بازاریابی خودرو در آمریکا

چه طور باید به نسل فردا خودرو فروخت

میهن صنعت :‌ چرا خودروسازان آمریکا نمی توانند دل جوانان را به دست آورند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، درست است که جوانان از لحاظ مالی توان پایینی برای خرید خودرو دارند اما مشکل مهمتر این است که این روزها اشتیاق جوانان نسبت به خرید خودرو و رانندگی در آمریکا بسیار تنزل کرده است.

زمانی که هوندا در بازار آمریکا در سال 2002 خودروی اس یو وی جمع و جوری به نام المنت را معرفی کرد امیدوار بود نگاه جوانان 20 تا 30 سال را به خود جلب کند. برای این خودرو پنجره سقفی و در صندلی عقب جای کافی برای وسایل موج سواری در نظر گرفته شده بود و فضای کافی پشت صندلی عقب برای وسایل پیک نیک داشت تا جایی که حتی می شد در آن دوچرخه ی کوهنوردی را هم با خود برد. اما هوندا از این اقدام خود درس بزرگی گرفت این که با المنت نمی تواند نگاه جوانان را به خود جلب کند. المنت در دهه های 40، 50 و 60 میلادی خودروی خانواده بود و چون آن دهه ها در آمریکا به زمان رونق خانواده و افزایش زاد و والد مشهور است این نوع خودرو هم مشتری داشت.

اما به هر حال این سؤال همچنان باقی است که خودروسازان امروز چه طور باید به نسل فردا خودرو بفروشند؟

اصرار خودروسازان به فروش خودرو به جوانان بی دلیل نیست چون مسأله ایجاد «وفاداری» در مشتری است و اگر خریداری به برندی دل ببندد برای خودروساز یک گنج محسوب می شود. اما این روزها وفادار کردن مشتری ها بسیار دشوار شده است.

سال گذشته بیش از 40 درصد خودروهای فروخته شده را افراد بالای 55 سال خریداری کرده اند و این آمار از سال 2008 تاکنون 33 درصد رشد کرده است. افراد بین 18 تا 34 سال فقط 12 درصد از خودروهای نو را خریداری کرده اند که نسبت به 5 سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است.
برند داج کرایسلر و هیوندایی کره جنوبی برای جذب خریداران جوان به برنامه هایی روی آورده اند که جوانان را در مراسم ها یا جشن ها گرد هم بیاورند اما نتایج مطالعات نشان داده وضع وخیم تر از آن است که بتوان آن را به رکود اقتصادی در آمریکا و از دست رفتن مشاغل و درآمدها نسبت داد.

به نظر می رسد رکود اقتصادی یا مضیقه مالی مانع جوانان آمریکایی نیست بلکه امروزه دیگر لذت رانندگی در میان جوانان امروز مشابه گذشته نیست و جوانان دیگر رانندگی را مثل سابق جذاب نمی بینند.

بر اساس مطالعات دانشگاه میشیگان بیش از یک سوم جوانانی که به سن گرفتن گواهینامه رسیده اند اما از رانندگی امتناع می کنند می گویند آن قدر سرشان شلوغ است که وقت نمی کنند گواهینامه بگیرند. بیش از 20 درصد از آنها حتی برنامه ای برای آموختن رانندگی ندارند. 
مؤسسه تحقیقاتی حمل و نقل وابسته به دانشگاه میشیگان با نظرسنجی از 618 جوان بالای 18 و زیر 40 سال به این نتیجه رسیده است که اشتیاق به آموختن رانندگی روند نزولی دارد. از این پاسخ دهندگان، 37 درصد می گویند وقت کافی ندارند که گواهینامه بگیرند و 32 درصد میگویند داشتن خودرو خیلی گران تمام می شود و 31 درصد هم گفته اند که همیشه راهی برای رساندن خود به مقصد پیدا می کنند.
عوامل دیگری هم می تواند توضیح بدهد چرا گرایش جوانان به خودرو و رانندگی روند تنزلی دارد. بر اساس نظرسنجی به عمل آمده در دانشگاه میشیگان سیستم حمل و نقل عمومی و حمل و نقل اشتراکی در شهرهای بزرگ در حال گسترش است. برنامه هایی نظیر استفاده اشتراکی از دوچرخه در بعضی از مسیرها در میان جوانان با استقبال مواجه شده است.
دورکاری و خرید آنلاین هم از دلایل دیگر کاهش رفت و آمدهای شهری و کاهش  استقبال جوانان از رانندگی است.
خودروهایی که امروزه عرضه می شوند آخرین فناوری های روز را در خود دارند مثل شورولت اسپارک که در داشبورد خود امکانات تلفن اپل را فراهم کرده اما نکته این جا است که عمر مفید خودرو 10 سال و عمر مفید اکثر فناوری های مرتبط با تلفن همراه و کامپیوتر بسیار کوتاه است و خیلی زود از مد می افتند. بنابراین این روش ها کمک مؤثری به افزایش گرایش جوانان به خودرو نمی کند.
نکته آخر این که بازاریابی خلاق می تواند جوانان را جذب کند؛ فورد 100 خودروی مدل F خود را برای مدتی در اختیار 100 وبلاگ نویس قرار داد و نتیجه آن را هم دید. با این کار فروش این خودرو  اوج گرفت.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23418
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه