کاهش نرخ بهره بانکی در صنعت خودرو در دستور کار مجلس قرار می گیرد
روح الله بیگی : با ارائه تسهیلات با بهره بالا به خودروسازان ، قطعا این رقم سود باز پرداخت تسهیلات، در قیمت تمام شده خودرو تاثیرقابل توجهی خواهد داشت.
به گزارش میهن صنعت به نقل از خبر خودرو ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تاثیر نرخ بالای تسهیلات در افزایش قیمت خودرو در کشور گفت : با ارائه تسهیلات با بهره بالا به خودروسازان ، قطعا این رقم سود باز پرداخت تسهیلات، در قیمت تمام شده خودرو تاثیرقابل توجهی خواهد داشت.
روح الله بیگی افزود سود بالای باز پرداخت تسهیلات به خودروسازان ، ضمن اینکه خود به خود موجب افزایش قیمت خودرو می شود این مسئله موجب می شود خودروهای داخلی با قیمت بالا و گران تری در اختیار مصرف کننده قرار گرفته و نهایتا سود چندانی نیز نصیب خودروسازان نشود.
وی تاکید کرد : افزایش سود تسهیلات موجب افزایش هزینه های خودروسازان و که این عامل موجب کاهش سودو و الزام افزایش قیمت خودرو می شود لزا به هر میزان نرخ بهره های بانکی افزایش یابد به همان میزان و شاید بیش از آن نیز بر قیمت خودرو افزوده می شود بنابراین هم خریدار به نوعی ، قادر به خرید خودرو با قیمت مطلوب نیست و هم خودروساز امکان تولید و عرضه قیمت رقابتی خودرو نیست چرا که در این راستا نیز مجبور به دریافت درصدی سود برای تامین منابع مالی است.
وی تداوم دریافت سود بالای تسهیلات را موجب ایجاد بحران در صنعت خودرو دانست و گفت : طبعا بانک ها با افزایش نرخ بهره بانکی به دنبال کسب سود و انتفاع بیشتر هستند در حالی که برای حمایت از تولید ، اقتصاد کشور و مصرف کنندگان چنین روالی از سوی بانکها صحیح نیست .
نماینده تکاب و میاندوآب در ادامه با تاثیر نرخ تورم در افزایش بهره بانکی پرداخت و گفت : افزایش نرخ تورم نیز قطعا به جهت سیاست ها و اقدامات بانک ها و ارائه تسهیلات با سود بالا در کشور ایجاد می شود بنابراین استدلال افزایش نرخ بهره بانکی به جهت نرخ تورم توسط بانک ها ، دلیل صحیحی نیست و دوری باطل و تسلسلی است.
بیگی همچنین در خصوص اقدام مجلس در جهت بررسی و کاهش سود تسهیلات بانکی به صنعت خودرو ، گفت : تاکنون کمیسیون اقتصادی در این ارتباط جلساتی را نداشته است اما قطعا در آینده نزدیک ،کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار خواهد گرفت.