میهن صنعت :

اساسی ترين مشکل در صنعت خودرو سازی ايران عدم وجود رقابت است

میهن صنعت : رئيس کميته معدن و صنايع معدني مجلس شوراي اسلامي گفت: اساسي ترين مشکل در عدم پيشرفت کافي در صنعت خودرو سازي ايران انحصاري بودن و عدم وجود رقابت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دکترداريوش اسماعيلی در برنامه تلويزيوني شبکه يک سيما اظهار داشت: يکي از مشکلات موجود در صنعت خودرو سازي  کشور ما انحصاري بودن اين صنعت است و اکثريت خوردوهاي موجود درايران از  شرکت سايپا و ايران خودرو هستند. اين دو شرکت با هر قيمت، کيفيت و شکلي  که بخواهند در بازار عرضه مي کنند و مردم مجبورند پولي را از چندين ماه قبل به حساب بريزند، ماه ها  در انتظار بمانند و بعد از تحويل هرچه کيفيت آن پايين باشد نمي توانند معترض شوند.

وي يکي از راه هاي پيشرفت در صنعت خودروسازي را ارتباط جدي صنعت خودرو با دانشگاه برشمرد و تاکيد کرد: اعتقادي به استفاده از ظرفيت هاي دانشگاه در اين زمينه وجود ندارد و بايد ارتباط سيستماتيک و تعريف شده بين صنعت از جمله صنعت خودرو و دانشگاه وجود داشته باشد تا بسياري از مشکلات در اين صنعت حل شود.

دبير کميته ارتباط صنعت و دانشگاه اضافه نمود: مديران شرکتهاي خودرو سازمي گويند  قطعه اي را که ما لازم داريم بايد دانشگاه بسازد و براي ما تامين کند و هزينه اي را در برابر آن دريافت کند، اما وظيفه دانشگاه اين نيست و  نوع نگرشي که نسبت به دانشگاه در زمينه حل اين مشکل وجود دارد صحيح نيست و بايد تغيير کند.

اسماعيلي يادآور شد: در پايان سال مالي 90 قريب به ده هزار ميليارد ريال سود شرکت ايران خودرو بوده است اما اصلي ترين سوال که در اينجا مطرح است اين است که چقدر از اين مقدار سود صرف تحقيق و توسعه و پژوهش در صنعت خودرو سازي  شده است؟

وي گفت: مديران بيان مي کنند که طرح هايي را با دانشگاه ها داريم اما  طرحهاي که اين افراد دارند به معناي واقعي نتوانسته خودش را نشان دهد.

عضو شوراي مرکزي نظام مهندسي معدن  يادآور شد : رييس جمهور منتخب در زمان مناظره ها بر ارتباط بين دانشگاه ها و صنعت تاکيد ويژه اي داشتند  و اميدواريم رييس جمهور منتخب و دولت آينده بتواند  در اين زمينه کمک کنند و در پايان بتوانيم قدم مثبتي در زمينه صنعت خودرو برداشته باشيم و در دولت جديد با همراهي و همکاري بين مجلس و دولت  مشکلات در صنعت خودرو سازي حل شود.

اسماعيلي با بيان اينکه طرح تحقيق و تفحص مجلس مي تواند در زمينه حل مشکلاتي که در زمينه خودرو سازي وجود دارد موثر باشد تاکيد کرد: در چند ماه پاياني دولت،  خير و صلاحي براي  استيضاح يک وزير ديده نمي شد و تذکر، طرح سوال و استيضاح از وزير به عنوان اهرم مجلس براي حل مشکلات است.

 وي با بيان اينکه زماني که وزيري مطمئن باشد که طرح استيضاح از آن مطرح نمي شود خودش را مقيد به اجراي قوانيني که در گذشته انجام نداده را نمي داند خاطر نشان کرد: اگر دولت مقيد به اجراي قانون بشود مسايل و مشکلات در کشورحداقل به کمتر از 50 درصد مي رسد و مشکل اصلي و موجود در کشور ما عدم اجراي قانون است.

نماينده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شوراي اسلامي يکي ديگر از مشکلات اصلي را در صنعت خودرو سازي ايران عدم استفاده از تکنولوژي جديد  و فناوري هاي نوين  عنوان کرد و افزود: دنيا روز به روز از تکنولوژي جديد  و فناوري هاي نوين  در صنعت خودرو سازي استفاده مي کند و ما بايد متناسب با تکنولوژي پيش برويم و عدم استفاده از تکنولوژي جديد  و فناوري هاي نوين باعث عقب ماندگي  در زمينه پيشرفت در صنعت خودرو سازي ايران شده است.

اسماعيلي عنوان کرد: بايد براي حل مشکلات در اين زمينه کارهاي صورت گرفته در گذشته را مورد بررسي قرار دهيم و و نقاط  ضعيف برطرف شود و نقاط قوت که در اين صنعت وجود دارد تقويت شود.
وي  افزود:هدف تحقيق و تفحص مچ گيري، تخريب و ضربه زدن به صنعت خودروسازي  نيست بلکه حمايت از صنعت خودروسازي است.
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=22487
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه