میهن صنعت:

۱۷ نکته از فورد GT مدل ۲۰۱۷

میهن صنعت: سوپرماشین GT جدید فورد، توجه زیادی را در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۵ به خود جلب کرد و درحالی‌که اطلاعات پایه خود را ارائه داده، هنوز هم کنجکاوی‌های زیادی را برانگیخته است.

آماده‌سازی با عجله

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»  به نقل از پدال کانسپت GT فورد  که در نمایشگاه دیترویت ارائه شد، به نظر می‌رسد که برای مرحله تولید آماده باشد؛ یعنی این پروژه می‌بایست برای سال‌ها دنبال شده باشد. امّا در حقیقت، این خودرو تنها یک سال پس از شروع توسعه آن دیده شده و خودروی نهایی نیز در سال آینده عرضه می‌شود؛ این سرعت ارائه یک مدل در دنیای خودرو غیرعادی است.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


توسعه سریع

فورد پیش‌بینی کرده که اولین نمونه‌های تولید شده از این خودرو در فصل بهار آماده شوند. شاید عکاسان تصاویر جاسوسی برای تست نمونه‌های اولیه آن باید آماده باشند.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


تماماً فیبرکربن، تماماً دست‌ساز

برنامه توسعه داخلی ساخت فیبر کربن ارزان‌قیمت در فورد با همکاری Dow Chemical با پروژه GT اشتراک چندانی ندارد. در واقع، فیبرکربن مورد استفاده در ساختار شاسی GT و بدنه آن به صورت دست‌ساز خواهند بود و تولید آن‌ها احتمالاً توسط یک تأمین‌کننده خارجی انجام خواهد شد.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


هدف‌گذاری فورد برای رسیدن به بهترین نسبت قدرت به وزن

جمال حمیدی، سرپرست جهانی مهندسان بخش عملکرد وسایل نقلیه فورد، هدف تیمش را این‌گونه تعریف می‌کند:

بهترین نسبت قدرت به وزن …

وقتی جمله‌ی او به اینجا می‌رسد، همه انتظار داریم با چیزی مانند «در کلاس خودش» تمام شود؛ ولی جمال سخنش را این‌گونه تمام می‌کند:

… در بین تمام خودروهای موجود در بازار.

البته فورد هنوز وزن GT را اعلام نکرده است، ولی انتظار می‌رود که به شکل دیوانه‌کننده‌ای سبک باشد. همچنین برای موتور، فورد قدرتی بیش از ۶۰۰ اسب‌بخار درنظر گرفته است.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


چرخ‌های نه چندان لوکس

GT حاضر در نمایشگاه دیترویت از چرخ‌های معمولی آلومینیومی استفاده می‌کرد که کاملاً در تضاد با موستانگ شلبی GT350R موجود در کنار دست آن بود؛ خودرویی که چرخ‌های فوق‌سبک فیبرکربنی به همراه داشت. اگر فورد نسبت به کاهش وزن GT جدّی باشد، حتماً این چرخ‌های با تکنولوژی بالا و کم‌وزن را برای این مدل نیز استفاده خواهد کرد. فورد خودش می‌گوید که امکان چنین چیزی وجود دارد.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


سیستم آئرودینامیک هوشمند و همیشه «خنک«

در اسپویلر عقب GT ویژگی‌های تکنیکی فراوانی به کار گرفته شده که عملکرد air-brake یکی از آن‌هاست. قسمت باله می‌تواند هم به صورت قائم به بالا حرکت کند و هم شیب پیدا کند. همچنین سطح افقی آن به طرف بالا زاویه پیدا می‌کند تا نیروی رو به پایین و درگ بیشتری در مواقع نیاز دریافت کند.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


بالا و پایین‌های جاده

به گفته فورد، GT از یک سیستم تعلیق «هوشمند» استفاده می‌کند که می‌تواند در سرعت‌های بالا ارتفاع خودرو را کاهش داده و آئرودینامیک و پایداری بهتری را برای خودرو به همراه داشته باشد. در فرم یک سوپرماشین واقعی، یک در کابین در دسترس قرار گرفته که می‌تواند در هنگام برخورد با یک سراشیبی غیرعادی یا سرعت‌گیرها، ارتفاع قسمت جلوی خودرو را اندکی بالا بیاورد.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


ترمزهای برمبو

در جلو و عقب، GT از دیسک‌ها و کالیپرهای ترمز کربن-سرامیکی برمبو بهره می‌برد. همانند پیست نوربرگرینگ که یکی از مقاصد ضروری تیم‌های توسعه وسایل نقلیه به شمار می‌رود، شرکت برمبو نیز همین جایگاه را پیدا کرده است.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


رکورد بیشینه سرعت در اولویت فورد نیست

تنها چیزی که در این زمینه گفته شده، این است که GT مدل ۲۰۱۷ خودرویی سریع خواهد بود. ولی فورد حرفی از رسیدن به حداکثر رکوردهای سرعت یا شتاب‌گیری نزده است. به‌جای آن، مشاهده می‌کنیم که فورد به دنبال زمان بهتر در دور مسابقه بوده و به دنبال حداکثر هندلینگ است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فورد برنامه دارد که GT را به مسابقات ۲۴ ساعته لمان در سال ۲۰۱۶ ببرد و فراری را در تیررس خود قرار داده است. به نظر می‌رسد دوباره شرایط دهه ۱۹۶۰ شده است.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


بدون موتور الکتریکی

در جلوی فورد GT در کنار یک رادیاتور، یک سری دریچه‌های خنک‌کننده و سیستم تعلیق جلو با محرّک pushrod، چیز خاص دیگری مشاهده نمی‌شود. هیچ موتور الکتریکی برای حرکت محور جلو مانند پورشه 918 اسپایدر استفاده نشده است. در عقب نیز خبری از آن نیست. فورد نخواسته که وزن کم خودرو را به خاطر المان‌های سنگین هیبریدی مانند موتورها و باتری‌ها فدا کند. همچنین این خودروی اسپرت قصد داشته که موتورهای اکوبوست فورد را به نمایش بگذارد؛ مأموریتی که در صورت استفاده از یک سیستم هیبرید، بسیار پیچیده می‌شود.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


مجرای هوا

یکی از نکات جالب در مورد GT طراحی جانبی بدنه و کانالی است که بین بدنه و چرخ‌های عقب قرار گرفته است. این عناصر بیشتر از آن که تزئینی باشند، نیروی جریان هوا را به خدمت GT در می‌آورند. شکاف‌های باله‌ای که سقف را به هرکدام از سپرهای عقب متصل می‌کنند، ممکن است ظاهر صافی داشته باشند، ولی مقطع خمیده‌ای دارند. کاربرد این المان‌ها ایجاد نیروی رو به پایین است و همین‌طور، جریان هوای اطراف خودرو را به اسپویلر عقب هدایت می‌کنند.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


جریان هوای پیچیده

فورد به شکل خارق‌العاده‌ای یک کاربرد دوم برای شکاف‌های باله‌ای GT به عنوان مجراهای مکش پیدا کرده است. هر کدام از پنل‌های حفره‌دار در طرفین یک سری لوله در خود دارد که جریان هوای خنک‌کننده‌های چرخ‌های عقب را تأمین می‌کنند (این خنک‌کننده‌ها از طریق دریچه‌های بزرگ سپرها قابل‌رؤیت هستند). هوای مکیده شده از زیر خودرو جمع‌آوری شده، در هر کدام از توربوشارژرها فشرده می‌شود و قبل از این به طرف باله چرخش داشته و به سمت پایین و موتور حرکت کند، از میان خنک‌کننده‌ها عبور داده می‌شود.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


نفس گرم چراغ‌های عقب

هوایی که به تازگی پس از عبور از خنک‌کننده‌های موجود در سپر گرم شده، سپس از بالای چرخ‌های عقب به دم GT جریان می‌یابد و از وسط چراغ‌های عقب خارج می‌شود. یعنی ظاهر این چراغ‌ها که در تصویر می‌بینید، تصادفی نیست!

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


قلب تپنده وحشی

موتور اکوبوست ۳/۵ لیتری V6 با دو توربوشارژر و انژکتور سوخت مستقیم در GT بیشتر از همه موتورهای جاده‌ای فورد، با موتور شش سیلندر اکوبوست در فورد دیتونا پروتوتایپ LMP2 اشتراک دارد و قدرت آن بیش از ۶۰۰ اسب‌بخار است.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


حفظ اگزوزهای تهاجمی

فورد برنامه دارد تا این اگزوزهای بزرگ و شبیه به اگزوزهای جت‌های جنگنده را به همین صورتی که هستند، در بالای سپر عقب حفظ کند. البته لوله‌های بزرگی که دیده می‌شوند، فقط به صورت ظاهری هستند و لوله‌های اصلی اگزوز چند اینچ جلوتر از آن‌ها قرار دارند. ولی شاید فقط دریچه اگزوزها اهمیت داشته باشد.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


دوربین نمای عقب برای GT

با وجود یک پنجره عقب تقریباً افقی و عرض در حدود ۴۵ سانتی‌متر، پارک GT احتمالاً کی از مشکل‌سازترین کارهای رانندگی با این خودرو خواهد بود. بنابراین، این هایپرکار فورد از یک دوربین نمای عقب در قسمت پایین دیفیوزر خود استفاده کرده است.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar


تنها ۵ درصد دیگر

بنابر گفته معاون طراحی فورد، مورای کالوم، طراحی این مدل ۹۵ درصد راه خود را پیموده است. برای این ۵ درصد باقی‌مانده شاید بهتر باشد به GT مواردی مانند آینه‌های بغل بزرگ‌تر از قاشق چای‌خوری و یک سری تغییرات اندک در سیستم روشنایی آن اضافه شود.

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar

2017 Ford GT Supercar

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=68232
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه