میهن صنعت :

کاهش تصادفات جاده‌ای و متناسب سازی ترافیک

میهن صنعت : رئیس پژوهشکده حمل و نقل هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تدوین سند ملی سیستم حمل و نقل هوشمند درون و برون شهری خبر داد و گفت: این سند در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای و آلودگی هوا تدوین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دکتر سید مهدی هاشمی تشکری در حاشیه نشست کمیته پروژه ملی حمل و نقل هوشمند درون شهری و برون شهری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این طرح سال گذشته تصویب شد، افزود: این طرح به دانشگاه صنعتی امیرکبیر واگذار شد.

رئیس پژوهشکده حمل و نقل هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایمنی در جاده‌ و کاهش آلودگی هوا را از اهداف این طرح نام برد و اظهار داشت: تنها با عوامل انسانی قادر به کنترل ترافیک نیستیم از این رو کشورهای دنیا به سمت سیستم‌های حمل و نقل هوشمند حرکت کردند.

وی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند را سیستم‌های ترکیبی برای کنترل ترافیک توصیف کرد و ادامه داد: این سیستم‌ها متشکل از مهندسی حمل و نقل، سیستم‌های فناوری اطلاعات، سیستم‌های الکترونیکی و ابزارهای اطلاع رسانی است که با ترکیب این سیستم‌ها ابزاری را در اختیار ما قرار می‌دهد که قادر به کنترل هوشمند ترافیک خواهیم بود.

تشکری با اشاره به تجربه جهانی در زمینه توسعه این فناوری خاطر نشان کرد: از آنجایی که استاندارد در این سیستم‌ها بسیار مهم است رو در طول دو دهه گذشته این سیستم‌ها توسعه زیادی یافته‌اند ولی به لحاظ ارتباط و هماهنگی و تجمیع سیستم‌های مختلف این فناوری دچار مشکلاتی هستند.

وی با تاکید بر اینکه از این رو در دنیا با بازنگری بر روی این سیستم‌ها اقدام به توسعه فناوری‌های مربوط به حمل و نقل هوشمند شده است،‌ یادآور شد: در این راستا سند ITS  (حمل و نقل هوشمند) به عنوان الگوی ملی در کشورهایی چون آمریکا، اروپا، ژاپن و حتی ایزو (سازمان بین المللی استاندارد) مطرح شده است.

به گزارش مهر تشکری با بیان اینکه با استفاده از این سند کشورها متناسب با شرایط خود اقدام به پیاده سازی حمل و  نقل هوشمند کردند، اضافه کرد: در این راستا با همکاری سازمان راهداری، سازمان شهرداری‌ها، شهرداری تهران و شهرداری‌های سایر شهرهای کشور اقدام به تدوین سند ملی ITS کردیم.

رئیس پژوهشکده حمل و نقل هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر رویکرد این سند را کاهش تصادفات جاده‌ای و متناسب سازی ترافیک ذکر کرد و اظهار داشت: ایران کشوری تصادف خیز است ازاین رو در تدوین این سند تاکید اصلی بر روی سیستم‌های ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای و آلودگی هوا است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=31006
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه