بازگشت دولت به جایگاه سیاست گذاری/تشکیل 5 کارگروه در انجمن واردکنندگان خودرو
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه از شرکت های عضو خواستاریم، افراد و نفرات متخصص خود را جهت تشکیل ۵ کار گروه محیط زیست، شورای رقابت، قیمت گذاری، گمرکات و استاندارد معرفی کنند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، هادی ملکان در نشستی با حضور خبرنگاران در اتاق بازرگانی ایران موضوع بررسی مسائل و مشکلات واردات خودروتاکید کرد : با ایجاد این کارگروه ها علاوه بر رشد دانش و پیگیری مشکلات می شود، این انجمن سعی داشته تا به وظیفه صنفی خود عمل و در مقام حکمران قرار نگیرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه از آغاز واردات خودرو هر روز شاهد عرضه مصوبه جدید هستیم.
هادی ملکان با اشاره به اینکه از آغاز دور جدید واردات خودرو پس از ۵ سال ممنوعیت، تغییر اساسنامه داشتیم تا عضو گیری بیشتری انجام شود بیان کرد : خواستار ثبات قوانین هستیم .متاسفانه از آغاز واردات خودرو هر روز شاهد عرضه مصوبه جدید هستیم.
تحمیل 100 میلیون هزینه اضافی به واردکنندگان
وی ادامه داد : در ۲۸اسفندماه سال گذشته مصوبه اسقاط سه دستگاه خودرو چالش برای فروش قطعی محصولات واردکنندگان شد. چرا که حدود ۱۰۰میلیون تومان به هر شرکت هزینه اضافی تحمیل کرد.
دخالت دولت سیزدهم در واردات خودرو
رئیس انجمن واردکنندگان با بیان اینکه در دولت سیزدهم این چالش وجود داشت که دولت در زمینه واردات، تخصیص ارز و فروش دخالت مستقیم داشت تصریح کرد: امروز در سامانه ۳۷ مدل خودرو عرضه شده، بنابراین بهانه انحصار در واردات خودرو منتفی است. همچنین باید ذکر کرد که با شعار نمی توان ۱۲۰هزار دستگاه خودرو عرضه کرد.
اول هیبرید ، بعد واردات
ملکان همچنین درباره واردات خودروهای برقی، گفت: در کشور روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که ۹۰ میلیون لیتر آن تولید داخل الباقی وارداتی است. برای کاهش مصرف سوخت بهتر است ابتدا خودروهای هیبریدی سپس محصولات برقی وارد شود.
انجمن مخالف واردات دست دوم ها نیست
وی ادامه داد : این انجمن مخالف واردات خودروهای کارکرده نیست، بلکه چالش های در خدمات پس از فروش، شیوه تاییدیه های استاندارد، نوع استانداردها و فرآیند گمرکی برای این محصولات وجود دارد. متاسفانه آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را بدون پختگی کامل و کارشناسی با فشار مجلس شورای اسلامی منتشر کردند.
ملکان همچنین در خصوص چالش واردات خودروهای جانبازان نیز گفت: دولت باید تمام امتیازهای مربوط به معافیت های گمرکی و غیره را فقط به شخص جانباز دهد، در شیوه اجرای واردات این خودروها نیز پیچیدگی در ثبت سفارش، شیوه دریافت ارز و واردات آن وجود دارد.
عضو دیگر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در خصوص چالش های انجمن در زمان ممنوعیت واردات، تصریح کرد: در سال های اوج واردات ۱۷ برند به بازار خودرو کشور وارد می شد، اما در حال حاضر تعداد این شرکت ها به ۱۰ برند نیز نمی رسد.
کورش مرشد سلوک همچنین درباره نفوذ سایر انجمن های صنعت خودرو در قوه های مختلف، بیان کرد: انجمن های خودروساز و قطعه ساز نفوذی دارند که قابل قیاس با این انجمن نیست. دو انجمن مذکور از حمایت های بی دریغ برخوردار هستند، اعضای این انجمن با تلاش خود موفق به تداوم فعالیت شدند. انجمن واردکنندگان خودرو نسبت به واردات خودروهای کارکرده مخالفت یا موافقت ندارد. چرا که اگر دولت ارز مازاد دارد باید به واردات خودرو صفر کیلومتر اختصاص دهد.
تصمیمات غیر کارشناسی به حداقل برسد
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز با بیان این که واردات خودرو سیاسی است، گفت: مردم و مسولین به این مساله حساس هستند، این انجمن تلاش دارد که تصمیمات غیر کارشناسی به حداقل برسد.
اسماعیل شجاعی ادامه داد : ابزار واردات بهترین ابزار برای بهبود کیفیت و رقابت پذیری بازار است. در سال گذشته سعی کردیم با ارسال ۳۰ نامه به ادارات و سازمان مختلف سهمی در تعیین سیاست ها داشته باشیم.
حل فروش سامانه ای با لابی گری
یک عضو دیگر هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو نیز تاکید کرد : علی رغم ارائه سهمیه قابل قبول ارزی به واردات، همچنان در این حوزه چالش وجود دارد .
انتهای پیام/