واردات 100 هزار خودرو برای تامین تاکسی درصورت تصویب
میهن صنعت : اعضای شورای عالی استانها امروز یک فوریت طرحی را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی واردات خودروی مورد نیاز ناوگان تاکسیرانی شهرهای سراسر کشور را مجاز میکند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، دو فوریت طرح اجازه واردات خودروی مورد نیاز ناوگان تاکسیرانی شهرها به دلیل کوتاهی خودروسازان در عمل به تعهداتشان امروز در جلسه شورای عالی استانها بررسی شد که به دلیل پیچیدگیهای موضوع تامین ناوگان تاکسی یک فوریت آن تصویب شد.
حجت الله تاج محمدی نایب رییس شورای عالی استانها از موافقان واردات خودرو بود و در واکنش به نمایندگانی که به منظور حمایت از تولید ملی با این طرح مخالفت کردند، گفت: اولین کسانی که با نوسانات نرخ ارز و سه برابر شدن دلار، کالای خود را گران کردند خودروسازان بودند و به رغم اینکه شورای رقابت تاکید دارد که قیمتها به روال گذشته بازگردد اما خودروسازان به این موضوع تمکین نمیکنند.
وی با بیان اینکه رویه فعلی به معنای حمایت از تولید ملی نیست، گفت: در یک اقتصاد سالم باید عرضه و تقاضا یکدیگر را پوشش دهند. درست است که اکنون در شرایط خاص اقتصادی به سر میبریم اما عرضه از سوی خودروسازان مسدود شده و این درحالیست که تقاضا در کشور وجود دارد. آیا میتوان ناوگان حمل و نقل عمومی را تعطیل کرد و یا با کمبودهای شدید فعلی به کار خود ادامه دهیم؟
وی ادامه داد: در سال 91 خودروسازان تاکسی به ثبتنام کنندگان واگذار نکردند، چرا که استانداردهای پلیس راهنمایی و رانندگی را در تولیدات خود لحاظ نکرده بودند.
وی با بیان اینکه 50 هزار نفر در سراسر کشور در نوبت دریافت تاکسی هستند، گفت: خودروهای این رانندگان فرسوده شده و امکان اخذ معاینه فنی هم ندارند و به این ترتیب یا ناچار به تخلف هستند و یا باید از جای دیگری کسب درآمد کنند.
وی با بیان اینکه خودروسازان از ارزمبادلهای استفاده میکنند اما خودرو تحویل مردم نمیدهند، گفت: حتی به تامین کیسه هوا هم تن نمیدهند.
تاج محمدی با تاکید بر اینکه با کیفیتترین خودروی هر کشور باید به عنوان تاکسی استفاده شود، اظهار کرد: در ایام نوروز بیشترین کشته تصادفات مربوط به خودروی پراید بود.
وی ادامه داد: ما به ضرورت حمایت از تولید ملی، خودروی غیراستانداردی مانند سمند را به عنوان تاکسی پذیرفتهایم و گرنه هیچ توجیه منطقی و اقتصادی برای استفاده از سمند به عنوان تاکسی وجود ندارد.
نایب رییس شورای عالی استانها با بیان اینکه سال گذشته به جای 30 هزار تاکسی، تنها 3500 خودرو به تاکسیداران تحویل شد، افزود: با شرایط فعلی ممکن است در سال 92 خودروسازان همین تعداد را هم تامین نکنند.
وی با بیان اینکه به دلیل فقدان رقابت میان خودروسازان دچار شرایط فعلی شدهایم، گفت: در طرح پیشنهادی شورای عالی استانها به مجلس خواستار مجوز واردات 100 هزار سواری برای تاکسی هستیم که لطمه آنچنانی به تولید ملی وارد نمیکند. چرا که درصد ناچیزی از یک میلیون و 700 هزار خودروی تولید داخلی در سال را در بر میگیرد.
تاکسی در ایران، مینی بوس کوچک است!
مخالفت چمران با پیشنهاد واردات خودرو برای تامین تاکسی
مهدی چمران رییس شورای عالی استانها با بخشی از اظهارات تا محمدی مخالف بود و اعتقاد داشت که مشکل اصلی ناوگان تاکسیرانی تامین خودرو نیست، بلکه عدم تامین مالی موجب فرسودگی ناوگان تاکسی شده است.
وی توضیح داد: تاکسی داران پول کافی حتی برای خرید خودروهای داخلی را هم ندارند چه رسد به خودروی خارجی. مگر اینکه سرمایهگذار بخش خصوصی به این حوزه ورود کند که به عنوان مثال پیشنهاد جایگزینی تاکسیهای فرودگاه با خودروی بنز توسط بخش خصوصی مطرح شده است.
وی با بیان اینکه تاکسیداران برای خرید خودروی جایگزین تاکسیهای فرسوده نیازمند وام هستند، افزود: در سالهای گذشته طرحهایی برای تامین مالی تاکسی و مینی بوس مطرح شد و دستگاههایی همچون شهرداری، بانکها و سازمان محیط زیست برای تامین وام مسئولیتهایی را پذیرفتند اما هر سال یکی از این دستگاهها پول و آمادگی نداشت. این در حالیست که تاکسی بخش نیمه عمومی است و تنها میتوان از طریق وام به این حوزه کمک کرد.
چمران مخالف واردات خودرو برای تاکسی بود و این گونه استدلال کرد که واردات خودرو 8000 دلاری برای تاکسی در شرایطی که از ارز مرجع هم استفاده نمیشود، مشکلات تامین مالی به دنبال دارد و تاکسیداران حتی پول خرید سمند را هم ندارند مگر اینکه وام بلند مدتی به آنها اختصاص یابد.
رییس شورای عالی استانها با تایید این نکته که پراید خودروی مناسبی برای تاکسی نیست، گفت: اگر در کشورهای همسایه از پراید به عنوان تاکسی استفاده میشود، به این دلیل است که آنها از تاکسی به عنوان یک مینی بوس کوچک استفاده نمیکنند!
در ایران سه سرنشین و یک نفر در جلو مسافر تاکسی هستند در حالی که در سایر کشورها تنها یک مسافر در تاکسی نشسته و پس از رسیدن به مقصد تاکسی دوباره مسافرگیری میکند.
با این حال تاج محمدی اعتقاد داشت که اگر عوارض گمرکی از خودروهای وارد شده به عنوان تاکسی دریافت نشود این خودروها به صرفه خواهند بود حتی اگر خودروی 8000 دلاری با ارز آزاد وارد شود به صرفه تر از پرداخت 30 میلیون تومان بابت سمند است.
اما در نهایت به پیشنهاد چمران این طرح دوفوریتی به یک فوریتی تبدیل شد و پس از تصویب یک فوریت آن، مقرر شد که این موضوع که به اعتقاد رییس شورای عالی استانها یک معادله چند مجهولی است و باید همه ابعاد آن بررسی و به کمیسیونها ارجاع شود.