میهن صنعت :

کمیته مشترک مجلس و دولت برای شناسایی یارانه‌بگیران/ سامانه اطلاعاتی حذف 6 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی

میهن صنعت : عضو کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه سامانه های اطلاعاتی برای حذف یک دهک بالای جامعه که حدود 10 درصد جمعیت معادل 6 تا 7 میلیون نفر را شامل می شود، وجود دارد، از تشکیل کمیته مشورتی مشترک مجلس و دولت برای تعیین سازوکار اجرایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علی محمد احمدی در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه دولت باید تعادلی بین منابع و مصارف هدفمندی ایجاد کند، افزود: در ب‍ُعد منابع بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت از محل افزایش قیمت حامل ها باید درآمد خود را افزایش دهد و با عنایت به اینکه در سال های 90 و 91 شاهد افزایش قیمت حامل های انرژی نبودیم دولت باید قیمت حامل ها را به طور متعادل دنبال کند یعنی تجربه اجرای مرحله اول تکرار نشود.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید قیمت حامل های انرژی را به صورت پلکانی به نحوی افزایش دهد که فشار به معیشت مردم و فرایند سبد هزینه خانوار وارد نشود، تصریح کرد: در طرف مصارف نیز یکی از راهکارها حذف برخی دهک ها از دریافت یارانه نقدی است.

وی ادامه داد: بحث حذف برخی از دهک ها از دریافت یارانه نقدی از سال گذشته مطرح بوده است به طوری که در نیمه دوم امسال که شاهد کسری بودجه شدید ناشی از هدفمندی مطرح بودیم این موضوع جدی تر شد.

سامانه اطلاعاتی حذف10 درصد جمعیت از دریافت یارانه نقدی وجود دارد

احمدی با تاکید بر اینکه قطعا دولت امکان حذف یک دهک بالای جامعه بدون تامل از دریافت یارانه نقدی را دارد، افزود: سامانه های اطلاعاتی دولت هم تائید می کند که دولت اطلاعات مربوط به یک دهک بالای جامعه را دارد که حدود 10 درصد جمعیت معادل 6 میلیون نفر را شامل می شود.

وی افزود: فرایند تعدیل پرداخت یارانه نقدی از دهک های پایین، با فرم های خود اظهاری مستلزم تعیین سقف درآمد از سوی دولت است؛ به عنوان مثال دولت مشخص کند که سقف درآمد خانواری که سالانه 15 میلیون است مشمول یارانه نقدی می شود و نیاز به خود اظهاری ندارد اما در صورتی که سرپرست خانواری که این درآمد را ندارد، میزان درآمد خود را اظهار کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: مکانیز دولت برای افرادی که بالای سقف درآمد تعیین شده درآمد دارند اما مجددا خود را در زمره یارانه بگیران اظهار می کنند اهمیت دارد؛ یعنی افرادی بالاتر از سقف تعیین شده درآمد دارند اما خوداظهاری نکردند یا درآمد غیر واقعی خود را اظهار کردند؛ بنابراین دولت باید مکانیزم و سازو کار اجرایی لازم را تهیه و نسبت به شناسایی مشمولان یا غیر مشمولان دریافت یارانه نقدی اقدام کند.

احمدی با بیان اینکه دولت قطعا برای تعیین مکانیزم شناسایی یارانه بگیران با مجلس جلسات مشورتی ترتیب می دهد، افزود: البته در این راستا هفته گذشته اولین جلسه مشترک جمعی از نمایندگان اقتصادی مجلس با دولت تشکیل شد و جلسه بعدی نیز در راستای مشورت به زودی تشکیل می شود تا سازو کار اجرایی شناسایی دهک های جامعه برای دریافت یارانه نقدی تعیین شود.

وی ادامه داد:نمایندگان اقتصادی مجلس نقطه نظرات و تجربیاتی دارند که در این جلسات می تواند مطرح شود؛ هدف مجلس و دولت این است که هزینه های اجرای مرحله هدفمندی یارانه ها کاهش یابد و هدف نهایی که عدالت در پرداخت یارانه نقدی است نیز محقق شود.

احمدی افزود:کمیته مشترک دولت و مجلس قطعا این موضوع را پیگری می کند و جلساتی در سال جاری و سال آینده تا زمان تعیین سازو کار اجرایی شناسایی دهک های پردرآمد و کم درآمد تشکیل می شود.

عضو کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات مجلس همچنین گفت: افزایش قیمت بنزین و گازوئیل قطعا از اوایل فرودین آغاز می شود تا درآمد 48 هزار میلیاردی از محل اجرای هدفمندی را کسب کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=43401
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه