«میهن صنعت» بررسی کرد؛

با تحریم شدن فرانسوی ها بازار خودرو کاملا چینی می شود؟

در حالی  بازار خودرو خود را مهیای پذیرایی از مهمانان اروپایی می کرد که با اعلام خبر تحریم فرانسوی ها به شوک فرو رفت و این پرسش هم اکنون مطرح است که با تحریم شدن فرانسوی ها بازار خودرو کاملا چینی می شود؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  در حالی  بازار خودرو خود را مهیای پذیرایی از مهمانان اروپایی می کرد که با اعلام خبر تحریم فرانسوی ها به شوک فرو رفت و این پرسش هم اکنون مطرح است که با تحریم شدن فرانسوی ها بازار خودرو کاملا چینی می شود؟

امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت گفته است: “از فرانسه، یعنی پژو و سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی کلاً واردات نخواهیم داشت. یعنی نمی‌خواهیم کسی بیاید جلو و به دلیل همان بحث‌های گذشته‌ و سوءسابقه‌ای که هم در ذهن مصرف‌کننده و هم تولیدکننده خودرو وجود دارد،  اجازه ثبت سفارش نمی‌دهیم. بنابراین برای واردات عمده تمرکز روی چین، کره و ژاپن است.”

قالیباف تصریح کرد: «یعنی ما می‌توانیم بگوییم واردات شامل خودروهای فرانسوی نمی‌شود، اما سایر کشورهای اروپایی، اگر در محدوده تعیین‌شده آیین‌نامه واردات باشند، مجاز هستند ورود کنند، اما چین، کره و ژاپن بازارهای هدف وارداتی ما هستند. ”

با تحریم شدن فرانسوی ها بازار خودرو کاملا چینی می شود؟

بنابراین با این اعلام نظر صریح و قاطع در عمل دیگر شاهد واردات خودروهای فرانسوی نخواهیم.هر چند پیشتر مدیر یکی از دو خودروساز بزرگ کشور از مذاکره و نزدیک به نهایی شدن آن خبر داده بود.

این خبر نشان داد که دیگرنباید چشم انتظار روشن شدن چراغ همکاری سایپا-سیتروئن، ایکاپ و حتی رنو پارس باشیم، اما در عین حال این پرسش مطرح می شود که با این اتفاق ویژه بازار خودروهای وارداتی هم در اختیار چینی ها قرار خواهد گرفت.

هر چند قالیباف از کره و ژاپن به عنوان دیگر کشورهای هدف واردات نام برده است، ولی آیا خودروسازان این دو کشور توان رقابت برای ورود به ایران را دارند.یعنی آیا خودروسازان ژاپنی اعم از تویوتا، میستوبیشی،هوندا، سوزوکی، سوبارو و مزدا و کره ای هایی مانند کیا، هیوندا و سانگ یانگ می توانند با لشکر عظیم چینی ها مقابله کنند؟

در وهله اول شاید این گونه به نظر برسد که تا حدی آنها این توان را دارند.چرا که سابقه حضور آنها از چیندر بازار ایران بیشتر است. یعنی با توجه به فرصت پیش آمده این امکان برای آنها فراهم شده است که بتوانند جای خالی فرانسوی ها را پر کنند، اما آیا در واقعا این امر امکان پذیر است؟

واقعیت این است که بسیاری از برندهای ژاپنی اگر هم محصولی در بازه قیمتی تعیین شده در آئین نامه واردات داشته باشند، تمایلی برای ورود به بازار ایران نخواهند داشت.در همین حال رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن معتقد است: بدون تردید اصلاح مناسبات سبب توسعه روابط تجاری ما با ژاپنی‌ها خواهد شد، اما در شرایط فعلی به صورت مستقیم نمی‌توانیم خودرو از این کشور وارد کنیم. به عنوان مثال کمپانی‌ تویوتا سالانه بیش از ۱۰ میلیون خودرو تولید می‌کند که بیش از ۷۵ درصد از آن را در بازارهای جهانی عرضه می‌کند؛ اروپا و آمریکا جزو کشورهای تولیدکننده خودرو محسوب می‌شود، اما از آنجایی‌که قیمت و کیفیت خودروهای آسیایی به‌ویژه ژاپنی مرغوب است، تقاضا برای خرید خودروی ژاپنی در بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود دارد.

بهرام شکوری؛ رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه آمریکا بزرگترین شریک تجاری ژاپنی‌ها محسوب می شود، تصریح میکند: حفظ روابط تجاری با آمریکا برای ژاپنی‌ها اهمیت دارد چراکه سهم عمده‌ای از محصولات این کشور در مارکت آمریکا بفروش می‌رسد، از این‌رو درآمد حاصل از تجارت با آمریکا برای ژاپنی‌ها موثرتر از تجارت با ایران است. ژاپنی‌ها با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، اشتیاقی برای تجارت با ایران از خود نشان ندادند اما امکان واردات خودرو از ژاپن با واسطه برای ایران وجود دارد.”

بنابراین نه رابطه سیاسی و نه رابطه اقتصادی به اندازه ای نیست که بتوان توقع داشت ژاپنی جای خالی فرانسوی ها را پر کنند.خودروسازان کره ای هم با همین فرمان پیش می روند.

هر چند در دوره های قبل کیا و هیوندا در ایران بازار خوبی داشتند، اما در شرایط فعلی با توجه به اهمیت بازارهای جهانی و همچنین تغییر جهت خطوط تولید خودروسازان ایرانی و در عین حال تحریم و مشکلات نقل و انتقال مالی اگر هم تمایل داشته باشند،  ترجیح می دهند که محصولات خود را به بازارهایی بزرگ و باثبات تر عرضه کنند.از خودروسازان اروپایی هم نمی توان توقعی داشت.بنابراین تنها و محتمل ترین گزینه همان همیشگی است، چین.

در واقع خودروسازان این کشور در دوران تحریم، جای تمام رفقای رفته را پر کرده اند.به نحوی که کمتر محصولی را می توان پیدا کرد که بر پایه پلتفرم های چینی تولید نشده باشد.از سوی دیگر گستردگی رابطه سیاسی و تجاری و همچنین یاد گرفتن روش های دور زدن تحریم توسط خودروسازان ایرانی، راه را بیش از گذشته برای ورود خودروهای چینی به کشور باز می کند.

هر چند به نظر می رسد بازار از این محصولات استقبال خواهد کرد، اما نباید فراموش کرد که این مساله در شرایطی رخ می دهد که هیچ گزینه دیگری وجود ندارد. در این میان هر چند سخنگوی وزارت صمت تاکید کرده  است که بازارهای هدف چین، کره و ژاپن هستند، اما با اطمینان می توان گفت که حداقل دو شرکت آرین موتور و ایرتویا با توجه به سابقه فعالیت هایشان سراغ محصولات ژاپنی مجاز خواهند رفت. این میزان باز هم به اندازه نخواهد بود که بتوانند از چینی شدن واردات جلوگیری کند. بنابراین از همین حالا چینی ها را می توان برنده واقعی از سرگیری واردات خودرو دانست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=255040
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه