نامه مجلس نشینان کرمانی به غضنفری و چند نکته :

چه کسی مسوولیت دارد؟

خبرگزاری فارس نامه ای را که منتسب به مجمع نمایندگان استان کرمان است روی خروجی خود قرارداده است که بنا بر مفاد آن ،به جابجایی سعد محمدی از مدیرعاملی شرکت ملی مس اعتراض شده است.


 
به گزارش خبرنگار دنیای صنعت،نمایندگان استان کرمان در نامه خود چنین آورده اند:
"احتراما با عنایت به جلسه مشترک مجمع نمایندگان استان کرمان با جنابعالی و معاونین محترم آن وزارتخانه در ماه جاری (مردادماه) و نیز با توجه به تعهدات مشخص شده از سوی مدیران مختلف آن وزارتخانه بویژه مدیرعامل شرکت ملی مس، متأسفانه اطلاع حاصل گردید که بدون هرگونه هماهنگی با نمایندگان استان کرمان تغییر مدیرعامل شرکت مذکور در دستور کار آن وزارتخانه قرار گرفته است.
براین اساس به استحضار می‌رساند به دلیل حساسیت این شرکت، لزوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای که نیازمند مدیر متخصص صنعت و معدن می باشد و نیز لزوم اجرایی شدن تعهدات جلسه مشترک، تمامی نمایندگان استان کرمان با این تغییرات مخالف بوده و درصورت اقدام بدون هماهنگی، مجمع نمایندگان نیز اقدامات قانونی لازم را در دستور کار قرار خواهد داد."
در خصوص نامه مذکور چند نکته حائز اهمیت است که شایسته است به آن پاسخ داده شود:
1- بنا بر آنچه از مفاد نامه مجمع نمایندگان استان کرمان مستفاد می شود،مدیرعامل شرکت ملی مس فرد توانمندی است،از آنجا که این مدیران در ساختار اداری ایران تربیت شده و هزینه تربیت و تجربه اندوزی آنان از جیب مردم پرداخت شده است،نمی توان این توانمندی را انحصاری و به یک استان و یا یک شرکت محدود کرد و اگر وی واجد توانمندی است این حق مردم و مناطق کمتر توسعه یافته است که از این توانمندی بهره مند شوند.
2- وظیفه نمایندگی،قانونگذاری و نظارت است.نمایندگان برابر سوگندی که یاد کرده اند،در برابر همه ملت ایران وظیفه ایفای مسوولیت دارند.حال سوال این است:آیا دخالت در عزل و نصب ها و تعیین تکلیف مصداقی برای مسوولان اجرایی در وظایف نمایندگی ذکر شده است؟ آیا یک نماینده که سوگند خورده تا نماینده ایرانیان باشد،می تواند مصادره به مطلوب کند و بخشی از مملکت را از نعمت توانمندهایی که مدعی اش هستند،محروم کند؟
3-شرکت ملی مس که از آن به عنوان بانک صنایع نام برده می شود گردش مالی سالانه 1000میلیاردی دارد. اردشیر سعد محمدی در حالی به شرکت ملی مس آمد که تغییرات قبل از وی در راس شرکت ملی مس کم نبود.مدیریت سعدمحمدی از آنجا زیر ذره بین رسانه ها رفت که نشریه اقتصادی MEED که تحولات اقتصادی خاورمیانه را بازتاب می دهد در یکی از شماره‌های خود گزارشی از پیش بینی رتبه بندی شرکتهای فعال خاورمیانه در سال 2012 میلادی بر اساس برآورد و پیش بینی حجم بازار و درآمد شرکتها ، منتشر ساخت.
اما یکی از بزرگترین شرکت های ایرانی که در فهرست این نشریه معتبر بین المللی جا خوش کرده بود، شرکت ملی صنایع مس ایران بود. این شرکت در سال 2011 رتبه 26 را در میان 100 شرکت برتر خاورمیانه احراز کرده بود که در گزارش این نشریه برای سال 2012 با 9 پله سقوط به رتبه 35 تنزل یافت. این کاهش 9 پله ای رنکینگ این بنگاه در خاورمیانه در شرایطی است که مسوولان این شرکت از بهبود وضعیت این شرکت خبرداده بودند.
شرکت ملی صنایع مس ایران از وضعیت مالی بسیار مناسبی برخوردار است و حتی به بانک صنایع نیز مشهور است.

مدیریت نه چندان رضایت بخش سعد محمدی بر شرکت ملی مس ایران،سهام این شرکت را در بورس هم تحت تاثیر قرار داد، به گونه ای که بر اساس آمار شرکت بورس، قیمت سهام این غول معدنی از 1600 تومان در اردیبهشت سال گذشته به کمتر از 400 تومان رسیده است به عبارت دیگر قیمت سهام این شرکت در سال های اخیر به کمتر از یک چهارم رسیده است. این در حالی است که روند افزایش قیمت سهام، قبل از مدیریت سعد محمدی بر  این شرکت به چشم می خورد.
حال با این عملکرد معلوم نیست که نمایندگان استان کرمان بر اساس عملکرد به دفاع از مدیران بر می خیزند و یا معیار آنها چیز دیگری است؟
4-فرض کنید مجلس قانونی را تصویب کند و بر اساس آن بخش از قدرت قوه مجریه را محدود و یا به بخشی دیگر از نظام واگذار کند،در این صورت ایا نمایندگان محترم کرمان با دولت برای عدم تمکین در برابر قانون مجلس همراهی خواهند کرد؟

5-اگر مدیری لازم است تا درباره بهره وری در سازمان و یا وزارتخانه تحت مدیریت خود پاسخگو باشد،در عین حال باید به وی اجازه بهره مندی از مدیران توانمند را سپرد،شاید سعد محمدی در جای جدیدی که به وی سپرده شده است موفق تر از جایگاه پیشین عمل کند عمل کند؟برای نگارنده تعصب خاصی نسبت غضنفری و امثالهم ندارد کما اینکه مطالبی نیز در نقد عملکرد وی نگاشته است،اما اگر این رویه باب شود مرزهای نظازت و اجراء درهم می آمیزد و انگاه است که نمی توان از افراد حساب کشی کرد،باید مرز مسوولیت ها مشخص باشد.

پاسداری از قانون و حدود نمایندگی و حفظ در راس بودن مجلس با رفتارهای منطقی و دور از احساس کماکان ادامه می یابد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2722
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه