احتمال تغییر سهمیه یا افزایش نرخ بنزین در اصلاحیه بودجه 92؛

گرانی بنزین و شوک کاهش ۷ ماهه مصرف/ لزوم راه‌اندازی قطارهای سریع السیر در کشور

میهن صنعت : به رغم اینکه ظرفیت تولید بنزین از ابتدای تابستان تاکنون در پالایشگاه‌های نفت در محدوده ۶۵ میلیون لیتر ثابت مانده است اما با پایان رسیدن ماه مبارک رمضان مصرف این فرآورده سوختی با افزایش چشمگیری روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به گونه ای که متوسط مصرف بنزین در ماه رمضان در محدوده ۶۵ تا ۶۷ میلیون لیتر در روز بود با آغاز دوم سفرهای تابستانی و به خصوص طی یک هفته گذشته شاهد رشد ۱۵ درصدی مصرف سوخت در کشور هستیم. بر طبق آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در طول یک هفته گذشته تاکنون به‌طور متوسط روزانه حدود ۷۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که مصرف این میزان بنزین در مرداد ماه پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی تاکنون یک رکورد جدید و بی‌سابقه بوده است و پیش بینی می شود با ورود به آخرین ماه تابستان و در آستانه فصل بازگشایی مدارس متوسط مصرف بنزین کشور سیر صعودی خود را همچنان حفظ کرده و حتی تا مرز ۷۸ تا ۸۰ میلیون لیتر در روز برسد و در حالیکه ساعت ۲۴ امشب ۶۰ لیتر بنزین سهمیه بندی به کارت‌ های سوخت واریز می شود احتمال افزایش قیمت و یا تغییر سهمیه‌ این فرآورده نفتی در قالب اصلاحیه بودجه سال جاری از سوی دولت روحانی قوت گرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص اصلاحیه لایحه بودجه و افزایش قیمت و کاهش سهمیه بنزین، بیان داشت: دولت روحانی امسال قصد تغییراتی را در لایحه بودجه ۹۲ دارد که بحث سوخت نیز در این تغییرات به صورت مبهم مطرح است و اینکه در واقعیت مجلس با این موضوع موافقت کند یا خیر، هنوز مشخص نیست.

مجید منصوری بیدکانی با تاکید بر اینکه اگر تغییرات بودجه در خصوص بنزین با افزایش قیمت آن همراه باشد فقط در کوتاه مدت شاهد اثر کاهشی مصرف بنزین خواهیم بود، بیان داشت: افزایش قیمت بنزین اثر روانی کوتاه مدت دارد اما به صورت علمی موضوع کاهش مصرف بنزین را به دنبال نخواهد داشت.

وی افزود: افزایش قیمت بنزین بعد از اصلاح بار روانی آن در کوتاه مدت سبب مصرف این سوخت به طور طبیعی در بین مردم می شود و باز شاهد بالا رفتن میزان مصرف بنزین خواهیم بود.

نماینده مردم لنجان در مجلس بیشترین راه کاهش مصرف بنزین در کشور را استفاده از حمل و نقل عمومی دانست و تاکید کرد: متاسفانه کشور در تامین وسایل حمل نقل عمومی از جمله قطار سریع السیر دچار مشکل است.

وی با بیان اینکه متاسفانه وزارت مسکن و شهرسازی طی سال های گذشته چه در دولت احمدی نژاد چه در دولت خاتمی نسبت به راه اندازی قطارهای پرسرعت سرمایه گذاری زیادی صورت نداد، ابراز امیدواری کرد: آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی دولت روحانی قطارهای پر سرعت را در کشور راه اندازی کند.

منصوری بیدکانی با تاکید بر اینکه اگر تحریم ها نبود از طریق گرفتن فاینانس از چینی ها و دیگر کشورها تجهیز زیرساخت قطارهای پرسرعت در کشور تسریع می گرفت، تصریح کرد: موضوع دیگری که برای کاهش مصرف بنزین در کشور باید لحاظ شود تولید خودروهایی با مصرف سوخت بهینه است.

وی با اشاره به اینکه خودروهای وارداتی نیز باید مصرف سوخت بهینه داشته باشند، تاکید کرد: متاسفانه شاهد واردات خودروهایی با مصرف بالای بنزین هستیم که با اصلاح این موضوع و فرهنگ سازی مناسب شاهد کاهش مصرف بنزین در کوتاه مدت و یا مشابه مصرف گذشته خواهیم بود.

نماینده مردم لنجان در مجلس همچنین با بیان اینکه از زمان سهمیه بندی بنزین از سال ۸۶ تاکنون، با توجه به افزایش تولید خودرو در کشور شاهد کنترل مصرف بنزین در کشور بودیم، یادآور شد: اگر بنزین سهمیه بندی صورت نیم گرفت مصرف روزانه کنونی کشور که اکنون معادل ۶۰ میلیون لیتر و به طور تقریبی مشابه زمان پیش سهمیه بندی سوخت است با افزایش تعداد مسافرت ها به طور قطع مصرف بنزین به ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز افزایش می یافت.

وی بیان داشت: به طور قطع سهمیه بندی بنزین سبب کاهش مصرف سوخت در کشور شد به گونه ای که مصرف روزانه سوخت به ۶۰ میلیون لیتر رسیده است.

به اعتقاد حاجی دلیگانی با استاندارد شدن سوخت خودروهای داخلی و همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای خودروهای شخصی، ظرفیت کاهش ۲۰ درصدی سهمیه بندی بنزین وجود دارد.

وی یادآور شد: افزایش نرخ بنزین در کوتاه مدت با شوک ۶ یا ۷ ماهه شاید سبب کاهش مصرف سوخت شود اما بعد از مدتی مردم با کم کردن دیگر هزینه های خود باز مصرف بنزین خود را بیشتر می کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23471
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه