توسعه خودروهای دیزلی بعد از اجرای کامل هدفمندی یارانهها
میهن صنعت : رییس صنایع خودرویی ستاد حملونقل و سوخت کشور تاکید کرد اگر توسعه خودروهای دیزلی بعد از اجرای کامل هدفمندی یارانهها صورت گیرد به نفع کشور است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، رییس صنایع خودرویی ستاد حملونقل و سوخت کشور تاکید کرد اگر توسعه خودروهای دیزلی بعد از اجرای کامل هدفمندی یارانهها صورت گیرد به نفع کشور است.
حسین هاشمی با اشاره به این که تنوع سبد سوخت یکی از وظایف ابتدایی ستاد حملونقل و سوخت کشور است گفت: یکی از علتهای تنوع سبد سوخت استفاده حدود 98 درصد خودروهای سبک کشور از بنزین تا سال 1384 بود.
وی با بیان این که این موضوع وابستگی شدید کشور به بنزین را نشان میداد یادآورشد که وابستگی به بنزین میتوانست در آینده برای کشور مشکل ایجاد کند. در واقع سیاست تک سوختی در بخش حمل و نقل مصداق چیدن تمام تخممرغها در یک سبد بود.
رییس صنایع خودرویی ستاد حملونقل و سوخت کشور مصرف بالای بنزین در کشور را یکی دیگر از علتهای متنوع سازی سبد سوخت کشور مطرح کرد و گفت: مصرف بنزین ایران قبل از اجرای سهمیهبندی پنج برابر نرم جهانی بود این درحالی است که سرانه تعداد خودروهای ایران نسبت سرانه متوسط جهانی پایینتر است.
وی ادامه داد: با وجود مصرف بالای بنزین در کشور سرانه مالکیت خودرو ایران با حدود 0.18 بسیار پایین است این درحالی است که در برخی از کشورها سرانه خودرو به ازای تعداد افراد ساکن در آن کشور حدود 0.7 است؛ یعنی هر 10 نفر 7 خودرو.
هاشمی با اشاره به سرمایهگذاری 5 هزار میلیارد تومانی دولت در بخش حمل و نقل عمومی اظهار کرد: با وجود این یکی از علتهای بالا بودن مصرف سوخت در کشور کامل نبودن شبکه جامع حمل و نقل متناسب با "نیاز مردم" است.
وی با اشاره به اینکه کشورهایی که در صنعت خودرو پیشرفت کردهاند دارای سبد سوخت متنوعاند گفت: برهمین اساس ستاد حملونقل و سوخت تصمیم گرفت که برای کاهش شدت مصرف انرژی، سبد سوخت کشور را تدوین کند. بنابراین سبد سوخت طراحی و در سال 88 اجرایی شد. البته پیش از این تاریخ نیز اقداماتی برای کاهش سهم بنزین در سبد سوخت انجام گرفت که نمونه آن گازسوز کردن برخی خودروها بود.
به گفتهی رییس صنایع خودرویی ستاد حملونقل و سوخت کشور در حال حاضر بین 70 درصد سوخت خودروهای کشور بنزین، 27 درصد CNG و باقی آن LPG (به صورت مجاز و غیرمجاز) است.
هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت گازوئیل از بنزین و CNG بسیار کمتر است، گفت: در صورت ورود دیزل به سبد سوخت و توسعهی خودروهای دیزلی در این شرایط تمایل خودروسازان و مردم به سوی خودروهای دیزلی خواهد بود و امکان کاهش تقاضا برای CNG وجود دارد. اما اگر قیمت دیزل در آینده متناسب با قیمت بنزین و CNG تعیین شود، میتوان سهم CNG را نیز در سبد سوخت حفظ کرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یارانه تعلق گرفته به دیزل در مقایسه با سایر سوختها بسیار قابل توجه است، گفت: در شرایط کنونی در صورت توسعهی خودروهای دیزل به جای آنکه اختصاص یارانه به سوخت را کاهش دهیم آن را افزایش دادهایم؛ در واقع توسعه خودروهای دیزلی با سوخت ارزان به نوعی با اهداف قانون هدفمندی یارانهها پارادوکس ایجاد میکند.
رییس صنایع خودرویی ستاد حملونقل و سوخت با اشاره به شرایط کنونی اقتصادی کشور به خصوص نوسانات قیمت ارز تاکید کرد که متناسب با این شرایط باید برای توسعه سوخت دیزل تصمیمگیری شود؛ چرا که پیش از این برای توسعه خودروهای دیزلی با توجه به پیشفرضهای گذشته تصمیماتی گرفته شد که باید این تصمیمات با توجه به شرایط کنونی تغییر کند.
هاشمی در ادامه گفتگو با ایسنا یادآور شد که در حال حاضر آنچه که خودروسازان ما به عنوان خودرو دیزلی تولید میکنند مونتاژ است. از سوی دیگر تنها خودروهای بنزینی یورو 3 به بالا قابلیت تبدیل شدن به خودروهای دیزلی را دارند این در حالی است که خودورهای پرتیراژ فعلی کشور قابلیت تبدیل شدن به خودروهای دیزلی را در کوتاه مدت ندارند.
وی تاکید کرد: برای توسعه پایدار و متوازن باید قیمت دیزل معادل قیمت بنزین تعیین شود، این موضوع در همه جای دنیا رعایت میشود و از سوی دیگر قیمت دیزل برای خودروی سبک و سنگین به صورت یکسان محاسبه میشود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون تقاضا برای CNG با توجه به قیمت آن متعادل است، گفت: اما اگر خودرویی تولید شود که سوخت آن ارزانتر باشد طبیعتا تقاضاها از خودورهای گاز سوز به سمت خودروهای دیزلی کشیده خواهد شد و سهم CNG در سبد سوخت کاهش می یابد نه سهم بنزین!