هیئترئیسه کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان سال آینده تعیین میشود
میهن صنعت : عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تعیین اعضای کمیته تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی در اولین جلسه کمیسیون در سال آینده خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، رمضانعلی سبحانیفر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به تعیین تکلیف کمیته تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی گفت: اعضای هیئت رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از صنایع خودرو سازی قرار بود هفته گذشته مشخص شود که به دلیل بررسی لوایح بودجه سه دوازدهم و 92، در اولین جلسه کمیسیون در سال آینده مشخص میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه اعضای این کمیته 15 نفر هستند، افزود: 5 نفر از اعضای کمیته تحقیق و تقحص از طراحان این طرح و 10 نفر دیگر نیز از اعضای کمیسیون صنایع و معادن هستند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: پس از تعیین هیئترئیسه کمیته تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی، وظایف نیز میان اعضا تقسیم خواهد شد که با صدور احکام از سوی رئیس مجلس این کمیته کار خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد.
به گزارش تسنیم, 15 نفر از نمایندگان به نامهای سیدمحمد بیاتیان، محمدرضا خانمحمدی، بهروز نعمتی، علی علیلو، ابوالقاسم جراره، حسین فتاحی، اللهوردی دهقانی، صادقی، الیاس طاهری، سیدشریف حسینی، غلاممحمد زارعی، رمضانعلی سبحانیفر، مجید منصوری، محسن بیگلری و مؤید حسینیصدر به عنوان اعضای این کمیته انتخاب شدهاند.
متن کامل طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور به شرح زیر است:
1- در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور ما با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکند که یکی از این مشکلات کیفیت پایین خودروهای تولیدی در شرکتهای خودروسازی است که کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواهان رعایت قانون ارتقای کیفی محصولات از سوی شرکتهای خودروسازی است که این قانون در مجلس هشتم به تصویب رسیده اما از سوی خودروسازان رعایت نمیشود.
2- شرکتهای خودروسازی همواره درخواستهای متعددی از دولت جهت تأمین کسری بودجه و نقدینگی خود برای جبران هزینههایشان دارند، در صورتیکه به تازگی اطلاعاتی به اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس مبنی بر سرمایهگذاری برخی از شرکتهای خودروسازی در یکی از بانکهای خصوصی رسیده که نشان میدهد نه تنها این شرکتها با کمبود نقدینگی مواجه نیستند، بلکه سرمایههای زیادی نیز برای سرمایهگذاری دارند که بهتر است این سرمایهها در جهت بهبود وضعیت خودروسازی کشور صرف شود، بنابراین این مسئله نیز به تحقیق و تفحص از شرکتهای خودروسازی منجر شده است.
3- یکی از عمدهترین مشکلاتی که مانعی برای تولید خودروهای با کیفیت توسط خودروسازان در کشور ایجاد کرده، بدهیهای کلان شرکتهای خودروسازی به قطعهسازان است که این موضوع با سرمایهگذاری این شرکتها در بانکهای خصوصی منافات دارد که باید بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و میزان و همینطور نحوه هزینهکرد این شرکتها براساس طرح و تفحص مشخص شود.
4- اعضا و هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقدند که یکی از دلایل عمده افزایش بی رویه قیمت خودروهای داخلی در بازار، نقش نمایندگیها در این زمینه است، به طوریکه اطلاعاتی بدست آمده که برخی از نمایندگیهای فروش در یک دوره زمانی که قیمت خودرو در کشور به دلیل بالا رفتن نرخ ارز افزایش یافت از فروش محصولات خودداری کرده و به افزایش قیمتها دامن زدند که این موضوع نیز بایستی در طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی به آن رسیدگی شود.
5- یکی از تخلفاتی که شرکتهای خودروسازی طی ماههای اخیر مرتکب شدهاند، نصب نکردن کیسه هوا بر روی خودروهایی نظیر پراید و مدلهایی از سمند است که این مسئله با توجه به هشدارها و تذکرات متعددی که هم از سوی مجلس و هم از سوی پلیس راهور ناجا به آنها داده شده از طرف شرکتهای خودروسازی جدی گرفته نشده که در این طرح به این موضوع باید رسیدگی شود.