گام اول اتابک تشریح چالش های بازار خودرو
وزیرصمت دولت پزشکیان در شرایط ویژه ای بازار خودرو را تحویل گرفته است.انتظارها زیاد است اما وضعیت آنچنان که باید مساعد نیست.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، وزیرصمت دولت پزشکیان در شرایط ویژه ای بازار خودرو را تحویل گرفته است.انتظارها زیاد است اما وضعیت آنچنان که باید مساعد نیست. بنابراین برای اینکه این انتظارات به منطقی شود باید گام اول اتابک تشریح چالش های بازار خودرو باشد.
بازار خودرو هفته های اخیر فراز و نشیب زیادی داشته است. این فراز و نشیب منجر به رونق و افزایش تحرک بازار نشده است.فقط قیمت ها در فضای مجازی و آگهی های فروش بالا و پائین شده اند. یعنی بازار همچنان در رکود به سر می برده و منتظر روزهای آینده است. در این شرایط با افزایش تیراژ واردات و افزایش عرضه ها قیمت بعضی ازمحصولات وارداتی بازار با افت همراه شده اند.
این ریزش اما آنچنان زیاد نبوده است که منجر به جریان سازی شود. با این وجود افزایش آمار واردات خودروی صفر از نظر روانی روی بازار تاثیرگذاشته و قیمت ها کمی عقب نشینی کرده اند. اگر روند ورود و عرضه ها ادامه دار باشد، این بار بازار واردات را باور کرده و به احتمال زیاد قیمت ها با سرعت بیشتری نزولی شوند. این اتفاق می تواند روی سایر بخش های بازار هم تاثیرگذار باشد.
از این زاویه به نظر برخی کارشناسان می توان به آینده بازار امیدوار بود. اما استقبال از طرح های فروش دو خودروساز بزرگ و ثبت نام های بیش از حد، نشان می دهد که این بازار هنوز فاصله زیادی تا بهبودی دارد. در بسیاری از مصرف کنندگان برای بهبود اوضاع چشم به برنامه ها و راه حل های وزیر جدید صمت دارند. آنها توقع دارند که قیمت خودروها به سمتی هدایت شود که مردم دسترسی راحت تر به آن داشته باشند. ولی آیا این امر ممکن است ؟ به عبارت بهتر این خواسته به حق زمانی محقق می شود که تمام عوامل و شرایط مهیا باشد.یعنی موانعی که بازار را به شکل امروز درآورده باشد، از میان رفته باشند.
تحریم و قیمت گذاری دستوری را می توان اصلی ترین عوامل و موانع سال های اخیر بازار خودرو به شمار آورد. عواملی که به نوبه خود تولید، واردات و عرضه را با چالش ها بسیار شدیدی همراه کرده است. این دو مساله همچنین باعث شده اند که خودروسازان در تامین نقدینگی با مشکلات زیادی همراه شوند. عدم تخصیص ارز نیز به این مساله دامن زده است و در حال حاضر مانع از تحقق برنامه های تولید شده است.
بنابراین به نظر می رسد وزیر جدید صمت برای منطقی شدن سطح خواسته ها و انتظارات مصرف کنندگان در همین ابتدای راه باید وضعیت موجود را تشریح کرده و شفاف سازی کند.
در واقع نباید برای آرامش ظاهری وعده و وعید بدهد بلکه صادقانه آنچه که هست را باید بیان کند، باید عواملی که منجر به وضعیت امروز شده است را تشریح کند. هر چند او به تنهایی نمی تواند مشکلات بازار خودرو را برطرف کند.اما با تشریح آنها می تواند اذهان عمومی برای اقدامات آتی روشن و همراه خود سازد.
انتهای پیام/