میهن صنعت :

گزارش تحليلی كيفيت خودروها در تير ماه 92 + نمودار

میهن صنعت : در تیر ماه 1392 مجموع خودروهای تولید شده در داخل كشور، اعم از سبك و سنگین نسبت به ماه قبل با افزایش 1/10 درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با كاهش 1/51 درصدی مواجه گردید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در تیر ماه 1392 مجموع خودروهای تولید شده در داخل كشور، اعم از سبك و سنگین نسبت به ماه قبل با افزایش 1/10 درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با كاهش 1/51 درصدی مواجه گردید. در ماه اخیر 99 درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل كشور مختص خودروهای سبك (سواری و وانت) و 1 درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.

گروه سبك:
در بخش سواری شاهد افزایش 6/3 درصدی تولید نسبت به ماه قبل بودیم كه از جمله عوامل اصلی در این روند صعودی مربوط به افزایش قابل توجه تولید خودروهای سمند و پژو پارس خراسان می باشد. از دیگر نكات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ خودروهای تولید داخل می‌توان به تولید خودروی جدید لیفان60X توسط شركت کرمان موتور، قطع تولید خودروی نیومزدا 3 و کاهش تولید خودروهای تندر90 ایران خودرو، پژو 405 و نیسان تیانا اشاره نمود.

علیرغم افزایش تولید خودروهای سواری در تیر ماه، تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به ماه قبل 9/7 درصد کاهش یافت بطوریكه در مجموع 18 مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت كه 9 مدل در سطح كیفی خیلی خوب و 9 مدل هم در سطح كیفی خوب قرار گرفته‌اند.


جدول رده بندی كیفی- گروه سبك- سواری

http://www.mihansanat.ir/upload/img/jadvale_keyfi_tir92.jpg

تذكر: عیوب فنی و عملكردی شامل كدهای 1 (فنربندی، تعلیق و فرمان)، 2 (موتور و انتقال قدرت)، 3 (ترمز) و 4 (تجهیزات الكتریكی) می‌باشد. عیوب تزئینات و مونتاژی شامل كدهای 5 (تزئینات) و 8 (صداهای غیرعادی) می‌باشد. عیوب بدنه شامل كدهای 6 (بدنه) و 9 (نفوذ آب) و عیوب رنگ هم كد 7 می باشد.

همانطور كه در جدول رده‌بندی كیفی خودروهای سواری قابل مشاهده است، خودروی نیسان تیانا محصول شركت پارس خودرو در صدر و خودروی سایپا X131 پارس خودرو نیز در انتها قرار دارند.

در بخش عیوب فنی و عملكردی خودروهای سواری MVM530 و سایپا X131 بیشترین نمرات منفی را كسب نمودند. از طرفی شاهد افت 3/5 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم كه بیشترین تاثیر در این روند مربوط به خودروهای شرکت ایران خودرو خراسان یعنی پژو پارس خراسان و سوزوکی گرندویتارا می باشد. در بخش تزئینات و مونتاژی خودروهای پژو 405 و MVMX33 بیشترین نمرات منفی را كسب نمودند. در ضمن شاهد تنزل 7/9 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم كه بیشترین تغییر برای خودروهای MVMX33 و توجوی هاچ بک می باشد.

در بخش بدنه خودروهای سایپا X131 و سایپا X131 پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را كسب نمودند، همجنین نسبت به ماه قبل رشد 4/2 درصدی را شاهد هستیم كه بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو به رشد، مربوط به خودروهای سوزوکی گرندویتارا و MVMX33 می باشد. در بخش رنگ میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل 3/3 درصد افزایش یافت که عمدتا مربوط به افزایش نمره منفی خودروهای تندر90 پارس خودرو و تیبا در این بخش می باشد. همچنین خودروهای MVM530 ، لیفان 620 و توجوی هاچ بک بیشترین نمرات منفی را در بخش رنگ كسب نمودند. تعداد ایرادات مهم و اساسی نیز روند بهبود 3/38 درصدی داشته كه عمدتا مربوط به کاهش تعداد این ایرادات در خودروهای سایپا X131 و سایپا X131 پارس خودرو می‌باشد. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری دارای تنزل كیفی 4/4 درصدی بوده كه بیشتر مربوط به روند رو به افول خودروی MVM530 و قطع تولید خودروی با کیفیت نیومزدا3 می باشد.

http://www.mihansanat.ir/upload/img/nemoodar_keyfi_tir92.jpg

http://www.mihansanat.ir/upload/img/nemoodar2_keyfi_tir92.jpg

http://www.mihansanat.ir/upload/img/nemoodar3_keyfi_tir92.jpg


درنمودار زیر روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری را نسبت به ماه قبل مشاهده می کنیم، بطوریکه نیسان تیانا بیشترین درصد بهبود و MVM530 هم بیشترین درصد تنزل را داشته اند.

http://www.mihansanat.ir/upload/img/nemoodar4_keyfi_tir92.jpg


از دیگر نكات مهم و حائز اهمیت در جدول رده‌بندی خودروهای گروه سواری می‌توان به ارتقاء سطح كیفی خودروی سایپا 131X پارس خودرو در سطح كیفی خوب و جهش آن از سطح B به B+ اشاره نمود. همچنین خودروی سمند که ماه پیش در بخش سواری بی‌کیفیت‌ترین خودروی تولیدی گروه ایران خودرو بود، در این ماه در صدر خودروهای سطح کیفی خوب قرار گرفت.

در بخش وانت شاهد افزایش چشمگیر 4/100 درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم كه بیشترین تاثیر در ایجاد این روند مربوط به افزایش قابل توجه تولید وانت پیکان تبریز می باشد.

با توجه به افزایش تولید خودروهای وانت در تیر ماه، ارزشیابی این خودروها نیز 1/22 درصد رشد یافت، بطوریكه از 6 مدل خودروی ارزشیابی شده 2 مدل در سطح كیفی خوب و 4 مدل نیز در سطح كیفی قابل قبول قرار گرفتند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23206
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه