میهن صنعت :

کشمکش آمریکا و روسیه بر سر شرکت ایران در مذاکرات ژنو2

میهن صنعت : یک مقام آمریکایی حل نشدن برخی از مسائل از جمله شرکت ایران در کنفرانس ژنو2 را از موانع برگزاری این کنفرانس در ماه جاری میلادی دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، کشمکش بین آمریکا و روسیه برای شرکت ایران در دومین نشست بین المللی برای حل بحران سوریه در ژنو همچنان ادامه دارد. به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا موضوع شرکت ایران و برخی موضوعات دیگر از جمله موانع برگزاری کنفرانس ژنو2 به شمار می رود.

این در حالی است که "اخضر ابراهیمی" نماینده سازمان ملل در مورد سوریه، آماده نبودن طرفین سوری را دلیل اصلی تعویق برگزاری ژنو2 عنوان کرده است. به گفته وی هنوز باید اقدامات زیادی برای فراهم کردن شرایط برگزاری این کنفرانس انجام گیرد.

موضوع شرکت ایران در کنفرانس مذکور از جمله مسائل مورد تاکید دولت روسیه است. مسکو بارها با تاکید بر این نکته، خواستار حضور ایران در ژنو2 شده است اما این خواسته مخالفانی از جمله آمریکا دارد.

در همین رابطه "میخائیل بوگدانف" معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس حضور ایران را برای حل بحران سوریه حیاتی بررسی کرد. به گفته وی غیبت ایران در مذاکرات ژنو1 که در تابستان گذشته برگزار شد، اشتباهی بود که دیگر نباید تکرار شود. بوگدانف تاکید کرد ایران و دیگر بازیگران تاثیرگذار منطقه ای باید به این کنفرانس دعوت شوند.

به گزارش نیویورک تایمز با وجود تردیدهای بسیار در مورد برگزاری کنفرانس ژنو2، کشورهای درگیر در بحران سوریه موافقت کرده اند روز بیست و پنجم ژوئن در ژنو گردهم آمده و در مورد راههای برطرف کردن موانع موجود رایزنی کنند.

این تصمیم در نشست روز گذشته "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا، "میخائیل بوگدانف" و "گنادی گاتیلف" معاونان وزیر خارجه روسیه و نیز "جفری فلتمن" مدیر سیاسی سازمان ملل گرفته شد.

منبع:مهر به نقل از نیویورک تایمز

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=19641
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه