بازار خودروی ترکیه در تسخیر وارداتی ها
میهن صنعت : داده های اقتصادی در ترکیه حاکی از آن است که سهم خودروهای سواری خارجی در بازار داخلی این کشور به بالاترین حد خود در ۱۰ سال اخیر رسید و این خودروها ۷۸ درصد بازار را در اختیار دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، انجمن نمایندگان عامل خودروی ترکیه امروز اعلام کرد در شش ماه نخست سالجاری میلادی هر ۱۰۰ خودروی سواری به فروش رسیده در بازار این کشور را ۷۸ خودروهای سواری ساخت خارج تشکیل می دهند.
براساس این داده ها در نیمه نخست سالجاری میلادی ۲۹۲ هزار و ۱۰۶ دستگاه خودروی سواری در ترکیه به فروش رسیده است که ۲۲۸ هزار و ۴۲۰ دستگاه آن وارداتی و ۶۳ هزار و ۶۸۶ دستگاه آن را خودروهای مونتاژ و ساخت ترکیه تشکیل می دهد.
این داده ها حاکی است، سهم خودروهای سواری وارداتی در بازار ترکیه به طور قابل ملاحظه ای از میانگین سهم فروش این خودروها در ۱۰ سال گذشته فراتر رفته است و این در مقابل سیاست دولت ترکیه قرار دارد که به دنبال تولید خودرو ملی است.
در دوره ۲۰۱۲ – ۲۰۰۳ میلادی میانگین سهم خودروهای سواری وارداتی در بازار ترکیه برابر ۲/۷۰ درصد بود که در سالجاری به ۲/۷۸ درصد رسیده است.
بالاترین سطح در دوره ۱۰ ساله گذشته در سال ۲۰۱۲ بود که به ۶/۷۳ درصد رسیده بود.
براساس همین داده ها در نیمه نخست سالجاری میلادی همچنین ۸۹ هزار و ۶۳۷ دستگاه خودروی تجاری سبک به فروش رسیده که ۴۶ هزار و ۹۶۱ دستگاه آن را داخلی و ۴۲ هزار و ۶۷۶ دستگاه آن را وارداتی تشکیل می دهد. سهم خودروی تجاری سبک وارداتی در این دوره به ۶/۴۷ درصد رسید. میانگین ۱۰ سال گذشته ۷/۴۳ درصد بوده است.
در این میان رکورد بیشترین فروش خودروی وارداتی در ترکیه را فولکس واگن در اختیار دارد. این شرکت آلمانی در نیمه نخست امسال ۲۴ هزار و ۸۶۲ دستگاه خودرو در ترکیه فروخته است.
پژو دومین شرکت خودروسازی در ترکیه که ۱۴ هزار دستگاه خودرو در این کشور به فروش رسانده است و تویوتای ژاپن نیز با ۱۳ هزار و ۳۲۴ دستگاه در ردیف بعدی قرار دارد.
افزایش سهم خودروهای خارجی در بازار ترکیه در حالی صورت می گیرد که بحث تولید خودروی ملی در ترکیه داغ است و تلاش برای جذب سرمایه های خارجی به صنعت خودروسازی ادامه دارد.
صنعت خودروسازی ترکیه گر چه از صنایع پیشرو در ترکیه محسوب می شود و در صادرات نیز حرف اول را می زند، هنوز متکی به صنایع مونتاژ است و تلاش های این کشور برای انتقال فناوری تولید خودور به ترکیه و تولید خودرو ملی تاکنون نتیجه مطلوب را نداشته است.
بررسی آمارهای ارائه شده از سوی انجمن صنایع خودروسازی ترکیه نشان می دهد، هم اکنون در ترکیه پنج کارخانه بزرگ خودرو سازی، شش کارخانه کامیون و اتوبوس سازی، سه کارخانه خودروی تجاری سبک فعال است.
در سال ۲۰۱۲ میلادی در ترکیه ۵۷۷ هزار دستگاه سواری، ۴۹۵ هزار دستگاه خودروی تجاری و در مجموع یک میلیون و ۷۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. ترکیه ۷۳۰ هزار دستگاه از این خودروها یعنی ۶۸ درصد آن را صادر کرد.
گونگور اوراس اقتصاددادن و نویسنده ترکیه ای می گوید آمار صادرات ترکیه نشان می دهد در صورتی که صنعت خودروسازی این کشور امکان صادرات نداشت، ادامه حیات کارخانجات اتومبیل سازی و خودروی تجاری سبک در این کشور ممکن نمی شد.
در سال گذشته میلادی درآمد ارزی صنعت خودروسازی ترکیه ۱/۱۱میلیارد دلار و صنایع جنبی خودروسازی ترکیه ۲/۸ میلیارد دلار بود.
به گفته اوراس مصرف کننده ترکیه ای به استفاده از اتومبیل های لوکس تمایل زیاد دارد و فروش ۴۹۷ دستگاه خودروی پورشه آلمان، ۸۴ دستگاه جاگوار انگلیس، ۲۱ دستگاه فراری ایتالیا ۱۸ دستگاه بنتلی انگلیس، ۱۸ دستگاه مازراتی و ۱۰ دستگاه آستون مارتین و همچنین ۱۵ هزار دستگاه مرسدس بنز، ۱۳ هزار دستگاه انواع مدل های آئودی و ۱۵ هزار دستگاه ?بی ام و ? در سال گذشته موید این ادعا است.
گرایش مردم ترکیه به خرید خودروهای وارداتی، موجب شده است سرمایه گذاران داخلی و خارجی به تولید اتومبیل در ترکیه و یا تولید یک خودروی ملی در این کشور تن در نداده و آن را مقرون به صرفه ارزیابی نکنند.
به گزارش اکونیوز این درحالی است که دولت آنکارا و به ویژه نخست وزیر ترکیه بر لزوم تولید اتومبیل ملی در این کشور تاکید دارد.
ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد ترکیه در این باره گفت: هر سرمایه دار جسوری که در این راه قدم بردارد، دولت حامی و پشتیبان آن خواهد بود.