«میهن صنعت»:

کاهش رشد ارزش جهانی دلار

رشد دلار در برابر ین کاهش یافت و ارزش دلار به پایان رسید و ین همچنان بیشترین افزایش هفتگی اوایل دسامبر را به ثبت رسانده است زیرا پس از تکرار اظهارات رئیس بانک مرکزی ژاپن مبنی بر اینکه بانک مرکزی سیاست خود را حفظ خواهد کرد، ارز ژاپن در حالت تدافعی بسر می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از اینکه هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن در سخنرانی مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس گفت که بانک مرکزی سیاست پولی «بسیار تطبیقی» فعلی خود برای رسیدن به هدف تورم دو درصدی به شیوه‌ای پایدار ادامه خواهد داد، دلار/ین در معاملات اولیه در مسیر بهترین روز خود از پنجم دسامبر به نظر رسید.

رشد ۰.۸۸ درصدی آن تا اواخر روز جمعه همچنان بزرگترین افزایش از چهار ژانویه بود و افزایش هفتگی ۱.۳۲ درصدی آن از هفت هفته با رشد پایین، بزرگترین افزایش از هفته منتهی به ۹ دسامبر را ثبت کرد.

سفته‌بازان پیش‌بینی کردند که بانک مرکزی ژاپن، آخرین بانک مرکزی بزرگی که هنوز از سیاست پولی خود استفاده می‌کند، در حال حرکت به سمت موضع سخت‌تر است. این امر موجب افزایش ارزش ین شده که جفت دلار/ین را در سه ماه گذشته ۱۴ درصد کاهش داده است. دلار تا ۱۳۰.۶۲ ین افزایش یافت و آخرین بار با ۰۸۸ درصد افزایش به ۱۲۹.۵۶ رسید.

داده‌های روز جمعه نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده اصلی ژاپن در ماه دسامبر نسبت به سال قبل ۴.۰ درصد افزایش یافته است که دو برابر هدف بانک مرکزی ژاپن است.

دلار آمریکا در این هفته عمدتا در حالت تدافعی قرار داشته است زیرا مجموعه‌ای از داده‌ها از مخارج مصرف‌کننده تا فعالیت‌های تجاری و تورم در سراسر اقتصادهای بزرگ، چشم‌انداز شکننده فزاینده‌ای را برای رشد ایالات‌متحده نشان می‌دهد. بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده در تمام ماه روند کاهشی ثبت کرد اما در روزهای پنجشنبه و جمعه افزایش یافت.

دلار در برابر سبدی از ارزها با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۰۲.۰۰۵ رسید. شاخص دلار تاکنون در ژانویه حدود ۱.۴ درصد از دست داده است، در حالی که در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۲، نزدیک به هشت درصد کاهش یافت.

در حالی که داده‌های سطح بالایی در حال حاضر منتشر نشده است، سرمایه‌گذاران منتظر اولین نشست فدرال رزرو در سال جدید در اوایل فوریه هستند تا ببینند آیا این بانک نرخ‌های بهره را ۲۵ واحد پایه (bps) یا ۵۰ واحد افزایش می‌دهد.

در همین حال، یورو ۰.۲۵ درصد افزایش یافت و به ۱.۰۸۵۶ دلار رسید و پوند تقریبا در ۱.۲۳۹۷ دلار ثابت بود، پس از آن که داده‌های بریتانیا در ماه دسامبر افت غافلگیرکننده خرده‌فروشی را نشان داد زیرا خریداران بریتانیایی کمتر خرید و بیشتر خرج کردند. در حوزه ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین در اواخر معاملات به بالاترین سطح خود از سپتامبر رسید و با رشد ۵.۶ درصدی به ۲۲هزار و۲۷۰ دلار رسید./ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=257278
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه