میهن صنعت :

چه کسی پژو 206 تبریز را هل می‌دهد

میهن صنعت : کارخانه ایران خودروی آذربایجان به ‌عنوان مصوبه‌ سفرهای استانی تولید آزمایشی خود را پنج آذر 90 آغاز کرد و مقرر شد دهه فجر افتتاح رسمی آن آغاز شود اما بعد از گذشت پنج ماه از آغاز تولید آزمایشی نه تنها افتتاح رسمی نشد بلکه فقط پنج دستگاه تولید شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از فارس، در حالیکه روزگاری در سایه برخی سنگ‌اندازی‌ها، ورود صنعت خودروسازی به منطقه شمال‌غرب، به یک رویا تبدیل شده بود اما پنج آذر 1390 در مراسم باشکوهی فاز نخست خط تولید پژو 206 و 207 به صورت آزمایشی در تبریز آغاز به کار کرد.

فاز نخست این کارخانه که با دو هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ایجاد شده قادر است پس از بهره‌برداری نهایی سالانه 200 هزار و هر ساعت 25 دستگاه خودرو تولید و به بازار مصرف عرضه کند.

این واحد صنعتی که از مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت در آذربایجان‌شرقی بوده، ‌در زمینی به وسعت 450 هزار مترمربع تاسیس شده و به شکل مستقیم برای دو هزار و 500 نفر فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

کارخانه ایران خودروی آذربایجان(پژو 206) به ‌عنوان یکی از مصوبات سفرهای استانی هیئت ‌دولت در آذربایجان‌شرقی پنج آذر سال 1390 آغاز به کار کرد و مقرر شد پس از تولید آزمایشی، در مراسمی با حضور مسئولان کشوری و همزمان با ایام دهه فجر سال 90 افتتاح رسمی آن نیز آغاز شود اما بعد از گذشت پنج ماه از آغاز تولید آزمایشی این مجموعه نه تنها افتتاح رسمی آن صورت نگرفت اما تنها پنج دستگاه محصول در این مجموعه عظیم تولید شد.

 

تسریع در راه‌اندازی خط تولید پژو در تبریز

علی علیلو، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شبستر خواستار تسریع در راه‌اندازی خط تولید این کارخانه خوردوسازی شدند.

وی با ابراز تاسف از عدم افتتاح شرکت ایران خودرو آذربایجان گفت: شرکتی با ظرفیت عظیم و با استفاده از آخرین متدهای جهانی که حتی در برخی بخش‌ها پیشرفته‌تر از خطوط ایران خودرو و سایپا بوده و آماده‌ بهره‌برداری است، متاسفانه به علت وجود برخی موانع تاکنون افتتاح نشده و این مسئله جای تأسف دارد.

عضو کمسیون صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبات اخیر هیئت دولت افزود: مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز مدیران ایران خودرو با توجه به مصوبه هیئت دولت در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان آذربایجان‌شرقی به افتتاح این مجموعه اهتمام داشته باشند تا یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صنعت خودروسازی در استان ما به بهره‌برداری برسد.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروزه بحرانی که در خصوص این صنعت در کشور با آن مواجه هستیم ناشی از کاهش ظرفیت تولید خودرو در کشور است.

وی تاکید کرد: ایران خودرو آذربایجان به عنوان یکی از راه‌های درمان این موضوع ظرفیت آن را دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود کارخانه، میزان تولید خودرو در کشور را بالا برده و سامان‌دهنده این بحران باشد.

 

تأکید دولت بر راه‌اندازی هرچه سریع‌تر ایران خودروی آذربایجان

میرهادی قره‌سیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا گفت: تأکید مستقیم شخص رئیس جمهور راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این شرکت بود.

وی با اشاره به برخی شائبه‌ها در خصوص انتقال این کارخانه به استان‌های دیگر گفت: شائبه‌ای وجود داشت که این امکانات و امکانات خودروسازی از تبریز به استان‌های دیگری منتقل شود که پیگیری‌های نمایندگان مجلس و به خصوص مدیرعامل ایران خودرو آذربایجان موجب شد تا در روزهای آتی شاهد شکوفایی این کارخانه عظیم خودروسازی در شمال‌غرب کشور باشیم.

قره‌سیدی افزود: براساس مصوبه هیئت دولت مبنی بر افتتاح این مجموعه در روز سوم خرداد که روز با برکتی است، امیدواریم که افتتاح این مجموعه موجبات خوشحالی مردم استان شهیدپرور و انقلابی آذربایجان را فراهم سازد.

 

راه‌اندازی خط تولید پژو و تولید 600 دستگاه تا پایان امسال

احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان‌شرقی در اینباره نیز گفت: طرح ایران خودروی آذربایجان از ابتدای کار تاکنون مسائل خاصی را پشت سرگذاشته است.

وی افزود: این طرح در ابتدا با مشارکت 60 درصدی ایران خودرو و 40 درصدی دو سرمایه‌گذار بخش خصوصی آغاز به کار کرد و مقرر شد در سال اول فعالیت، خودرو 206 و پس از آن خودرو تبریز تولید کند اما مشکلات پیش آمده میان سرمایه‌گذاران موجب کندی پیشبرد این طرح شد.

بیگی اضافه کرد: در نهایت و با رایزنی‌های صورت گرفته، نخستین تولید این کارخانه سال 90 رونمایی شد و اکنون در موزه این کارخانه نگهداری می‌شود.

وی اظهار کرد: نکته قابل توجه این اقدام، بهره‌گیری از نیروهای متخصص بومی بود و برای اجرایی شدن این طرح حدود 700 نفر از جوانان شهر در تهران آموزش‌های تکمیلی و تخصصی را گذراندند و این کارخانه توانست به اشتغالزایی هم کمک کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار امیدواری کرد، تا پایان امسال شاهد تولید 600 خودرو در این کارخانه باشیم و به سرعت به خط تولید خودروی تبریز برسیم؛ این خودرو نماد وحدت ملی و قابلیت و توانایی استان ماست.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به فعالیت دیرینه قطعه‌سازان خودرو در آذربایجان‌شرقی و سرآمدی این استان در تولید قطعات خودرو،‌ باید حلقه‌های صنعت خودروسازی آذربایجان در خود منطقه تکمیل شود.

 

 بحث انتقال پژو به سمنان منتفی است/ دولت حل مشکل کارخانه ایران خودرو آذربایجان را داده است

رئیس کمسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی گفت: بحث انتقال ایران خودروی آذربایجان ( تولید 206 و 207) به استانی دیگر از جمله سمنان کاملاً منتفی شده است چرا که این کارخانه در آذربایجان‌شرقی ایجاد و بنا گذاشته شده است.

رضا رحمانی افزود: این مجموعه تولیدی نیاز به کوچک‌ترین اقدامات فنی دارد که این اقدامات زمان بر و تاخیرانداز نیست و به زودی و بنا به تصمیمات گرفته شده در جلسه هیئت دولت در تبریز افتتاح می‌شود.

وی با تائید اثرات اجتماعی تعطیلی این مجموعه که یک بار تجربه افتتاح را چشیده است، گفت: مشکل شرکای این کارخانه تولیدی رفع شده و به مرحله ثبتی نیز رسیده و به زودی حل می‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در ادامه از حل اختلافات ما بین سهامداران ایران خودور تبریز خبر داد و گفت: تنها مشکلی که این طرح با آن روبه‌روست بحث سرمایه در گردش است که با قول‌هایی که از دولت‌ گرفته‌ایم این مشکل در آینده نزدیک حل خواهد شد.

با تعطیلی کارخانه ایران خودروی آذربایجان نزدیک به 700 نفر نیروی کار جذب شده در این کارخانه بعد از شش ماه کار بدون هیچ‌گونه جوا‌بگویی از سوی مدیران این مجموعه به حال خود رها شده‌اند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=19521
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه