میهن صنعت :

چین مقصر وضع تعرفه واردات خودروهای آمریکایی

میهن صنعت : در مناقشه ی بین آمریکا و چین بر سر قوانین سازمان تجارت جهانی در خصوص واردات خودرو سرانجام حرف آمریکا به کرسی نشست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سازمان تجارت جهانی، وضع تعرفه بر خودروهای وارداتی به داخل خاک چین را نقض قوانین تجارت بین الملل تشخیص داد که در حقیقت یک پیروزی بزرگ برای خودروسازان جهانی به ویژه آمریکایی به حساب می آید.

چین از دسامبر 2011 به بهانه ی آن که دولت آمریکا به خودروسازان خود یارانه می دهد، بین  2 تا 21.5 درصد تعرفه برای واردات خودروهای آمریکایی به داخل خاک چین وضع کرده بود. دلیل حکومت چین هم این بود که وقتی دولت آمریکا به خودروسازانش کمک می کند خودروسازان می توانند در بازار چین «دامپینگ» کنند، یعنی به دلیل دریافت یارانه می توانند خودرو را زیر قیمت تمام شده بازار به فروش برسانند که باعث ورشکستگی خودروسازان بومی چین می شود.

قوانین تعرفه ای ضد دامپینگ چین برای خودروسازان جنرال موتورز، کرایسلر، مرسدس بنز، ب ام و و هوندا بین 2 تا 8 درصد وضع شده بود. در ضمن در مورد خودروسازی جنرال موتورز که دولت آمریکا با خرید سهام و پرداخت وام از ورشکستگی نجات این خودروساز را نجات داد از لحاظ چینی ها نوعی سوبسید یا یارانه تلقی شده و به همین دلیل 12.9 درصد دیگر به تعرفه خودروهای جنرال موتورز افزوده است. کرایسلر مخصوصاً جیپ به همین دلیل 6.2 درصد تعرفه بیشتری نسبت به هوندا و مرسدس بنز و ب ام و داشت.

یک بهانه دیگری که چینی ها با اتکای به آن تعرفه را افزایش داده بودند خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی است که به گفته مقام های چینی علاوه بر مصرف سوخت بالا، آلایندگی بیشتری هم دارند.

دولت اوباما در ژوئیه 2012 در سازمان تجارت جهانی در شهر ژنو، شکوایه ای علیه دولت چین و تعرفه های واردات خودرو تنظیم کرد. مایلک فرومان سفیر و فرستاده تجاری آمریکا به سازمان تجارت جهانی در باره این موضوع گفته است: ما هیچ پایه و اساسی برای این اقدام چین تشخیص ندادیم برای همین مسئله خود را در سازمان تجارت جهانی مطرح کردیم و گفتیم که این تعرفه ها هیچ توجیه منصفانه ای ندارند.

سال گذشته خودروسازان در سال 2013 به ارزش 8.5 میلیارد دلار خودروی سواری و شاسی بلند آمریکایی به بازار چین فروختند، به این ترتیب چین بعد از کانادا، دومین بازار صادراتی خودروسازان آمریکایی به حساب می آید. تعرفه های وضع شده از سوی دولت چین باعث شده 5 میلیارد دلار از جیب خودروسازان به جیب دولت چین برود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=49005
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه