آپشنالی که برای بخش اصلی چراغها قابل سفارش است، کاملتر میشود.
Aston Martin Vanquish
نگاهی به پوزه وحشی ونکوئیش بیندازید، بعید است به لطف جلوپنجره نمادین استون مارتین، آن را با چیز دیگری جز یک استون مارتین اشتباه بگیرید. نمای عقب هم به همین شکل، DNA مشخص یک استون مارتین را دارد؛ البته به لطف چراغهای LED موسوم به «تیغه نور» که به نظر بدنه را شکافتهاند و در آن جا گرفتهاند.
Land Rover Range Rover
رنج روور دارای چراغهای عقب تمام LED جدیدی است که نسبت به نسل گذشته، زرق و برق کمتری دارند اما با واحدهای LED مربع و مستطیل شکلی که بهصورت عمودی روی هم چیده شدهاند، تناسب کامل با طراحی جعبهای رنجروور دارند.
Porsche 918 Spyder
918 اسپایدر اولین پورشهای بود که با سیستم نورپردازی LED شناور چهارنقطهای عرضه شد. این طراحی شاید آنقدرها هم پیچیده نباشد، اما مختص پورشه است و به این زودیها از چشم نخواهد افتاد. آپشن چراغهای جلو چهارنقطهای LED در حال حاضر برای پانامرا، ماکان و فیسلیفت مدل 2015 کائن نیز قابل سفارش است.
Volvo XC90
نسل جدید XC90 اولین سری تولیدی ولوو با چراغهای جلو جدید این کمپانی است که چیدمانی به شکل چکُش ثور افسانهای دارند. اتفاقا جاهطلبانهترین المان طراحی چهره کاملا محافظهکارانه این شاسیبلند تنومند نیز همین چراغها هستند و همچون نسل گذشته، بارزترین مشخصه طراحی نمای عقب XC90، فرم پویای چراغهای عقب است که به شکلی مهیج تا زیر بالچه عقبِ انتهای سقف امتداد یافتهاند.
Porsche 911 Carrera 4
سادهترین راه تشخیص یک 911 چهارچرخ متحرک فاقد توربوشارژر، باریکه نوری است که چراغهای عقب را در نسل جدید به یکدیگر متصل میکند؛ مشخصهای ساده و در عین حال، شیک و جذاب که المانی خاص برای این مدل از 911 به حساب میآید.
Ford Mustang
نسل جدید پونیکار ماندگار فورد، با تمام مدرنیتهای که در پیکره عضلانیاش دارد، المانهای متعددی از طراحی کلاسیک ماستنگ به ارث برده که نمونه آن، طرح سهباریکه عمودی چراغهای عقب است. این طرح کلاسیک چراغهای عقب در ماستنگهای 2015 اگرچه بهروز شده و جلوه مدرنتری دارد اما هنوز هم مکانیسم جذاب فلاشرهای ترتیبی را حفظ کرده. چراغهای جلو نیز در ماستنگهای GT دارای جزئیات LED به شکل آبشُش کوسه هستند که طراحی چراغهای جلو را با طرح کلاسیک چراغهای عقب پیوند میدهد.
Bentley Mulsanne
بنتلی در طراحی مولسان به جای استفاده از طرحهای پیچیده و فانتزی، طرح کلاسیک گرد را برای چراغهای جلو بزرگی که کاملا در دماغه این سدان تشریفاتی خودنمایی میکنند، انتخاب کرده. چراغهای گرد کوچکتری هم که در دو طرف چراغهای اصلی کار شدهاند، LEDهای روشن در طول روز را در خود جای دادهاند. این تِم گرد در فرم بیضیشکل باریکههای LED چراغهای ساده اما شیک عقب نیز تکرار شده.
Cadillac CTS
Escalade را که حساب نکنیم، نسل جدید CTS خشمگینترین چهره را بین ساختههای امروز کدیلاک دارد. در قسمت عقب، این سدان لوکس طرح چراغهای عمودی آشنای کدیلاک را دارد اما در نمای جلو، از باریکههای LED مشخصی بهره میبرد که به شکلی پویا، از زیر هواکشهای دو طرف سپر تا بالای گلگیرهای جلو در نمای جانبی کشیده شدهاند. بخش روی سپر این باریکه LED، کاربرد فلاشر و چراغ خطر را نیز دارد و میتواند در یک لحظه از سفید به زرد مایل به نارنجی تغییر رنگ دهد.
Mercedes-Benz E-Class
مرسدس کماکان به معرفی سیستمهای نورپردازی متمایز برای هر یک از ساختههایش ادامه میدهد و E کلاس هم از این قاعده مستثنی نیست. پکیج نورپردازی آپشنالی که مرسدس برای فیسلیفت جدید E کلاس طراحی کرده متشکل است از چراغهای تمام LED جلو با باریکههای LED بومرنگ شکلی که استایل مهیجش را در هیچ یک از محصولات دیگر مرسدس نمیبینید. چهره E کلاس بدون این المان نورپردازی تجملی، واقعا خستهکننده است.
Jaguar F-Type
از چهره دلفریب F-Type کم تعریف و تمجید نشنیدهاید اما بیشک نمای عقب، بهترین نمای آن است. شانههای پهن و برآمده عقب ژستی خواستنی به سهرُخ عقب F-Type دادهاند و چراغهای باریک و کشیده، بسیار چشمنواز تا لبه پشتی گلگیرهای عقب کشیده شدهاند. همچنین یک باریکه LED، مرز زیر چراغها و بدنه شده تا تشخیص F-Type در شب را کاملا راحت کند.
Audi Q7
آئودی به عنوان یکی از پیشتازان استفاده از فناوری LED در نورپردازی خودرو، در نسل جدید ساختههایش، سرمایهگذاری گستردهای در بخش نورپردازی کرده که نمونه آن را در طراحی و فناوری چراغهای Q7 2016 میبینیم. بزرگترین شاسیبلند آئودی در نسل جدید از نورپردازی تمام LED مدرنی بهره میبرد که هم در جلو و هم در عقب، چیدمانی الهام گرفته شده از طرح جُفت-پیکان دارند.
Ford F-150
پیکاپها خیلی کم پیش میآید که در بخش استایل بدنه حرفی برای گفتن داشته باشند، اما فورد برای نسل جدید F-150 حسابی مایه گذاشته؛ مخصوصا در طراحی نمای جلو که چراغهای Cشکل جلو با فرم بزرگ و خشن خود در آن خودنمایی میکنند. F-150 برای اولینبار در کلاس خود، با چراغهای جلو LED قابل سفارش است که با باریکه نور طلایی رنگ دور خود، در شب جلوهای منحصربهفرد به این وانتبار محبوب آمریکا میدهند.
Ferrari FXX K
با نگاه به این تازه پرچمدار فراری، محو خیلی از جزئیات طراحی میشوید، مثلا بالچه تفکیک شده عقب که فقط برای مدرن جلوه دادن این موشک زمین به زمین، اینچنین طراحی نشده بلکه کاملا کاربردی نیز هست. یا هواکشهای بزرگ و متعددی که به نظر آماده بلعیدن جانداران کوچک هستند. با این حال اما در فرم دادن به چراغها، فراری از اصل نهایت سادگی پیروی کرده و چقدر جذابتر شده این ابرخودرو مارانللو با چراغهای جدید جلو و عقب که البته چیزی بیشتر از باریکههای نور روی یک پیکره فضایی نیستند.
BMW i8
i8 از دید خیلیها، یک اثر هنری است روی چهار چرخ. البته درک این دلبستگی هم زیاد سخت نیست. مثلا از نمای عقب اینطور به نظر میآید که خودرو دارای ستونهای عقب شناوری است که به سبکی چشمنواز به چراغهای عقب U شکل خوشفرم عقب ختم میشوند؛ چراغهای جذابی که با باریکههای LED، احساسی آیندهنگرانهتر به نمای عقب این خودرو اسپرت ساختارشکن دادهاند. i8همچنین اولین خودرو دنیاست که مجهز به چراغهای جلو لیزری عرضه میشود.
لکسوسRC F
استون مارتین Vanquish
لندروور رنجروور
ولوو XC90
فورد ماستنگ
کادیلاک CTS
مرسدس بنز E-Class
جگوار F-Type
فورد F-150
فراری FXX K
ب ام و i8