میهن صنعت :

کاسه ای زير نيم کاسه است مي خواهند خودروسازی را زمين بزنند

میهن صنعت : نجفي منش از دخالت نهادهاي مختلف در امر خودرو ابراز نارضايتي کرد و گفت: کاسه اي زير نيم کاسه است مي خواهند صنعت خودروسازي را زمين بزنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، نجفي منش از دخالت نهادهاي مختلف در امر خودرو ابراز نارضايتي کرد و گفت: کاسه اي زير نيم کاسه است مي خواهند صنعت خودروسازي را زمين بزنند.

محمد رضا نجفي منش عضو هيات مديره قطعه سازان در گفتگو با آريا،درباره اين سئوال که علت کش دار شدن موضوع قيمت گذاري خودرو تا بدين لحظه چه بوده است؟گفت:متاسفانه به دليل دخالت نهادهاي مختلف در صنعت خودرو منجمله سازمان حمايت،کميسيون اصل 90 ،شوراي رقابت ،رئيس جمهور ،معاون اول رئيس جمهور، وزير صنعت،معاون اجرايي رئيس جمهور و ديوان محاسبات موجب گرديد که تعادلات بازار برهم خورده و قيمت خودروها افزايش يابد.

وي افزود: به طوري که اين قضيه از 2 تا 3 ماه مانده به سال جديد موضوع بحث محافل مختلفي تا بدين لحظه که 2 ماه هم از سال جديد گذشته،بوده است و يک عده که قصد گرفتن ماهي از آب گل آلود داشته اند با ايجاد شايعات بي اساس باعث رکود بازار اين صنعت ملي گرديده است.

عضو هيات مديره قطعه سازان با بيان اين مطلب که در هيچ جاي دنيا دولتها به قيمت گذاري خودرو ورود پيدا نمي کنند و قيمتها براساس رقابت بازار تعيين مي شود،تصريح کرد: از اول اسفند ماه که خود رياست جمهوري در امر قيمت گذاري خودرو ورود پيدا کرد باعث برهم خوردن تعادل و اوضاع بازار خودرو شد به نحوي که بعد از گذشت 2 ماه و نيم از اين اتفاق هنوز صنعت خودرو در سرگرداني شديد به سر مي برد.

وي در ادامه اشاره کرد:قيمت تمام شده محصولات خودروسازان با افزايش قيمت مواد اوليه توليد افزايش يافته است به طوري که خودروسازان با ضرر 4 هزار ميليارد توماني سال گذشته وارد سال جديد شده اند در صورتي که امسال فقط يک مقدار اندک قيمت خودروها را بر طبق فرمولي که هنوز ايراد دارد،افزايش يافته است.

نجفي منش خاطرنشان کرد:در صورتي که ما در بند 9 ماده 101 قانون برنامه پنجم قيد شده که قيمت بايد براساس قيمت تمام شده به اضافه سود منصفانه تعيين گردد که در اين فرمول به جاي سود منصفانه از قيمت فروش استفاده کرده اند که خود مسئله فروش در آن موقع دچار مشکل بوده است و يا تعادل نقطه اي که توسط بانک مرکزي 53 درصد اعلام گرديد بعد از محاسبه خود خودروسازان حتي به بيش از 100 درصد نيز رسيد و اين موارد حاکي از ايرادت فرمول تعيين شده قيمت گذاري خودرو است.

به گفته نجفي منش قيمتهاي اعلام شده از سوي خودروسازان قيمتي است که براي خوروساز سود نداشته و با ضرر همراه است ولي خودروسازان بين اينکه به توقف کامل برسند و يا با زيان توليد خود را ادامه دهند به اجبار راه دوم را انتخاب کرده اند که به نوعي مي شود گفت که آنها از بين بد و بدتر، بد را انتخاب کرده اند.

وي اظهارداشت:با توجه به بالا بودن تعداد خودروسازها در کشور و همچنين کاهش تعرفه واردات خودرو از 90 درصد به 45 درصد ديگر جاي هيچ اغراقي نمانده که صنعت خودرويي انحصاري بوده و متعلق به يک عده خاص است بلکه اين صنعت در کشور توسعه يافته و بايد با حمايتهاي ويژه فعالان زيادي را براي ورود به عرصه توليد محصولات جديد سوق داد.

عضو هيات مديره قطعه سازان ادامه داد:حال در اين ميان يک عده با توجه به افزايش قيمت گوشت،مرغ،بنزين و… را رها کرده اند و به مسئله خودرو پرداخته ا ند که به نظر مي آيد کاسه اي زير نيم کاسه بوده و مي خواهند اين صنعت ملي را زمين زده و با رها کردن واردات، خودروهاي چيني که توليد زيادي دارند، وارد کشور شود.

وي افزود:با توجه به نزديکي انتخابات همه مي خواهند پوز حمايت از مصرف کننده را بدهند در صورتي که جيب توليدکنندگان را پر مي کنند که بايد گفت 40 درصد از قيمتي که مردم خودرو مي خرند، گير صنعت نمي آيد چرا که 20 درصد هزينه مالي، 4 درصد بيمه،3 درصد هزينه شماره گذاري و… مي شود.

نجفي منش يادآورشد: اگر مي خواهند از مصرف کننده حمايت کنند از تعرفه هاي خود بکاهند مثلا سود بانکي 25 درصد را 5 درصد کنند يا عوارض 6 درصدي خودرو را يک درصد کنند که اين کار 5 درصد قيمت خودرو را کاهش مي دهد و فقط تمام فشارها را به توليدکننده وارد نکنند.

وي اشاره داشت: علت اصلي اين گراني ها کاهش ارزش پول ملي است که خود وزير اقتصاد مي گويد امسال 80 درصد نسبت به پارسال ارزش پولي کشور کاهش پيدا کرده و يا دبير تشخيص مصلحت نيز اعلام کرده اين کاهش به يک سوم رسيده است.

نجفي منش خواستار شد:بايد دولتمردان نسبت به اين قضيه از خود تدبير نشان داده و از نابودي يک صنعت ملي جلوگيري کنند چرا که با نابودي و تعطيلي اين صنعت افراد بسيار زيادي بيکار خواهند شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=17569
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه