گارانتی رنو توسط ایدرو
بسیاری از دستاندرکاران صنعت خودرو امضای تفاهمنامه رنو با ایدرو را برگ برنده این شرکت فرانسوی در بازار ایران میخوانند این در شرایطی است که رنو علاوه بر پایبند بودن به قرارداد همکاری مشترکx90 و همچنین امضای تفاهمنامه با ایدرو، هماکنون مشغول تدوین استرا
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در این زمینه هرچند برخی کارشناسان معتقدند که با وجود دو خودروساز بزرگ کشور که هماکنون بازار خودرو کشور را بهطور انحصاری در اختیار دارند، ایدههای رنو تنها میتواند بلندپروازی این شرکت فرانسوی در ایران باشد، اما بهنظر میرسد که رنو در تفاهمنامه اخیر خود با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بهنوعی حضور خود در ایران را گارانتی کرده است.
بنابراین ایدهها و طرحهای عنوان شده از سوی مسوولان این شرکت همچون تدوین استراتژی برای بازار ایران در شرایطی میتواند با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت به ثمر بنشیند که حمایتهای دولتی همچنان ادامه پیدا کند و حتی با تغییر دولتها این استراتژی مسوولان صنعتی کشور تغییر نکند.
این در شرایطی است که در روند مذاکره با خودروسازان کشورمان، با پافشاری بر خواستههای خود توانست تفاهمنامهای خارج از اراده دو خودروساز بزرگ کشورمان را به نتیجه برساند. تفاهمنامهای که به اعتقاد مدیرعامل رنو پارس گارانتی برنامههای رنو در ایران خواهد بود.
در همین زمینه روز گذشته پیمان کارگر قائممقام بخش هند، آفریقا، خاورمیانه رنو و مدیرعامل رنو پارس در نشست خبری خود ضمن تشریح استراتژیهای همکاری رنو در ایران تاکید کرد که اولین استراتژی این شرکت فرانسوی در بازار ایران، حفظ و گسترش فعالیتهای رنو با خودروسازان کشورمان در قالب پلتفرم x90 است.
پیمان کارگر داخلیسازی 60 تا 80 درصدی قطعات، صادرات 30 درصدی محصولات و انتقال تکنولوژی را یکی از مباحث مهم درتفاهمنامه جدید دانست و افزود: در هر صورت رنو قصد دارد یکی از بهترین کارخانههای دنیا را با استانداردهای روز در ایران تاسیس کند.
پیمان کارگر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتقال شرکت بنرو سایپا به سازمان گسترش و نوسازی برای اجرای این قرارداد نهایی شده است، افزود: بحث واگذاری بنرو بین سایپا و ایدرو همچنان در جریان است، اما نباید فراموش کرد که واگذاری این سایت ابتدا به پیشنهاد سایپا به رنو صورت گرفت. رنو نیز با بررسیهای فراوان با این موضوع موافقت کرد. وی همچنین افزود که قرارداد با سایپا به امضا نرسید؛ زیرا در این زمینه نتوانستیم با سایپا به جمعبندیهای مورد نظر از جمله سهام 60 درصدی رنو و در اختیار داشتن فروش و خدمات پس از فروش برسیم.
با وجود این، قائممقام بخش هند، آفریقا و خاورمیانه رنو با اشاره به اینکه این شرکت در حال مذاکره با ایران خودرو برای تولید کوئید است، تاکید کرد: در حال حاضر منتظر نهایی شدن قرارداد با ایدرو هستیم پس از خاتمه یافتن این موضوع، رنو بحث تولید کوئید در ایران را نهایی خواهد کرد.کارگر با بیان اینکه برنامه رنو برای کاهش قیمت کوئید تمرکز بر شیوه طراحی است و تولید هم باید اختصاصی و با ظرفیت بالا باشد، گفت: در بازار ایران کوئید ظرفیت فروش حداقل 150 هزار دستگاه و بهطور میانگین 200 هزار دستگاه را خواهد داشت.