«میهن صنعت» گزارش می دهد:

گیربکس CVT چیست و چگونه کار می کند؟ +ویدیو

گیبرکس های CVT ( Continuously Variable Transmission) یا ضریب پیوسته نوع جدیدی از جعبه دنده های مورد استفاده در خودرو است که برای اولین بار در سال 1986 به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، گیبرکس های CVT ( Continuously Variable Transmission) یا ضریب پیوسته نوع جدیدی از جعبه دنده های مورد استفاده در خودرو است که برای اولین بار در سال 1986 به ثبت رسید.

در این سیستم تعویض دنده ها به نرمی هر چه تمام تر صورت می گیرد و اصلا متوجه تعویض دنده نخواهید شد.

همچنین با استفاده از گیربکس های CVT پیشرانه خودرو می تواند در دور موتور مناسب باقی مانده و سرعت کمتر یا بیشتر از حد بهینه نداشته باشد.بنابراین شاهد مصرف سوخت کمتر نیز خواهیم بود.

در این نوع سیستم انتقال قدرت چرخ دنده ها نقش کمتری داشته و برای تغییر ضریب دنده همانند ویدیو زیر از دو فولی که با یک تسمه فلزی یا لاستیکی به هم متصل شده اند استفاده می شود.تغییر ضریب دنده در این نوع جعبه دنده با بالا رفتن سرعت را نیز می توانید در ویدیو زیر مشاهده کنید.

 

این سیستم معایبی نیز دارد که از میان آن ها می توان به کمتر بودن شتاب خودرو نسبت به نمونه های اتوماتیک معمولی و همچنین پیچیدگی زیاد این سیستم برای تعمیرکاران در ایران اشاره کرد.

در حال حاضر خودروهای زیادی از گیربکس های CVT استفاده می کنند که البته امروزه این سیستم توسط خودروسازانی مانند نیسان توسعه داده شده و با راندمان بالاتر و معایب کمتری بر روی خودروهای این کمپانی نظیر نیسان جوک و Xtrail استفاده می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=167743
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه