میهن صنعت :

کمبود نقدینگی برای خرید دانش فنی، عامل تاخیر در طراحی پلت فرم ملی

بسیاری از قسمت هایی که در یک خودرو دیده نمی شود از جمله کفی ، موتور ، گیربکس ، سیستم های تعلیق، ترمز ،جعبه فرمان و ... از اجزای پلت فرم هستند .گروه طراح پلت فرم باید همه این موارد را طراحی و سازگاری آنها با یکدیگر را تضمین نماید.


به گزارش میهن صنعت به نقل از خبر خودرو، مشاور انجمن خودروسازان با بیان این مطلب که دانش طراحی پلت فرم هم اکنون در کشور وجود ندارد گفت: بسیاری از قسمت هایی که در یک خودرو دیده نمی شود از جمله کفی ، موتور ، گیربکس ، سیستم های تعلیق، ترمز ،جعبه فرمان و … از اجزای پلت فرم هستند .گروه طراح پلت فرم باید همه این موارد را طراحی و سازگاری آنها با یکدیگر را تضمین نماید.

داود میرخانی رشتی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: تنها مجموعه ای که خودروسازان کشور توانسته اند در این خصوص طراحی کنند موتور ملیEF7  است که به کمک متخصصین کار کشته یک شرکت آلمانی این دانش فنی به کشور وارد شده است . برای سایر مجموعه ها نیز باید  قرارداد های خرید دانش فنی منعقد شود .

وی افزود: خودروسازان باید دانش فنی مجموعه های یاد شده را خریداری نمایند که برای خرید آنها میلیون ها دلار باید هزینه پرداخت شود . با توجه به کمبود شدید نقدینگی که هم اکنون وجود دارد در حال حاضر اجرای این پرژه سنگین امکان پذیر  نیست و باید به دنبال راههای جایگزین رفت.

وی تصریح کرد: ممکن است امکان سرمایه گذاری برای یک مجموعه ساز فراهم نباشد یا حتی دانش فنی برخی مجموعه ها را به دلیل تحریمهای موجود به خودروسازان نفروشند بنا بر این لزومی ندارد تمام مجموعه های یک پلتفرم را خود تولید کنیم بلکه مهم، مدیریت کل پروژه است.  ممکن است در شرایطی تامین برخی مجموعه ها یا قطعات در کوتاه مدت از خارج کشور با صرفه‌‌تر باشد. چیزی که مسجل است این است که برای ساخت هر پلتفرم نیاز به مجموعه و قطعه‌سازان بسیار بزرگ وپر قدرت داریم که نیازهای هر پلتفرم را در کوتاه‌ترین زمان ، با کیفیت بسیار بالا  و با قیمت رقابتی تامین کنند. از این‌رو قطعه‌سازان نقش مهمی در ایجاد و تولید انبوه پلتفرم  ایفا می‌کنند.

وی خرید دانش فنی مجموعه ها را مهمترین راه دستیابی به طراحی و تولید پلت فرم دانست و گفت: درصورتی که سرمایه اولیه موجود باشد می‌توان دانش فنی تولید را خریداری کرد.

میرخانی با تاکید بر اینکه باید دانش فنی طراحی پلتفرم از خارج تامین شود افزود: به‌عنوان نمونه سالها پیش برای تولید موتور ملی ، یکی از خودروسازان، تعدادی از مهندسین و متخصصین خود را  به آلمان فرستاد تا بالاخره توانستیم خط تولید موتور ملی ر ا در کشور ایجاد کنیم.

مشاور انجمن خودروسازان در پایان گفت: از زمان شروع طراحی و تولید موتور ملی  10 سال می گذرد ولی به دلیل کمبود نقدینگی امکان ایجاد خط دوم وسوم تولید  بوجود نیامده وبه همین دلیل هنوز تیراژ سالانه موتور ملی به 100 هزار دستگاه  نرسیده است . به دلیل کمبود نقدینگی ، خودروسازان سعی می کنند  با تغییراتی در برخی مدل خودرو های موجود ، خودرو های جدیدی را وارد بازار کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3334
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه