معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

۵۰درصد هزینه‌های راهداری در ۹ ماه گذشته تامین شد

معاون وزیر راه و شهرسازی از تامین ۵۰ درصد از هزینه های سازمان راهداری طی ۹ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، داوود کشاورزیان در حاشیه نخستین نمایشگاه راهسازی، راهداری و صنایع وابسته افزود: طی ۹ ماه گذشته حدود ۱۲۵ میلیارد تومان تخفیف نقدی و هزار میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار سازمان راهداری قرار گرفته است که این مبلغ حدود ۵۰ درصد از هزینه های این سازمان را تامین می کند.

وی ادامه داد: بخشی از هزینه تامین شده سازمان راهداری مربوط به بدهی های گذشته است یعنی در واقع هزار میلیارد اسناد خزانه ملی باید برای پرداخت بدهی ها مورد استفاده قرار گیرد و تنها از ۱۲۵ میلیارد تومان تخصیص نقدی می‌توان برای تعمیر و نگهداری راهها استفاده کرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: برای نگهداری راهها  هم باید از منابع ملی و هم استانی بهره گیری شود که در بعد ملی اعتبارات اختصاص یافته کافی است اما در حوزه استانی مبالغ مورد نظر اختصاص نمی‌یابد.

به گفته کشاورزیان سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راهها مورد نیاز است که حدود ۳ هزار میلیارد تومان آن از منابع ملی و مابقی باید از منابع استانی تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر منابع ملی در نظر گرفته شده برای سازمان راهداری رقم قابل قبولی است اما با توجه به افزایش هزینه ها در حوزه راهداری، استانها  نمی توانند هزینه مورد نظر برای تعمیر و نگهداری راهها را پرداخت کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  بهترین گزینه برای تامین هزینه نگهداری راهها را دریافت عوارض و سوخت دانست و افزود: باید قیمت گازوئیل آزاد شود و ۱۰ درصد از این هزینه آزادسازی به حوزه راهها و ۱۰ درصد مابقی به حوزه راه آهن اختصاص یابد البته بر اساس قانون، این تخصیص عوارض باید از دو سال پیش اجرایی می شد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

وی به امضا تفاهمنامه سازمان راهداری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه و با مشارکت سازمان راهداری و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و پلیس باید از تردد کامیون های بدون بارنامه جلوگیری شود. در حال حاضر ۳۰ درصد کامیون ها، بدون بارنامه در جاده ها تردد می کنند که اغلب آنها در فاصله های کوتاه بین شهرها رفت و آمد دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به تولید ۵۰ دستگاه اسکانیا اشاره کرد و گفت: سازمان راهداری از منابع داخلی خود ۷۰ درصد قیمت این اتوبوس را به خریداران تسهیلات می دهد که سقف این تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومان است که این اقدام کمک موثری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: حدود ۱۵ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل برون شهری فعال هستند و ظرفیت صندلی های ناوگان حدود۵۳۰ تا ۵۴۰ هزار است که در واقع می توان گفت ضریب اشغال صندلی در ناوگان حمل و نقل عمومی ۶۰ درصد است.

وی به کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: اگر چه حجم سفرهای برون شهری افزایش یافته است اما بهره گیری از ناوگان حمل و نقل عمومی رو به کاهش است. هم اکنون سهم حمل و نقل عمومی در تردد جاده ای ۱۵ درصد بوده و سهم آن از تصادفات رخ داده حدود ۵.۶ درصد است.

کشاورزیان ادامه داد: ۱۷ تا ۱۸ میلیون خودرو در کشور ثبت شده است که حدود ۵۰۰ هزار خودرو مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به ابلاغ آئین نامه تاسیس شرکت های اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: با اجرای این آئین نامه تمام شرکت های تاسیس شده در حوزه اتوبوسرانی تحت نظارت دقیق سازمان راهداری قرار می گیرند ضمن اینکه  در حوزه حمل و نقل عمومی هم برندسازی جایگاه اصلی خود را پیدا می کنند.

وی به اهمیت برندسازی در حوزه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و اظهار داشت: با برندسازی در این حوزه هم ایمنی سفرها افزایش می یابد و هم کیفیت خدمات رسانی بهبود می یابد زیرا هر اشتباه یا تصادف رخ داده به اسم برند مذکور نوشته می شود و پس از این مسافران برای استفاده از اتوبوس های این برند احتیاط بیشتری می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طی یک سال و نیم گذشته حدود ۶۷۰ دوربین ثبت تخلفات در کشور نصب شده است که ۷۰ دوربین آن را در سال گذشته افتتاح کردیم و بر اساس برنامه قرار بود با حضور وزیر راه و شهرسازی ۵۰۰ دوربین دیگر هم قبل از هفته حمل و نقل افتتاح شود که به دلیل مشکلات و مسائل پس از برخورد دو قطار در سمنان این اقدام صورت نگرفت.

منبع: مهر

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=102195
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه