"اختصاصی میهن صنعت"

206 تجربه ی موفق کیفیت در صنعت خودرو

نیاز امروز صنعت خودرو ادبیات کیفیت و یا تعاریف آن در سطوح بالای مدیریتی صنعت خودرو نیست بلکه آنچه که صنعت خودرو در حوزه کیفیت تشنه آن است استراتژی کیفیت است.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، نیاز امروز صنعت خودرو ادبیات کیفیت و یا تعاریف آن در سطوح بالای مدیریتی صنعت خودرو نیست بلکه آنچه که صنعت خودرو در حوزه کیفیت تشنه آن است استراتژی کیفیت است.

به نظر می رسد اظهار نظرات غیر کارشناسی تمامی ندارد، تا آنجا که واردات خودرو را تنها راه رسیدن به کیفیت در صنعت خودرو و رضایت متقاضیان خودرو می دانند.

از حرف ها و استدلال های همیشگی زیان واردات، آن هم در صنعت مهمی مانند خودرو بگذریم چنانکه به قدر کفایت گفته و شنفته شده است.

اما به واقع کیفیت در صنعت خودرو حلقه مفقوده ای شده که نیازمند راهکارهای مناسب و البته کارشناسانه است.

بر کسی پوشیده نیست که هنوز مصرف کننده ی داخلی از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی است و تا رسیدن به کیفیت ایده آل فاصله داریم، با این حال دوای درد این بیمار صنعت، داروی واردات نیست.

مدت هاست که صنعت خودرو به دنبال یک اتفاق کیفی متحول گرانه است که ماننده پروژه هایی ماننده 206 و سمند انقلاب کیفیتی به پا کنند و به واسطه ی آن در مسیر رشد کیفیت، آن هم در سطح ایده آل آن برسند اما به واقع تا کنون  آنچه که انتظار می رفت میسر نشده است.

از یاد نبریم تحریم ها و شرایط بد اقتصادی دوران تحریم، از مهمترین دلایلی بود که باعث شده دچار عقب ماندگی شویم و نتوانیم بسترهای مناسبی را در جهت افزایش کیفیت، فراهم کنیم.

اما نکته ی قابل توجه سوای موضوعات تحریم و نبود بسترهای مناسب، لزوم مدیریت در این حوزه است.نمی توان گفت تمام تقصیرها به گردن تحریم است و باید قبول کنیم که تنبلی های صورت گرفته در این صنعت و همچنین شیوه های غلط مدیریتی، صنعت خودرو کشور را به قهقرا کشاند و تا مرز نابودی کامل این صنعت پیش برد.

سال 78 زمانی که ایران خودرو قصد داشت یک محصول با کیفیت متفاوت تولید کند به واسطه ی همکاری با پژو و الزامات بسیار سختگیرانه ی این فرانسوی پر حاشیه، به افزایش دانش فنی و به روز رسانی تجهیزات که لازمه ی ایجاد کار کیفی است، ملزم شد.

گرچه پروژه 206 در ایران خودرو در مسیر مونتاژ و سپس داخلی سازی قرار گرفت و این غول جاده مخصوص در خصوص طراحی آن دخیل نبود اما از آن می توان به عنوان یک تجربه موفق در زمینه کیفیت یاد کرد.

اگر باز هم به پروژه خودرو 206 روجوع کنیم درخواهیم یافت که یکی از مهمترین دلایل موفقیت این پروژه، ثبات مدیریت وقت ایران خودرو و برنامه ی جامع آن بود که تاثیرات آن در استقبال مردم از این خودرو جوان پسند نمایان شد.

بدون شک کیفیت در صنعت خودرو مستلزم نیروهای تخصصی و دانش افزوده است چرا که مهندسی و پیاده سازی طرح های کیفی مستلزم اجرای دقیق آن است و خروجی یک اتفاق با کیفیت در گرو مدریت درست و هدفمند آن اتفاق می باشد.

در طی سالهای گذشته در صنعت خودرو، بارها و بارها شاهد آن بودیم که ابزارهای متفاوت کیفیت به صنعت خودرو انتقال یافت اما عدم ثبات مدیریتی باعث شد تا ترافیک ابزاری به وجود بیاید که لاجرم بسیاری از آنها استفاده نشده و ثمره نداده، از این صنعت خارج شد و جای خود را بعدی و بعدی ها داد.

نگاهی به سرگذشت هشت ساله دولت گذشته در صنعت خودرو و تصمیمات فاجعه آمیز آن در خصوص ثبات مدیریتی این صنعت، خود بیانگر مشکلات و پیامدهای عدم ثبات مدیریتی خواهد بود.

نگاه جامع در بحث مدیریت صنعتی، موضوعی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود تا حال و روز صنعت خودرو آفتابی گردد.

 

نویسنده : بهنام وحیدی

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=95190
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه