دست به آچار 9 تیر: ECU
همه ما میدانیم که هر وسیلهای نیاز به یک واحد کنترل کننده و فرمان دهنده دارد. در سیستمهای الکترونیکی مانند کامپیوترها این وظیفه بر عهده CPU، و در انسانها نیز بر عهده مغز است. در اصل CPU نسخه دستساز از مغز انسان است که میتواند هر دستوری را صادر و مشکلات را حل و فصل کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، همه ما میدانیم که هر وسیلهای نیاز به یک واحد کنترل کننده و فرمان دهنده دارد. در سیستمهای الکترونیکی مانند کامپیوترها این وظیفه بر عهده CPU، و در انسانها نیز بر عهده مغز است. در اصل CPU نسخه دستساز از مغز انسان است که میتواند هر دستوری را صادر و مشکلات را حل و فصل کند. در خودرو نیز این مغز متفکر ECU نام دارد که تمامی قطعاتی که دستورات را به صورت الکترونیکی صادر و یا اجرا میکنند توسط این واحد کنترل و پردازش میشوند. اگر ECU خودرو شما به مشکل بر بخورد و یا دیگر کار نکند، خودرو نیز با مشکلات رو به رو و یا از کار خواهد افتاد. برخی از مشکلاتی که میتواند منشا آنرا ECU دانست به شرح زیر است:
کاهش توان پیشرانه:
یکی از وظایف مهم ECU مدیریت پاشش و جرقهزنی است که اگر این واحد نتواند محاسبه دقیق داشته باشد شما با افت توان در پیشرانه خود رو به رو خواهید بود. با این تفاسیر مصرف سوخت شما نیز بالاتر خواهد رفت و شتاب خودرو نیز کمتر خواهد شد.
عدم جرقه زنی:
اگر ECU مشکل داشته باشد عمل جرقه زنی در یک سیلندر اتفاق نخواهد افتاد و همین امر باعث بروز مشکلاتی مانند لرزش پیشرانه، کاهش توان و بیشتر شدن مصرف سوخت میشود.
روشن شدن چراغ چک:
از آنجایی که تمامی سنسورها به ECU متصل هستند، اگر مشکلی به ECU مخابره شود که مشکلی جدی و مکانیکی باشد این چراغ به منظور آگاهی راننده از وجود این مشکل روشن میشود. در این حالت خودرو باید با دستگاه دیاگ عیبیابی شود و سپس توسط مکانیک رفع عیب صورت بگیرد.
روشن نشدن پیشرانه:
اگر ECU به اصطلاح خراب شده باشد و عملکرد درستی نداشته باشد خودرو روشن نخواهد شد. علت این امر این است که دستوری که از سمت ECU به واحد پاشش سوخت و جرقه زنی ارسال میشد وجود ندارد. البته اگر خودرو شما روشن نشود دلایل دیگری نیز وجود دارد.
انتهای پیام/