میهن صنعت:

کارشناسان اوکراینی برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای 140 به ایران می آیند

میهن صنعت: معاون مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی و مسئول پاسخگویی به سانحه هواپیمای آنتونف 140، گفت: برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای آنتوف 140 از شرکت اوکراینی سازنده این هواپیما درخواست شده است که کارشناسان خود را به ایران اعزام کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  احمد مجیدی روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: روز گذشته جلسه کمیسیون بررسی سانحه هواپیما که در حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و 11 کار گروه تخصصی از جمله هواشناسی، پزشکی، موتور، مراقبت پرواز گزارش خود را در این جلسه ارایه دادند.

به نقل از ایرنا مسئول پاسخگویی به سانحه هواپیمای آنتونف 140 یادآور شد: هنوز هم در مرحله جمع آوری اطلاعات سقوط این هواپیما هستیم تا پس از بازخوانی جعبه سیاه علت وقوع این سانحه به اطلاع عموم مردم برسد.

وی گفت: طبق کنوانسیون های بین المللی در صورت سقوط هر هواپیمای مسافربری، کشورها حق دارند برای بررسی علت وقوع سانحه از شرکت طراح و سازنده درخواست کنند کارشناسان خود را به محل سقوط هواپیما اعزام کنند.

به گفته معاون مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، خوشبختانه جعبه سیاه هواپیما آنتونف 140 سالم مانده است و در صورت عدم سفر کارشناسان شرکت اوکراینی سازنده این هواپیما به ایران، کارشناسان ایرانی اطلاعات آن را بازخوانی خواهند کرد.

مجیدی با بیان این که بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما نیاز به تکنولوژی پیشرفته ای ندارد اظهار داشت: جعبه سیاه این هواپیما بدون این که آسیب ببیند هم اکنون در اختیار کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای آنتونف 140 است تا پس از جمع بندی گزارش های مورد نیاز اطلاعات آن استخراج شود.

یادآور می شود؛ در حادثه سقوط هواپیمای آنتونف 140 سپاهان ایر که دو روز پیش با 48 سرنشینی از تهران عازم طبس بود، هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست داد و در شمال جاده مخصوص کرج در بلوار شیشه مینا سقوط کرد.

23 دسامبر 2002، سرنگونی هواپیمای آنتونوف 140 در نزدیکی اردستان باعث مرگ شماری از کارشناسان هوافضای اوکراینی و روسی که برای گشایش خط تولید نمونه مشابه به ایران می آمدند، شد.

24 دسامبر 2005، یک هواپیمای آنتونوف 140 خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با 23 مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.

15 فوریه 2009، هواپیمای مسافربری ایران 140 در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند، سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران 140 هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و چهار خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش های تایپ(نوع) این هواپیمای دو موتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده اند.

روز 10 آگوست 2014 نیز، یک هواپیمای آنتونوف 140 که از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت طبس در حال پرواز بود که در شمال فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و 39 نفر از مسافران کشته شدند و 9 نفر دیگر مجروح شدند.

گفتنی است که در جلسه کمیسیون بررسی سانحه که صبح روز گذشته به منظور بررسی علت وقوع سانحه هوایی آنتونوف 140 با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزارش شد، محمد شهبازی، محمدصادق دیجوری، فرامرز سروی و ابوالفضل محمدی راد به عنوان اعضای این کمیسیون تعیین شدند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=55647
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه