میهن صنعت :

گسترش فساد با حذف کارت هوشمند سوخت

میهن صنعت : سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نظام دونرخی و حذف کارت های هوشمند سوخت فساد را در این بخش گسترش می دهد به همین دلیل با حذف کارت سوخ مخالفیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز در نشست خبری با بیان اینکه سامانه هوشمند کارت سوخت تاثیر بسزائی در اقتصاد کشور و بخش نفت داشته ، تصریح کرد :این ستاد مخالف حذف کارت‌های هوشمند سوخت از فعالیت‌های اقتصادی کشور است ، چراکه این سامانه متحمل پرداخت هزینه‌های زیادی در کشور شده و خدمات قابل ملاحظه‌ای را ارائه داده است.

وی گفت : کارت هوشمند سوخت آمارهای مربوط به بخش حمل و نقل کشور را در اختیار برنامه‌ریزان قرار می‌دهد، بنابراین حذف آن کار درستی نیست.

خورشیدی با اشاره به فسادانگیزبودن نظام دونرخی است عنوان کرد: مصوبه مجلس در این زمینه دارای اشکال است و بر اساس این مصوبه ، قیمت‌های فرآورده‌های نفتی در اسفندماه ۹۴ فریز شده که تغییرات مربوطه مستلزم اجرای نظام دونرخی است. اما درصورت حذف این قید از مصوبه توسط نمایندگان می توان سازوکار دیگری را تمهید کرد که بدون استفاده از نظام دونرخی، سامانه هوشمند کارت سوخت را حفظ کنیم.

 

خورشیدیدر خصوص راه‌اندازی کامل سامانه جامع ارزی کشور، گفت: پورتال ارزی کشور از زمان بحران ارزی کشور در سال‌های ۹۰ و ۹۱ شکل گرفت ، در سال ۹۲ طراحی‌ها و پیاده‌سازی و سال ۹۳ راه‌اندازی شد.

 

وی استقرار این پرتال در بانک مرکزی را یکی از اشکالات اساسی این پورتال دانست و اظهار داشت: این سامانه در ابتدا به بانک‌های عامل، گمرکات کشور و سازمان توسعه تجارت به عنوان متولیان تجارت خارجی کشور متصل نبود، اما در حال حاضر متصل شده است.با این وجود صرافی‌های کشور به این سامانه متصل نیستند، این درحالیست که بر اساس آیین‌نامه‌های مربوطه باید این اقدام صورت گیرد و تمام معاملات صرافی‌ها باید در پورتال انجام شود.

خورشیدی ادامه داد : بر این اساس کشف ارز بدون منشاء در کشور در دست اشخاص ، قاچاق محسوب می‌شود مگر اینکه منشاء آن در پورتال جامع ارزی قابل اثبات و مورد تائید بانک مرکزی باشد. همچنین در آینده نزدیک معاملات صرافی‌ها به پرتال ارزی کشور متصل خواهد شد و خلاءهایی که در این زمینه وجود دارد از بین می‌رود.

 

خورشیدی تشکیل پرونده‌های بزرگ ارزی قاچاق گفت: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در یک پرونده، ۲ میلیون یورو در پرونده دیگر و ۹۷۲ هزار دینار عراق در پرونده دیگری کشف شده که مربوط به موارد ورودی و خروجی ارز است.

این مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به کشف ۲۰ میلیارد تومان مصنوعات طلای خارجی در یزد به صورت قاچاق کشف شد، افزود: ۱۴ لنج لوازم خانگی در سواحل میناب، ۲ لنج در سواحل نخل تقی و عسلویه، ۹ کانتینر البسه گران‌قیمت در بندرعباس، ۵۷ هزار دستگاه لوازم خانگی در یک انبار در اشتهارد، ۲۲ هزار تخته پتو در یک انبار در پاکدشت، ۵۹۳ تُن لوازم چینی‌آلات و کریستال در ۲ انبار در یزد، و ۸ کامیون لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم یدکی خودرو کشف شده است.

وی با تاکید بر مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته گفت: طی قراردادی نیروی انتظامی متعهد شد که در ۱۹ استان مرزی ،در مسیر عبور قاچاق، قرارگاه مبارزه با قاچاق راه‌اندازی کنند که این کار انجام شده است./باشگاه خبرنگاران/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=86817
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه