میهن صنعت:

کريمي: افشاي قراردادها دروغ‌پردازي را رواج داد

میهن صنعت: گفت‌وگو با علي کريمي ستاره بازنشسته فوتبال ايران هميشه جذاب بوده و هست. بخصوص که کريمي زباني صريح و برنده دارد و بدون شک از معدود فوتباليست‌هاي ايراني است که بي‌واهمه حرف‌هايش را به زبان مي‌‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  به نقل از ورزش سه اين ستاره تاريخي فوتبال ايران که با وجود خداحافظي از فوتبال کماکان مورد توجه رسانه هاست در مراسم بهترين هاي فصل فوتبال ايران غيبت داشت. اين در حالي بود که سازمان ليگ از کريمي دعوت رسمي به عمل آورده بود. حرف هاي ما و علي کريمي از همين جا آغاز شد.

ازما بهتران بودند ، نيامدم

کريمي در مورد غيبتش در مراسم بهترين هاي سال مي‌ گويد:« خيلي متشکرم که مسئولان سازمان ليگ بنده را دعوت کردند. حقيقتش قصد آمدن به اين مراسم را داشتم اما متوجه شدم که از ما بهتران هم در اين مراسم حضور دارند بنابراين ترجيح دادم در خانه بمانم و اين مراسم را از تلويزيون نگاه کنم تا شب بعضي از دوستان خراب نشود.»

از کريمي درباره انتخاب بهترين ها و بخصوص جايزه بحث برانگيزه پديده سال سوال مي‌ کنيم که او مي‌ گويد:« طبيعتا رسم بر اين است که جايزه بهترين بازيکن هر سال را به عضو شاخص تيم قهرمان بدهند اما اينجا اين اتفاق نيفتاد به نظر من در قسمت پديده سال هم مي‌ شد اين جايزه را به شريفي سپاهان داد چون آمار خيلي خوبي در نيم فصل دوم پارسال از خود به جا گذاشته و البته در ليگ قهرمانان آسيا خيلي خوب کار کرده است. البته عباس زاده هم بازيکن خوبي است اما فکر مي‌ کنم بايد قبول کنيم که شايستگي آن يکي دوستمان بيشتر بود. البته چقدر خوب است که سازمان ليگ آراي ريز را منتشر کند و همه بدانند چه کسي به چه کسي راي داده؛ مثل همان کاري که مثلا در انتخابات فيفا انجام مي‌ شود. اينطور که باشد حرف و حديثي هم پيش نمي‌ آيد.»

شماره 8 سابق پرسپوليس درباره انتخاب بهترين مربي هم مي‌ گويد:« وقتي آقاي فرکي مربي اخلاق را برد من فکر کردم جايزه بهترين مربي به او نخواهد رسيد اما اين اتفاق رخ نداد. به نظر من حسين آقا عالي کار کرده و حقش بود که اين جايزه را بگيرد. ضمن اينکه بايد به مربياني که بازيکن خوب به فوتبال ايران معرفي کردند هم اعتبار داد و از آنها تجليل کرد؛ مثلا همين شاهين ثاقبي شماره 8 امسال تراکتورسازي که من بازي اش را ديدم و به نظرم در بازي اولش در تراکتور خيلي خوب بازي کرد.»

انگشت کوچيکه محرمي هم نيستم

از کريمي درباره موضوع رخصت گرفتن ثاقبي از وي براي پوشيدن شماره 8 سوال مي‌ کنيم که او مي‌ گويد:« من از اين بازيکن جوان ممنونم اما من فقط يکسال در تراکتورسازي بودم و صاحب آن پيراهن نيستم و نيازي هم به اجازه گرفتن از من نبود. البته ديدم که او در فيسبوک هم يک متني در اين باره نوشته و از من اجازه خواسته که من برايش آرزو کردم امسال خيلي بهتر از من بازي کند و به اين شماره اعتبار و ارزش زيادي بدهد. اصولا شماره ها خيلي مهم نيستند، مهم بازيکناني هستند که به شماره ها ارزش و اعتبار مي‌ دهند. مثلا آندو تيموريان در استقلال با شماره 14 بازي مي‌ کند آيا قبل از آندو شماره 14 براي طرفداران استقلال معني و مفهوم خاصي داشت؟ نه، زياد به اين ظواهر نبايد دل ببنديم. خود من در پرسپوليس شماره 8 به تن کردم در حالي که قبل از من بازيکنان خيلي بزرگتري مثل مجتبي محرمي و ناصر محمدخاني 8 پوشيدند که من انگشت کوچک آنها هم نمي‌ شوم.»

شکايت از تراکتورسازي

علي کريمي در روزهاي گذشته پيگير مطالباتش از باشگاه تراکتورسازي بوده و سري هم به سازمان ليگ زده است، وقتي در اين باره از او مي‌ پرسيم مشخص است که دل خوني از اتفاقات اين باشگاه دارد. کريمي مي‌ گويد: حقيقتش به خاطر مردم تبريز اصلا دوست ندارم درباره مطالباتم از باشگاه تراکتورسازي حرف بزنم اما وقتي هر جا مي‌ نشيني صحبت از اعداد و ارقام ميلياردي است پس ما هم براي دريافت حق طبيعي‌مان بايد دست به کار بشويم. الان تراکتورسازي در فصل گذشته يک جام گرفته و آسيايي شده است. اما مديريت باشگاه همه را 15درصد جريمه کرده اند. آخر اين کجاي دنيا اتفاق مي‌ افتد؟ و طبق چه توافقي؟ سپاهان که پارسال هيچ جامي نبرده چند درصد بايد بازيکنانش را جريمه کند، استقلال چطور؟ تازه مگر باشگاه به همه تعهداتش عمل کرده که حالا بازيکنانش را 15درصد جريمه مي‌ کند؟»

کدام فوتباليست همه قراردادش را گرفته؟

کريمي در ادامه مي‌ گويد:« سازمان ليگ از همه بازيکن هاي فوتبال 2 درصد مي‌ گيرد يعني مني که ايکس تومان قرارداد با تراکتورسازي بسته ام 2 درصدش را از من گرفته اند. خب، پس چرا ما به عنوان عضو سازمان ليگ هيچ خدماتي از اين نهاد نمي‌ گيريم و چرا فدراسيون فوتبال پيگير حقوق ما نيست؟ الان مثلا من از تراکتورسازي بابت عدم پرداخت مطالبات و اعتراضي که به جريمه دارم شکايت کردم، رسيدگي به اين مسئله چقدر بايد طول بکشد؟ اين انصاف نيست، وقتي مي‌ آييم در تلويزيون مي‌ گوييم صفر قرارداد بازيکنان را نمي‌ شود شمارد در حالي که همه مي‌ دانند ميليارد 9 صفر دارد، بايد اين وجه ماجرا را هم ببينيد. آقاي فردوسي پور بايد وقتي آن سمتش را مي‌ گويد بايد اين وجه ماجرا هم ببينند. اينکه برويد شما از فوتباليست ها بپرسيد چند درصدشان، واقعا چند درصدشان پول کامل يک سالشان را مي‌ گيرند و بدون دردسر و مشکل باشگاهشان با آنها تسويه حساب مي‌ کنند؟»

دروغ پردازي را رواج مي دهيم

بحثي که در مورد پرداخت هاي بازيکنان هم راه افتاده جالب است، از يک طرف بحث سقف قرارداد را مطرح کرده اند که باعث شده باشگاه ها به دروغگويي بيفتند. ما به جاي اينکه سقف هزينه را ببنديم، روي قراردادهاي بازيکنان زوم کرده ايم. بنابراين باشگاه اين اعتماد به نفس را ندارد که مثلا براي يک بازيکن خاص يک مبلغ سنگين هزينه کند و بقيه را دور آن بچيند. بنابراين ارقامي اعلام مي‌ شود که خب مشخص است واقعي نيست. اينکه بازيکني در فصل پيش بالاي 2 ميليارد گرفته امسال يک ميليارد کمتر بگيرد اصلا قابل باور نيست و ما با اين روش فقط باعث مي‌ شويم دروغ پردازي گسترش پيدا کند.

کريمي در مورد دستمزد فوتباليست ادامه مي‌ دهد: مگر در واليبال و بسکتبال از اين پول ها نمي‌ گيرند؟ مگر در واليبال بازيکن ميلياردي نداريم؟ البته نوش جانشان. يک بازيکن حرفه اي و در سطح يک ايران بايد دستمزد خوب هم داشته باشد، چون عمر دوران قهرماني کوتاه است. اما مگر در همه ايران بيشتر از 20 نفر هستند که پول ميلياردي گرفته اند؟ پس اين همه بزرگنمايي واقعا به صلاح نيست.

فوتباليست ها عضو شوراي شهرنيستند

کريمي در ادامه حرف هايش مي‌ گويد:« شما ورزشکاران رشته هاي ديگر را هم ببينيد، فوتباليست هاي همين دوره کوتاه فوتبالشان هست اما ورزشکارهاي ديگري داريم که عضو شوراي شهر و وزير و وکيل اند. يکي زمين 99 ساله گرفته، يکي معدن دارد، يکي به يک جاي مهم وصل است، يکي بساز و بفروشي اساسي مي‌ کند و … اما من در بين فوتباليست هاي شاخص اين چند سال کسي را مي‌ شناسم که حالا در خرج روزانه اش هم مانده و شايد همين آقاي فردوسي پور مجبور بشود 5 سال ديگر در برنامه اش گلريزان بگيرد، آن هم بازيکني که قطعا يک روزي جزو تاپ هاي ايران و آسيا بوده.»

پرداخت هاي ميلياردي در حرف و عمل

آقاي کفاشيان به عنوان متولي اول فوتبال بايد در زمينه جدي باشد تا بالاخره يک روزي برسد که من بازيکن فوتبال بتوانم بدون دردسر دستمزدم را بگيرم. وقتي يک باشگاه با بازيکن قرارداد مي‌ بندد بايد متعهد باشد اما کاملا برعکس است و حالا هم مي‌بينيد که تعداد پرونده هاي انضباطي ما از تعداد پاس هاي بارسلونا در يک بازي بيشتر است. جالب هم هست که اکثر فوتباليست هاي خارجي که به ايران مي‌ آيد کارشان به شکايت مي‌ کشد و باشگاه از زماني که فيفا وارد عمل مي‌ شود از ترس کسر امتياز پول را جور مي‌ کند و هزينه وکيل را هم مي‌ دهد و پرونده را فيصله مي‌ دهد. خب، آيا منطقي نيست که اين پول سر وقت داده شود تا هزينه اضافي روي دست باشگاه نيايد؟ من الان به عنوان بازيکني که دستمزد بالايي هم داشته ام بايد 30درصد پولم را ماليات بدهم که شما فرض کنيد که بالاي 220 ميليون تومان مي شود، ماليات قراردادي که 400 ميليونش را هنوز نگرفته ام. تازه باشگاه تراکتورسازي 15درصد هم من را جريمه کرده است! حالا خود شما حساب کنيد يک فصل من در نهايت با چه عددي به پايان رسيده و آيا استفاده از لفظ ميلياردي براي بازيکنان امثال من درست است؟ تازه اين وضع بازيکناني است که به هر حال در سطح اول فوتبال ايران بازي کرده اند، آنها بنده خداهايي که سطحشان پايين تر يا در ليگ پايين تر بازي مي‌ کنند که صد برابر مشکل دارند. چرا کسي نمي‌ آيد درباره اين مسئله شفاف سازي کند؟ الان 85درصد بازيکن هاي ليگ‌برتر اين مشکل را دارند و هيچ کس هم توجهي به حقوق آنها نمي‌ کند. در حالي که بازيکن به عنوان يکي از ارکان مهم فوتبال حق و حقوق خود را دارد.

بدهکارها را زير فشار بگذاريد

به گفته علي کريمي اين جاي سوال است که چرا هنوز با گذشت اين همه سال مسئولان ليگ‌برتر نمي‌ توانند از باشگاه ها تعهد مالي بگيرند و از آنها بخواهند که در صورت عدم تسويه حساب با کادر ليگ را شروع نکنند يا حداقل جريمه شان کنند و در صورت تکرار از ابزار تنبيهي مثل سقوط به دسته پايين تر استفاده کنند. اگر شما اين قانون را در آيين نام ليگ بگذاريد باشگاه ها مجبور به تمکين هستند و مديرعامل هم دنبال اين نيست که اول پول بازيکن فصل بعد را بدهد و بازيکن فصل پيش را از دستور کار خارج کند. من به آقاي تاج گفتم بيايد اين کار را بکنيد و مثل آلمان باشگاه را مجاب کنيد که دستمزد را به صورت حقوق ماهيانه و با کسر همه کسورات مثل ماليات آن را به حساب بازيکنان بريزند. با اين شيوه بازيکن حقوق خالص اش را دريافت مي‌ کند و به مشکل مالياتي برخورد نمي‌ کند. چون آدم به صورت طبيعي وقتي پولي را از باشگاه مي‌ گيرد دوست ندارد مالياتش را پرداخت کند و هي آن را به عقب مي‌ اندازد در حالي که اگر از همان اول اين در پرداخت ها ديده شود هيچ کس مشکل مالياتي نخواهد داشت. سوال من اين است که چرا اين چيزها اجرايي نمي‌ شود، چرا مثلا اين چيزها از باشگاه دولتي پرسپوليس و استقلال آغاز نمي‌ شود؟ جوابش اين است که حق و حقوق بازيکن چندان براي کسي مهم نيست.

به اميد آينده …

از کريمي درباره خداحافظي از فوتبال و کارهاي اين روزهايش سوال مي‌ کنيم که او مي‌ گويد:«دوران ما هرجور که بود خوب يا بد گذشت من و اميدوارم در فوتبال ايران چه در مربيگري و چه در بازيگري آدم هاي تازه اي بيايند. آدم هايي مثل وحيد هاشميان که همه مدارج را در بوندسليگا پشت سر گذاشته و سوال من اين است که چرا نبايد تيمي داشته باشد و فعاليت فني مستقيم کند. فوتبال ما احتياج به خون تازه و مديريت صحيح دارد تا بازيکناني خيلي بهتر از نسل ما ظهور کنند و تيم‌ملي‌ را به موفقيت برسانند.»

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=55193
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه