میهن صنعت :

یورو 4 مامور ویژه آلودگی هوا تهران!

میهن صنعت : بحث استاندارد یورو ۴ خودروهای شهری دیگر به یك سناریوی نخ‌نما شده تبدیل شده است! در شرایطی كه سالیان سال است كه بحث استانداردسازی خودروها مطرح می‌شود اما متأسفانه تاكنون از پاسكاری خودروسازان و شركت نفت چیزی عاید شهروندان نشده است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در چنین شرایطی با این تعداد خودرویی كه در خیابان‌های كشور مشاهده می‌كنیم باید خودروسازان برای استاندارد‌سازی بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرند اما اهمال‌كاری از سوی مسئولان سبب شده تا همچنان بحث استانداردسازی خودروها نادیده گرفته شود و مشخص نیست كه چه زمانی وقت رعایت حقوق شهروندان خواهد رسید.

در این بین، با شروع سال جدید پلیس راهور اعلام كرد كه به طور قطع جلوی شماره‌گذاری خودروها را خواهد گرفت اما با گذشت یك ماه و فشارهای همه‌جانبه بار دیگر مردم در اولویت اول البته از آخر قرار گرفتند و اینبار نیز زور خودروسازان به پلیس چربید و شماره‌گذاری مجدد خودروها با همان استاندارد یورو ۲ آغاز شد!

مردم در چه اولویتی هستند؟
عدم رعایت استاندارد یورو ۴ و لغو این مصوبه در شرایطی است كه طی چند سال گذشته تهرانی‌ها و شهروندان بسیاری از دیگر كلانشهرها بدلیل همین بی‌نظمی‌ها در عدم رعایت استاندارد‌سازی سوخت با مشكلات زیادی دست و پنجه نرم كرده‌اند.

از مرگ سربی ۵ هزار نفر گرفته تا شیوع بیماری‌های سرطانی در تهران همه و همه از دلایل اصلی عدم رعایت استاندارد یورو ۴ است. با وجود این، در شرایطی كه در ماه ابتدایی سال به حق جلوی شماره‌گذاری خودروهای جدید گرفته شد اما در نهایت عده‌ای سرسختانه این مصوبه را لغو كردند تا بار دیگر فرجه‌ای به خودروسازان داده شود.

این وضعیت در حالی است كه در مصوبه اولیه دولت در این زمینه وزارت نفت مكلف شده بود از ابتدای سال ۱۳۹۱ توزیع سراسری سوخت یورو ۴ ‌را آغاز كند كه این كار صورت نگرفت. پس از آن در جلسات مشترك برگزار شده وزارت نفت متعهد شد از ابتدای سال ۹۲ در هشت كلانشهر توزیع این سوخت را آغاز كند و در جدیدترین وعده خود نیز از توزیع این سوخت از ابتدای شهریور ماه خبر داده است. با این حال اكنون خودروسازان توپ را به زمین وزارت نفت انداخته‌اند و باید بار دیگر در انتظار ورود خودروهایی غیراستاندارد به بازار داخل باشیم.

خودروسازان خودروهایشان را تحمیل كرده‌اند
در همین ارتباط عضو فراكسیون محیط زیست مجلس می‌گوید: رهبر انقلاب در فرمایشات سال گذشته خود و هم در سخنان سال جدید در بحث كیفی‌سازی تأكید داشتند اما متأسفانه خودروسازان خودروهای خود را به مردم تحمیل كرده‌اند!

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی می‌افزاید: خودروسازان برای رعایت استاندارد یورو۴ باید الزامات قانونی داشته باشند و لغو مصوبه عدم شماره‌گذاری خودروهای جدید به نوعی خیانت به مردم محسوب می‌شود. بی‌تردید بدون توجه به استاندارد یورو ۴ حق مصرف‌كنندگان ضایع خواهد شد و آسیب‌های جدی همچون چند سال گذشته به سلامت شهروندان خواهد رسید.

عزم راسخی وجود ندارد!
اما عضو كمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «تهران پرس» می‌گوید: تاكنون خودروسازان بارها با مجهز نكردن خودرو‌هایشان به ایربگ یا ترمز ‌ای‌بی‌اس نشان داده‌اند كه تنها فشار بسیار زیاد است كه آنها را مجبور به رعایت قوانین می‌كند، اكنون هم گویا عزم‌ راسخی برای جلوگیری از این روند نیست!

محسن بیگلری می‌افزاید: در شرایط كنونی خودروسازان كوچكترین بهانه‌ای ندارند و چون در تهران پمپ بنزین‌هایی در این زمینه ایجاد شده، به راحتی می‌توان نیاز خودروهای مجهز به این نوع استاندارد را برطرف كرد و گرفتن بهانه نبود جایگاه بسیار بچگانه است!

وی خاطرنشان می‌كند: با وجود تعداد بسیار زیاد خودروهای شهری در خیابان‌های كشور، دیگر آلودگی هوا نه تنها مشكل تهران بوده بلكه مشكل كل كشور نیز هست و با این حجم آلودگی كه در هوای كشور وجود دارد، باید فكری اساسی به حال این مسئله شود، چون دیگر استانداردهای یورو ۲ و یورو ۳ برای كشور جواب نمی‌دهد.

عضو كمیسیون صنعت و معدن اضافه می‌كند: با توجه به اینكه به فصل تابستان هم نزدیك می‌شویم، آلودگی ناشی از ریزگردها هم كشور را تهدید می‌كند و اگر آلاینده‌ها هم در هوا وجود داشته باشند قطعاً این وضعیت تشدید می‌شود.

بیگلری می‌گوید: مردم به هوای اینكه خودرویی را كه چند ماه بعد دریافت می‌كنند از همه نظر استاندارد است اقدام به خرید خودرو می‌كنند و واقعاً خودرو‌سازان با این بی‌قانونی ظلم بزرگی به مردم می‌كنند.

باید با خودروساز برخورد شود
در همین ارتباط نایب رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به «تهران پرس» می‌گوید: براساس قولی كه خودروسازان پیش از این داده بودند باید از ابتدای امسال خودرویی كه به مردم تحویل داده می‌شد، مجهز به استاندارد یورو ۴ بود اما اكنون خودروسازان به این مسئله تن نداده‌اند و در چنین شرایطی باید با این برخورد نه چندان قانونمند خودروسازان برخوردی اساسی صورت بگیرد.

عزیز اكبریان می‌افزاید: با توجه به وضع نامناسب هوای تهران و دیگر شهر‌های بزرگ و این حجم خودرویی كه در خیابان‌های كشور وجود دارد، باید در زمینه استاندارد‌سازی خودروها خیلی سریع عمل شود.

اكبریان خاطرنشان می‌كند: كمیسیون صنعت و معدن مجلس قطعاً از ادامه این بی‌قانونی جلوگیری خواهد كرد، چون متأسفانه مشخص شده كه اخیراً بسیاری از خودروهایی كه قرار است تا شهریور ماه هم تحویل داده شوند مجهز به استاندارد یورو ۴ نیستند.

وی بیان می‌كند: اكنون زیر‌ساخت‌های لازم در تهران برای خودروهای مجهز به استاندارد یورو ۴ وجود دارد و تنها برخی نقص‌ها وجود دارد كه خودروسازان هم این نقایص را باید هرچه زودتر برطرف كنند.

هوای تهران در وضعیت خطرناکی قرار دارد
اما عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تهران پرس» در خصوص عهد شکنی خودروسازان نسبت به تجهیز خودرهایشان به استاندارد یورو چهار می گوید: با این وضعیتی که هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ دارد خودرسازان باید هرچه سریعتر نسبت به قول و قراری که با راهنمایی و رانندگی گذاشته اند عمل کنند و خودروهای خود را به استاندارد یوروچهار مجهز کنند.

حسین گروسی می افزاید: خوشبختانه در تهران که وضعیت آب و هوایی در وضعیت بحران قرار دارد، زیر ساخت های سوختی لازم برای خودروهای مجهز به استاندارد یورو چهار به وجود آمده است و اگر خودروسازان هم قدمی در این زمینه بردارند شاهد بهتر شدن وضعیت نسبت به گذشته خواهیم بود.

وی خاطرنشان می کند: در بسیاری از شهرها به جز تهران مانند اصفهان و تبریز و مشهد هم شاهد این وضعیت هستیم و اهمیت اصلاح وضعیت سوختی خودروها را نشان می دهد. مطمئنا با ادامه عمل نکردن خودروسازان به وعده هایشان از سازمان محیط زیست هم انتظار می رود که بیشتر از قبل به خودروسازان هشدارهای لازم را در این زمینه بدهد.

نماینده مردم شهریار در مجلس اظهار می کند: مجلس در قالب طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان به دنبال پیگیری این قضیه است که البته با توجه به وضعیت بودجه و دیگر مسائلی که مجلس در دستور کار دارد بررسی آن کمی به تاخیر افتاده است.

منبع : تهران پرس
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=18700
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه