میهن صنعت:

کشمکش بر سر غبار سه میلیاردی فروآلیاژ/ وقتی ریه‌های مردم نیاز به غبارروبی دارد

میهن صنعت: کارخانه فروآلیاژ ایران در شهرستان ازنا طی سال گذشته به دلیل آلایندگی، خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست منطقه وارد کرد ...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تا جایی که سازمان محیط زیست نسبت به قراردادن این کارخانه در میان واحدهای آلاینده و اخذ عوارض آلایندگی از آن اقدام کرد، موضوعی که به مذاق مسئولان این کارخانه خوش نیامد تا برای عدم پرداخت این خسارات دست به دامن مسئولان شوند.

  واحد صنعتی فروآلیاژ ایران به عنوان تنها کارخانه تولید فروسیلیسیم و میکروسیلیکا در کشور و بزرگترین تولید کننده این محصول در خاورمیانه که طی سال گذشته به لحاظ زیست محیطی و آلودگی هوا خسارات جدی را به محیط زیست انسانی وارد کرده بود از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست در فهرست واحدهای آلاینده قرار گرفته و موظف شد تا خسارات ناشی از این آلایندگی را جبران کند.

سهم یک درصدی از فروش برای جبران خسارات زیست محیطی

در این راستا مسئولان این کارخانه پیش بینی می کنند که با توجه به صراحت قانون مبنی بر اختصاص یک درصد فروش به عنوان عوارض آلایندگی، این رقم به حدود سه میلیارد تومان می رسد که متولیان کارخانه موظف هستند برای جبران خسارات این رقم را پرداخت کنند.

مطابق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط محیط زیست را رعایت نمی کنند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست (تا پانزدهم اسفندماه هر سال برای اجرا در سال بعد) علاوه بر مالیات و عوارض متعلق موضوع این قانون مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی هستند.

با مصوبه مجلس در صورتی که واحدهای آلاینده در داخل حریم شهرها باشند این عوارض به حساب شهرداری محل استقرار واحد تولیدی و در صورتی که خارج از حریم شهرها باشند به حساب تمرکز وجوه واریز می شود تا بین دهیاری های همان شهرستان توزیع شود.

با این تفاسیر رقم یاد شده که مطابق اعلام مسئولان کارخانه نزدیک به سه میلیارد تومان می شود باید صرف جبران خسارات زیست محیطی ناشی از فعالیت این واحد آلاینده باشد، موضوعی که موجب گلایه مسئولان کارخانه و واکنش متولیان در سازمان محیط زیست شده است.

متولیان کارخانه موظف به جبران تخریب های وارده به محیط زیست هستند

مسئولان کارخانه که آلایندگی این واحد صنعتی در سال گذشته را قبول دارند ولی معتقدند به دلیل رفع این مشکل فروآلیاژ ازنا باید از فهرست واحدهای آلاینده خارج شده و از پرداخت خسارات معاف شود در حالیکه مسئولان امر در سازمان محیط زیست معتقدند که به دلیل آلودگی کارخانه در سال گذشته و خسارات جدی به محیط زیست انسانی باید این خسارات پرداخت و صرف جبران چالشهای به وجود آمده شود.

یک کارشناس ارشد آلودگی محیط زیست در این رابطه به مهر می گوید: با توجه به آلایندگی سال گذشته این واحد صنعتی، متولیان کارخانه موظف هستند که نسبت به جبران تخریب های وارده به محیط زیست اقدام و به نوعی هزینه خسارات را پرداخت کنند.

محسن تیزهوش معتقد است که رفع منشا آلایندگی و استانداردسازی الکتروفیلترهای به کار رفته می تواند یک حرکت مثبت و ارزشمند از سوی این واحد صنعتی تلقی شود ولی این موضوع نمی تواند مانع از پرداخت خسارات سال گذشته ناشی از آلودگی این واحد شود.

وی یادآور می شود که اگر این میزان اعتبار به شهرداری تزریق و با نظارت محیط زیست در راستای جبران خسارات ناشی از فعالیت این کارخانه هزینه شود می توان ضمن حرکت در مسیر سالم سازی فضای اطراف این واحد صنعتی در شهر ازنا در راستای جلوگیری از تکرار این گونه خسارات حرکت کرد.

تیزهوش با تاکید بر ضرورت لحاظ کردن و دقت به جنبه بازدارندگی این گونه خسارات می گوید: با این حال می توان با نظارت محیط زیست از این واحد آلاینده خواست که خود در مسیر افزایش فضای سبز منطقه و شهر ازنا، ارتقای سطح بهداشت و سلامت کارکنان این واحد و همچنین استانداردسازی تجهیزات خود به منظور کاهش هر چه بیشتر آلایندگی اقدام کند.

این کارشناس ارشد آلودگی های محیط زیست با بیان اینکه لرستان به لحاظ شاخص و نرخ بیکاری در وضعیت خوبی قرار ندارد و مباحث تولید و اقتصاد اولویت اول استان محسوب می شود، عنوان کرد: با این حال می توان با اتخاذ سیاست های تشویقی ضمن حفظ ظرفیت تولید و کمک به واحدهای اقتصادی در راستای توسعه پایدار و رعایت الزامات زیست محیطی نیز قدم برداشت.

مردم ازنا شکایات فراوانی از وضعیت آلودگی فرو آلیاژ به محیط زیست داشتند

این سخنان در حالی مطرح می شود که مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این رابطه با بیان اینکه صنعت فروآلیاژ ازنا سال 88 آلاینده اعلام شده بود در گفتگو با مهر می گوید: ولی در سال 89 به دلیل رعایت مواردی که محیط زیست از آن خواسته بود به عنوان واحد آلاینده معرفی نشد بلکه مورد تشویق اداره کل محیط زیست استان به دلیل رفع موارد آلایندگی نیز قرار گرفت.

محمد حسین بازگیر با بیان اینکه این صنعت همچنین طی سالهای 90 و 91 نیز جزء لیست واحدهای آلاینده نبوده است عنوان کرد: ولی در سال 92 به دلیل ترکیدگی شبکه غبارگیر این کارخانه به عنوان واحد آلاینده معرفی شد.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته مردم شهر ازنا شکایات فراوانی از وضعیت آلودگی فرو آلیاژ ازنا به محیط زیست استان داشتند گفت: این امر موجب شد تا با ورود محیط زیست استان مدیر عامل این کارخانه اقدام به تعویض غبارگیرهای کارخانه کند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه کار رفع آلایندگی این صنعت تا چهار ماه به طول انجامید بیان داشت: با این وجود هنوز این صنعت به استانداردهای مدنظر در این زمینه نرسیده است.

تعطیلی کوره شماره سه کارخانه به دلیل شدت آلایندگی در سال 92

بازگیر با بیان اینکه این کارخانه در سال 92 به حدی آلاینده بود که کوره شماره سه آن تعطیل شد ادامه داد: با توجه به شدت آلایندگی و نگرانیهای مردم در آن زمان حتی جلسه شورای تامین نیز تشکیل شد.

وی با بیان اینکه با این وجود ما در اداره کل محیط زیست استان لرستان تلاش کردیم که این صنعت را از لیست واحدهای آلاینده سال 92 خارج کنیم بیان داشت: با این وجود در سازمان محیط زیست کشور این پیگیریهای ما به نتیجه نرسید و سازمان تاکید داشت که این واحد به دلیل آلایندگی فراوان جزء لیست واحدهای آلاینده سال 92 باشد

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه اعلام واحدهای آلاینده از سوی دفاتر تخصصی سازمان محیط زیست کشور در استانها صورت می گیرد افزود: این دفاتر نتایج را مستقیما به سازمان محیط زیست کشور اعلام می کنند.

بازگیر یادآور شد: در نهایت محیط زیست کشور نیز نتیجه اقدامات را به اداره کل محیط زیست استان و همچنین واحد صنعتی اعلام می کند.

پیگیریهای مسئولان کارخانه برای خارج شدن از لیست واحدهای آلاینده

معاون مدیر عامل کارخانه فرآلیاژ ازنا نیز در این رابطه با بیان اینکه این واحد درسال 92 به عنوان واحد آلاینده معرفی شد در گفتگو با مهر عنوان کرد: این امر موجب شد تا نماینده مردم شهرستان ازنا در مجلس شورای اسلامی نامه ای را برای رفع مشکل این واحد به سازمان محیط زیست نوشتند.

غلام رضا صالحی با بیان اینکه این نامه سرانجامی نداشت و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی حضوری به سازمان محیط زیست کشور مراجعه کردند گفت: ایشان درخواست کردند که صنعت فروآلیاژ ازنا از لیست واحدهای آلاینده سازمان محیط زیست کشور خارج شود.

وی ادامه داد: در این راستا سازمان محیط زیست کشور اعلام کرد که فروآلیاژ ازنا در یک دوره پنج روزه باز هم پایش شود اگر در این دوره پنج روز آزمایشها منفی بود این واحد از لیست آلاینده ها خارج شود.

معاون مدیر عامل کارخانه فرآلیاژ ازنا افزود: در این راستا شرکت معتمد و همچنین محیط زیست را به کارخانه دعوت کردیم و همه نتایج آزمایشها منفی بود و اعلام شد که از لیست آلاینده ای خارج شد.

تعطیلی دو خط تولیدی فروآلیاژ ازنا بدلیل معیوب بودن غبارگیرها

صالحی با بیان اینکه دو خط تولیدی این صنعت به دلیل معیوب بودن غبارگیر ها و بر اساس اعلام محیط زیست در سال 92 خوابیده شد عنوان کرد: این دو خط  را از ابتدای اردیبهشت ماه تا تیرماه  خواباندیم و کیسه ها و شبکه های معیوب غبارگیر را عوض کردیم.

وی با بیان اینکه این صنعت در سال 88 نیز جزء واحدهای آلاینده قرار گرفت عنوان کرد: این امر موجب شد که جریمه ای بالغ بر 800 میلیون تومان برای این واحد در نظر گرفته شود.

معاون مدیر عامل کارخانه فرآلیاژ ازنا با بیان اینکه در صورتیکه یک واحد جزء لیست واحدهای آلاینده قرار گیرد باید یک درصد از فروش خود را به عنوان جریمه پرداخت کند گفت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته میزان جریمه سال 92 فروآلیاژ ازنا که بازهم جزء لیست واحدهای آلاینده قرار گرفته حدود سه میلیارد تومان خواهد بود.

صالحی بیان داشت: در این راستا از استاندار لرستان خواستاریم که پیگیری لازم را برای رفع جریمه در نظر گرفته شده برای این صنعت انجام دهد.

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز هوشنگ بازوند استاندار لرستان در جلسه ای که به منظور رفع مشکلات در این زمینه تشکیل شده بود از پیگیری برای حل مشکل این واحد صنعتی خبر داده و گفته بود که امیدواریم که بتوانیم این مشکل را در محیط زیست کشور رفع کنیم.

به هر روی به نظر می رسد به دور از هر گونه فرافکنی مسئولان کارخانه باید نسبت به جبران خسارات ناشی از آلودگی این واحد صنعتی طی سال گذشته اقدام کنند که البته جبران این خسارات می تواند با اتخاذ سیاستهای حمایتی از سوی مسئولان امر در محیط زیست و شهرداری تسهیل و تعدیل شود تا ضمن رفع چالشهای زیست محیطی در راستای حمایت از این واحد صنعتی نیز گام برداشته شود.


لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=48079
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه