میهن صنعت بررسی کرد؛

گره کور پیش فروش خودرو در بازار ایران

با شروع پیش فروش پژو 2008 از سوی شرکت ایران خودرو و حواشی به وجود آمده در خصوص خرید و فروش حواله های آن، باز هم به بازار حرف و حدیث ها بر سر عدم مدیریت بازار در پیش فروش های خودروها رسیدیم.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، با شروع پیش فروش پژو 2008 از سوی شرکت ایران خودرو و حواشی به وجود آمده در خصوص خرید و فروش حواله های آن، باز هم به بازار حرف و حدیث ها بر سر عدم مدیریت بازار در پیش فروش های خودروها رسیدیم.

سال های متمادی پیش فروش های خودرو در ایران همواره با حاشیه همراه بوده و تا به امروز چاره ای برای این گره کور اندیشیده نشده است.

با نگاهی به چندسال گذشته و پیش فروش های صورت گرفته خودروهای داخلی و مقایسه آن با پیش فروش های صورت گرفته شرکت های واردکننده، متوجه خواهیم شد که وضعیت پیش فروش در شرکت های دولتی در بیشتر مواقع همراه با حاشیه های فراوان بوده و در نقطه مقابل حواشی اطراف شرکت های خصوصی کمتر است.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به خبرنگار «میهن صنعت» گفت : باید توجه داشت که پیش فروش یک قائده استاندارد نیست. این شیوه پیش فروش در ایران نشان دهنده سوء مدیریت موجود در بازار است.

وی افزود : به ندرت پیش می آید که محصولی در این بازه زمانی پیش فروش شود و معمولا این نوع پیش فروش مخصوص ماشین های خاص نظیر رولز رویس و یا فراری است.

فربد زاوه خاطرنشان کرد : بازار دو حالت دارد.یا بازار خریدار است و یا بازار فروشنده و تا زمانی که بازار خودرو ایران، بازار فروشنده است، تصمیم نهایی با فروشنده خواهد بود.

وی تصریح کرد : بازار دچار خلع تنوع بوده و هر محصولی که پیش بینی حضور موفق آن در بازار رخ دهد، بازار دچار حاشیه خواهد شد.

فربد زاوه در پایان بیان داشت : ایران خودرو و سایپا دو شرکت موجود در بازار هستند و حق دارند هر طور که بخواهند رفتار کنند اما در خصوص مدیریت کلان بازار که در دست دولت است، این سوء مدیریت و عدم توانایی در کنترل بازار باعث به وجود آمدن این حواشی شده است.

 

حسن کریمی سنجری یکی دیگر از کارشناسان صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار «میهن صنعت» عنوان داشت : من معتقدم که این حواشی بیشتر در شرکت های دولتی اتفاق می افتد و معمولا شرکت های خصوصی روند یکپارچه ای را در شرایط پیش فروش خود اعلام می کنند و طبق همان اعلام ها، محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

وی در ادامه افزود : در خصوص پژو 2008 شاید یکی از مشکلات اساسی در حواشی به وجود آمده، عدم مشخص شدن قیمت نهایی این خودرو در زمان پیش فروش بوده است.

کریمی سنجری بیان داشت : بیشتر شرکت های دولتی در کانترهای فروش خود با مشکل مواجه هستند.باید قبول کنیم که پروسه های فروش و نحوه ارتباط با مشتریان از طریق کانترهای فروش، نیازمند بازنگری است چنانکه میبینیم شرکت های دولتی در این حوزه ضعیف بوده و برنامه خاصی برای فروش ندارند.

وی ادامه داد : البته شاید یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن حاشیه های بازار و خرید و فروش حواله و به عبارت دیگر دلالی، اطلاع برخی از قیمت نهایی و تفاوت قیمت کارخانه و بازار است.

حسن کریمی سنجری در پایان خاطرنشان کرد : ما در طی این چند سال و در نحوه خرید و فروش محصولات و همچنین نحوه برخورد با مشتری، برنامه ریزی درستی نداشته ایم و اگر قرار است دیگر شاهد مشکلات عدیده در حوزه پیش فروش محصولات نداشته باشیم لازم است در این قوانین بازنگری صورت گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=125595
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه