چرا خودرو ایرانی با گرانی ارز گران شد؟

خودرو ملی به نام ایران به کام چین!

میهن صنعت : سالها قبل وقتی سوار پیکان می شدیم یک احساس جالبی داشتیم، احساس سوار شدن به خودروی صد درصد ایرانی، هرچند این خودرو متولد کشور دیگری بود، اما 40سال زندگی در ایران اورا به گونه ای تربیت کرده بود که دیگر گذشته خود را بیاد نمیاورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اما در سالهای آغازین دهه 80بود که حرفهای جدیدی از خودروسازان به گوش رسید، خودروی ملی، یعنی خودرویی که درهمین ایران خودمان متولد می شود، مهندسان خودمان طرحش را ریخته اند و خودشان قالبش را گرفتند و ساختند.

این خودروی به ظاهر ملی، روزی که پابه عرصه گذاشت، اتفاقا امکانات خوبی هم داشت به گونه ای که برغم هیکل درشتش همان زمان هم تعجب کارشناسان را برانگیخت و در ایرانی بودنش شک کردند آما از انها اصرار واز خودروسازان انکار که فقط وفقط ایرانی است و بس.

این رویه انقدر جالب و جذاب بود که رقیب دوم هم دست بکار شد واز ترکیب چند خودرو به اصطلاح دومین خودروی ملی را به عرصه تولید رساند و همین رویه ادامه پیدا کرد تا روند خودروهای ملی باعث شود هر خودروسازی که اندک تغییری دریک خودروی خارجی می دهد برای ان نامی انتخاب کندو با اسم ایرانی روانه بازار کند.

شاید اگر گرفتار تحریم ها نمیشدیم، طی همین امسال وسال آینده تعداد خودروهای به اصطلاح ملی ما به دورقم هم می رسید، اما تحریم باعث شد دم خروس تولید داخل نمایان شود.

زمانی که ماجرای تحریم به صنعت خودرو رسید مردم کشورمان با اطمینان از داشتن خودروی ملی به تحریم ها دراین بخش ریشخندی زدند، این درحالی بود که خودروسازان به شدت به تکاپو افتادند تا دستشان رو نشود که هر انچه با نام ملی ساخته اند درواقع خودروهایی وابسته به دیگرکشورهاست، انوقت بود که دست نیاز به سوی چین دراز کردندتا انها نیز قطعاتی بی کیفیت تحویلشان دهندو وضع به گونه ای رقم بخورد که مردم از هرچه خودروی به اصطلا ح ایرانی است رویگردان شوند.

اما طی روزهای اخیر که وزیرکهنه کار صنعت و معدن وتجارت برای پست وزات معرفی شد، حرفی ازدهانش خارج شد که خود مقدمه ای بر یک اتفاق جنجالی بود.

عوام فریبی است
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پروژه خودروی ملی را عوام فریبی دانسته و گفت: تولید ملی را بعد از جنگ جهانی دوم آلمان‌ها مد کردند، ما اصرار داشتیم تا جایی که ممکن است تولیدات بر اساس طراحی متخصصان داخلی و ساخت داخل باشد. اما به این که بیاییم صد در صد کالایی را در داخل کشور به تولید برسانیم اعتقادی ندارم.

درهمین حال رئیس شورای رقابت در خصوص بحث تولید خودرو ملی در کشور گفت: خودروی ملی که باید بخش غالب آن از تولیدات داخل باشد، چرا به طور مستقیم متاثر از نرخ ارز است؟

درهمین راستا، نعمت بخش در پاسخ به این اظهارات گفت: هم اکنون 90 درصد خودروهای داخلی ساخت داخل هستند اما قطعه سازان ما وابستگی ارزی دارند و به طور مثال در بخش لاستیک ماده اولیه کائوچو از خارج تامین می شود که با افزایش نرخ یورو قیمت 5 حلقه لاستیک هر خودرو که در گذشته 155 هزار تومان بوده، به 502 هزار تومان افزایش یافته است.

پژویان در پاسخ به این مطلب اظهار داشت: همواره به محض اینکه صحبت تولید ملی و تاثیر قیمت ها می شود، به سراغ لاستیک و واردات کائوچو می رویم اما این سوال مطرح است که سهم هزینه لاستیک در خودرو چقدر است؟ و قیمت باید براساس آن برآورد شود.

نعمت بخش در پاسخ به این مطلب اظهار داشت: خودرو از هزاران قلم قطعه تشکیل شده و 80 درصد خودرو را مواد اولیه و قطعات تشکیل می دهد و حداقل 25 درصد مواد اولیه قطعات از خارج تامین می شود.

به گزارش قدس آنلاین، این درحالیست که مرتضی شفیعی معاون مدیرعامل سایپا در خصوص بحث خودرو ملی و چرایی وابستگی آن به ارز گفت: مفهوم خودروی ملی خودرویی است که برند و طراحی و مالکیت معنوی آن متعلق به شرکتی خاص است و این به این معنا نیست که 100 درصد مواد استفاده شده در آن تولید داخل باشد.

وی افزود: هم اکنون شرکت های معتبر اروپایی نیز تمام قطعات خود را از اروپا تامین نمی کنند و به شرکت های آمریکایی، کره و ژاپنی وابستگی دارند.

خودروی ملی نداریم
اما یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به طور کامل اب پاکی را روی دست همه کسانی که مدعی تولید خودروی ملی درکشور هستنند ریخت و با صراحت با بیان اینکه خودرویی به نام خودرو ملی در کشور وجود نداردگفت:با توجه به شرایطی که بر صنعت خودرو حاکم است نمی توان امیدوار بود که به اهداف افق 1404 مبنی بر صادرات یک میلیون دستگاه خودرو دست یابیم.

وی گفت: درصدی از قطعات خودروهای داخلی از خارج تامین می شود و این تامین قطعات حتی اندک از خارج تهدیدی برای صنایع خودروسازی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: در یک مقطع زمانی خودروسازان به جای اینکه تمام سرمایه و توان اقتصادی خود را در راستای صنعت خودرو هزینه کنند متاسفانه رو به سرمایه گذاری در بانک ها و سایر موارد این چنینی آوردند.

دهقانی افزود: خودروسازان باید تمام درآمدهای خود را جهت استفاده از فناوری ها جدید در محصولات خود استفاده کنند و همچنین با طراحی خودرو با برند ایرانی تلاش کند تا بتواند در عرصه خودورسازی ماندگار باشند.

وی تصریح کرد: مشکلی که صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر دارد این است که خودروسازان انحصارا بازار داخل را در اختیار دارند و این موضوع باعث می شود تولیدات آنها هر چند ایراد داشته باشد در داخل به فروش برسد؛ یعنی رقیبی وجود ندارد که خودروسازان داخل احساس خطر کنند و بدانند اگر محصول بی کیفیتی تولید می کنند ضرر خواهند کرد.

خودتان ساختید
درهمین حال و درشرایطی که دیگر قبح وطنی بودن خودروهای ملی ریخته بود، یک نماینده مجلس که زمانی خود مدیرعامل خودروسازی بوده و اتفاقا یک خودروی به اصطلاح ملی را روانه بازار کرده بود، حسابی تحت تاثیر حرفهای اقای وزیر قرارگرفت وتلاش کرد هرچه اشکال دراین زمینه است به دوستان اقای وزیر ربط دهد.

این نماینده مردم تهران از نعمت‌زاده خواست درباره عوام‌فریبی خودروی ملی از معاون اول دولت فعلی سوال کند چرا که به گفته وی خودروی ملی در زمان وزارت صنعت جهانگیری رونمایی شده است.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران با اشاره به اظهارات نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن درباره خودروی ملی، ‌اظهار داشت: من فکر می‌کنم اظهاراتی که آقای نعمت‌زاده درباره عوام‌فریبی خودروی ملی مطرح کردند یک اشتباه لفظی باشد.

وی افزود:‌ اما اگر این فرض اشتباه باشد لازم است که بگویم اولین خودروی ملی ما به نام سمند در زمان وزارت صنایع و معادن سابق که معاون اول کنونی دولت مستقر است رونمایی شده است.

بذرپاش با بیان اینکه نعمت‌زاده درباره عوام‌فریبی بودن خودروی ملی باید از معاون اول دولت سؤال کند، تصریح کرد: راجع به خودروی ملی خانواده سایپا مینیاتور سابق یا تیبای کنونی باید بگویم نه تنها عوام فریبی نبوده بلکه حاصل تلاش مدیران سابق و کارشناسان و کارگران عزیزی بود که افتخار بزرگ خانواده صنعت هستند.

وی افزود: اولین برند اختصاصی خانواده سایپا بعد از 5 سال بود و لازم است که تاکید کنم خودروی ملی به عنوان مالکیت برند خودروساز محسوب می‌شود و این مالکیت برند،‌ خودروساز را در دنیا دارای اعتبار می‌کند نه مونتاژ خودروهای خارجی.

وی با بیان اینکه توافقات میان بنگاه‌های خودروساز طرفین برندهای اختصاصی خود را ارائه می‌کنند و این یعنی افتخار نه عوام‌فریبی، تاکید کرد: امیدوارم آقای نعمت‌زاده که تصدی وزارتخانه‌ای که ماموریت آن ارتقا توان تولید ملی کشور از جمله خودروی ملی است، توان و خودروی ملی را افتخار ملی بدانند نه عوام‌فریبی.

خودروهای ملی مونتاژی‌اند
درعین حال یک همقطار بذرپاس بخوبی پاسخ وی را میدهد، این عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودوریی تحت عنوان ملی نداریم،گفت:در صنعت خودرو ممکن است پلت فرم یک خودرو را در داخل طراحی کنیم اما واقعیت این است که در بحث طراحی و برخی قطعات خودرو نیز وابستگی داریم.

سید محمد بیاتیان در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به اینکه خودوریی تحت عنوان ملی نداریم، تصریح کرد: خیال می کنیم خودروی ملی داریم؛ خودروی ملی زمانی است که صد درصد آن در داخل تولید و طراحی شود.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی افزود: اجازه ندادیم صنعت گران ما در این زمینه آزمون و خطا و پژوهش کنند و ارتباط منطقی بین صنعت، دانشگاه و پژووهشگران و نخبگان به ویژه در صنعت خودرو وجود ندارد که مشکل اصلی این صنعت نیز همین موضوع است.

وی با بیان اینکه در صنعت خودرو ممکن است پلت فرم یک خودرو را در داخل طراحی کنیم اما واقعیت این است که در بحث طراحی و برخی قطعات خودرو نیز وابستگی داریم، ادامه داد: در خودروی پراید همچنان برخی قطعات را وارد می کنیم به دلیل اینکه نگاه ما کوتاه مدت و منفعت طلبانه است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: اگر بخواهیم نگاه دراز مدت داشته باشیم و به فکر حضور در بازارهای جهانی و اشباع سلائق مختلف داخلی نیز باشیم باید خودروی ملی با تکثر طرح ها تولید کنیم و در کنار نیز باید نیم نگاهی به بازارهای داخلی داشته باشیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23784
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه