میهن صنعت :

یک چینی دیگر به جمع خودروهای کشورمان پیوست!+عکس

میهن صنعت : چندی پیش در نمایشگاه خودروی مشهد، یک اتفاق عجیب افتاد. یکی از واردکنندگان عمده خودروهای چینی از محصولی رونمایی کرد که بنا به دلایلی قیمت برایش تعیین نشده بود.

مثلاً شنیده‌اید که می‌گویند لامبورگینی در نمایشگاه ژنو از اونتادور پرده‌برداری کرد؟ یا اینکه مرسدس‌بنز در نمایشگاه فرانکفورت از CLA پرده‌برداری کرد؟ حالا این را داشته باشید: یک شرکت خصوصی در نمایشگاه مشهد از چری E5 پرده‌برداری کرد.

با این اوصاف یک عضو جدید به خانواده MVMها اضافه می‌شود. خانواده‌ ای شامل شاسی‌بلند X33 (تیگو)، هاچ‌بک 110 (QQ)، نسخه‌های ها‌چ‌بک و سدان 315 (A13 یا فالوین)، سدان 530 (A5 یا آلیا) و دست آخر همین E5 که مدیران خودرو نامش را ام‌وی‌ام 550 گذاشته است.

نمی‌دانیم باید خوشحال باشیم یا ناراحت؟ خوشحال از اینکه یک سدان سایز بزرگ اتوماتیک وارد بازار شده و ناراحت از اینکه این سدان چینی‌ساخت است.

 

 

زیر پوست چری

 

این‌ور و آن‌ور اینترنت را که جستجو می‌کنی، می‌فهمی E5 بر اساس A5 یا همان ام‌وی‌ام 530 خودمان طراحی شده است. تقریباً ابعادشان هم یکی از آب درآمده. حتی وزنشان هم دقیقاً شبیه به هم است؛ 1290 کیلوگرم.

 

 

این خودرو دو سال پیش (سال 2011) در اصلی در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد. آن ایام گفته شد که پلت‌فرم در نظر گرفته شده مربوط می‌شود به خودروی Riich G3 یکی از زیرمجموعه‌های چری که البته خیلی برای بازارهای دیگر معروف نیست.

 

 

روز رونمایی E5 یکی از مدیران چری ادعا کرد که درون این خودرو 20 محل ذخیره‌سازی یا بهتر آنکه 20 نوع فضا برای قرار دادن اقلام مختلف در نظر گرفته شده است. جمله‌ای عجیب که هیچ‌ وقت هیچ ‌کس درباره هیچ‌ خودرویی به عنوان یک برتری حساب نمی‌کند. اصلاً چرا باید یک نفر تعداد محل‌های قرارگیری لیوان، زیر دستی و یا داشبور را بشمرد؟

 

 

در سایت چری شعاری عجیب برای E5 به چشم می‌خورد؛ سرزمین دانش. که شاید  اشاره‌ای به وجود انبوهی از امکانات و آپشن‌های مدرن آن داشته باشد. چهره آن به خصوص سه ردیف کروم‌رنگ در جلوپنجره Uشکل بیننده را به یاد سدان‌های اروپایی می‌اندازد.

 

 

انصافاً محل قرارگیری و شکل مه شکن‌ها خوب طراحی شده است. نمی‌شود E5 را به سبک و سیاق دیگر چینی‌ها شبیه دانست. کما اینکه هم‌چنان در قسمت عقب شاهد چراغ‌های بزرگ و برجسته‌ای هستیم که انگار مهندسان طراح چینی نمی‌توانند از آن دست بردارند.

 

 

شاید مغزی چراغ‌‌ها با لامپ‌های کریستالی و پوشش طلقی خیلی بد نباشد ولی این روزها حتی می‌شود روی سورن نیز LED دید. پس یک ردیف ساده از این نوع لامپ‌های نورانی می‌توانست به زیبایی‌اش اضافه کند. این چراغ‌ها مانند بسیاری دیگر از هم‌وطنان E5 با قابلیت کنترل ارتفاع از درون کابین هستند. چری می‌گوید با اصلاحاتی که روی ستون سوم، جایی که خودرو به صندوق عقب می‌رسد توانسته ضریب اصطکاک را 0.3 واحد کاهش دهد. ولی این را نگفته که ضریب فعلی چقدر است.

 

 

نصب مه شکن قرمز عقب یکی از آن ایده‌هایی بود که روی اغلب خودروهایی چینی فراموش می‌شود. آن‌طور که از تصاویر برمی‌آید، صندوق عقب این خودرو باید جادار باشد. با اینکه حجم صندوق را نمی‌دانیم ولی ایراد اصلی‌اش آن است که محفظه گل‌‌گیر چرخ‌ها بیش از حد وارد فضای صندوق شده و قرار دادن اجسام مکعبی را در کناره‌ها با مشکل روبه‌رو می‌کند.

 

 

سری به داخل کابین بزنیم. جایی که خبری از آن اغراق‌های همیشگی چینی‌‌ها دیده نمی‌شود. ولی شاید همین سادگی به مزاق مشتری خوش نیاید. روی نسخه‌های استاندارد می‌شود ترکیب رنگی مشکی طوسی را دید. روی مدل‌های بالاتر هم می‌شود ترکیب کرم قهوه‌‌ای را مشاهده کرد. به صورت آپشن می‌توان پنل‌های تیتانیومی را برای داشبورد و کنسول سفارش داد.

 

 

غیر از لوگوی بزرگ چری، روی فرمان همه‌چیز طبیعی و معقول به نظر می‌رسد. عقربه‌های پشت آمپر حس محصولات فرانسوی را می‌دهند. عددهای ریز و نشانگرهای بسیار که شما فقط با یکی دو تا از آنها سر و کار دارید. چری می‌گوید پیشرانه AcTeco این خودرو بیش از 10 هزار ساعت زیر تست شدید بوده و آن را روی خودرو بیش از 3 میلیون کیلومتر تست کرده است. چری E5 فقط دو ایربگ دارد. البته همینکه ایربگ دارد خودش خیلی است.

 

 

 

یک ابهام

 

مهم این است که چری به صورت رسمی و اسمی E5 را با جعبه‌دنده‌های 5 سرعته دستی و CVT اتوماتیک و با پیشرانه‌های 1.5 لیتری و 1.8 راهی بازار می‌کند. ولی مدیران خودرو در نمایشگاه مشهد از نسخه 2 لیتری آن پرده‌برداری کرد. گویا رابطه این دو شرکت آنقدر خوب است که سفارش می‌دهند موتور یک ماشین دیگر (که این وسط 530 و X33) است را می‌گذارند روی یک ماشین دیگر. سال‌ها طول کشید که ایران‌خودرو و پژو به این حد از رفاقت برسند.

 

 

 

در بازار داخل

 

 در نظر داشته باشید که مدل 530 با پیشرانه 2 لیتری خودو 137 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد. یعنی خیلی کمتر از 2 لیتری‌های متعارف بازار. مثل مزدا3، هیوندای i30، کیا سراتو، هیوندای آوانته و رنو مگان.

 

 

چون قدرتش کم بود و وزنش زیاد، شتاب آن‌چنان دندان‌گیری نداشت. تازه این در حالی بود که جعبه‌دنده‌‌اش دستی بود. 

 

 

شاید بتوان نزدیک‌ترین مشابه فنی E5 را گریت‌وال Voleex دانست. سدانی قابل قبول با چهره‌ای منطقی‌تر که با حجم 1.5 لیتری می‌تواند 104 اسب‌بخار نیرو تولید کند. سرعت نهایی‌ آن 170 کیلومتر در ساعت و صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش 12.9 ثانیه است. راستش در بازار نسل جدید تویوتا یاریس هم با پیشرانه 1.4 لیتری و جعبه‌دنده اتوماتیک وجود دارد ولی به دلیل اختلاف قیمت فاحش از بررسی آن خودداری می‌‌کنیم.

 

 

گیریم که قیمت این خودرو در خارج از کشور 84 هزار یوآن معادل 14 هزار دلار است. دلار را هم که 3 هزار و 200 تومان (قیمت زمانی که این خودرو رونمایی شد) حساب کنی می‌شود 44 میلیون و 800 هزار تومان.

 

 

عوارض تقریباً 25 درصدی هم می‌تواند قیمتش را حداقل به 56میلیون برساند. سود شرکت روی هر خودرو را هم که فقط 10 درصد در نظر بگیری باید منتظر یک E5 باشیم که قیمتش لااقل 60 تا 65 میلیون تومان است.

 

 

البته ما خوب قضیه را در نظر گرفتیم. با همه این تفاسیر رقبای احتمالی این چینی این‌طور لیست می‌شوند.

 

 

رنو مگان 1600 تیپ 2 که 68 میلیون قیمت خورده است.

 

 

تیپ 1 همین مگان 65 میلیون می‌ارزد.

 



این خودرو در وبسایت سازنده موجود نیست



چهره‌اش آنقدرها هم بد نیست



به نظر می‌رسد از نظر ابعاد برای خانواده‌ها مناسب باشد



مشخصات فنی نسخه ایرانی‌شده



کابینش در ظاهر جالب توجه است



رونمایی در نمایشگاه چین

 

Specifications

MVM 550

حجم پیشرانه (cc)

1971

حجم هر سیلندر (cc)

492.7

آرایش

چهار سیلندر خطی

قدرت (hp*rpm)

140 در 5750

بازده قدرت (hp*lit)

73.6

گشتاور (nm*rpm)

182 در 4300 تا 4500

بازده گشتاور (nm*lit)

95.7

قطر سیلندر (mm)

نسبت تراکم

شتاب صفر تا 100 (sec)

سرعت نهایی (km/h)

185

جعبه دنده

5 سرعته دستی

فاصله دو محور (mm)

2600

نوع انتقال قدرت

FWD – محور متحرک جلو

طول، عرض و ارتفاع (mm)

4580-1760-1483

اندازه تایر (in)

195.55 – 15

فضای سرنشین (lit)

فضای قسمت بار (lit)

گردش فرمان (mm)

اندازه ترمز (in)

وزن (kg)

1290

توان کششی (kg)

حجم باک (lit)

50

مصرف میانگین (lit)

قیمت

داخل: نامعین

خارج: نامعین

 

 


بازار خبر

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=25894
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه