اثرات مثبت خروج دولت از خودروسازی
خودروسازان بزرگ کشور به رغم افزایش تولید و تلاش برای بهتر شدن ، هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، خودروسازان بزرگ کشور به رغم افزایش تولید و تلاش برای بهتر شدن ، هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند. به باور بسیاری از کارشناسان این مساله در دولتی بودن آنها ریشه دارد. این در حالی است که اثرات مثبت خروج دولت از خودروسازی نه تنها به نفع مردم است بلکه می تواند فشارها و انتقادها به دولت را نیز کاهش دهد.
در سال های اخیر خودروسازی دولتی هرکاری که کرده است بازهم نتوانسته اند نظرمطلوب و مساعد مصرف کنندگان را جلب کند. سیل انتقادها نیز همچنان ادامه دارد. زیان انباشته و بدهی به سیستم بانکی و زنجیره تامین هم همین طور افزوده می شود. طی سال های اخیر مجموع بدهی و زیان انباشته خودروسازان به 700 هزار میلیارد تومان رسیده است.
این مساله شاید در ظاهر ریشه در قیمت گذاری دستوری داشته باشد.اما علت اصلی آن را باید در شیوه مدیریت دولتی آن جست وجو کرد. جایی که دولت ها بدون توجه به سرمایه گذاران و آینده سهام و توان و قدرت خرید مردم ، به مسائل اقتصاد و صنعتی نگاه می کنند. به همین دلیل در این سال ها،افزایش تولید هم نتوانسته است مانع از زیان دهی و نیاز به نقدینگی خودروسازان شود.
همچنین شرایط دسترسی بسیاری از خانوارها برای خرید خودرو سخت تر و حتی غیرممکن شده است. این در حالی است که با توجه به تجربه خودروسازان داخلی و خارجی اثرات مثبت خصوصی سازی دیگر قابل کتمان نبوده و نمی توان از توانمندی این بخش از صنعت خودروسازی به رغم فشارها و تحریم ها داخلی و خارجی چشم پوشی کرد.
دراین شرایط به طور خلاصه آثارمثبت و مزایای خصوصی سازی این صنعت و خروج دولت از خودروسازی را می توان به شرح زیر توضیح داد:
افزایش رقابت
یکی از اهداف اصلی خصوصیسازی، افزایش رقابت در بازار است. با ورود شرکتهای خصوصی به عرصه خودروسازی، به تدریج رقابت میان تولیدکنندگان افزایش پیدا کرده و میتواند به ارتقای کیفیت خودروها و کاهش قیمتها کمک کند. به عنوان مثال برخلاف سال های 97 تا 1400 دیگر خبری از جهش روزانه قیمت ها نیست و تنها مساله ای که در بازار نوسان ایجاد می کند ، قیمت ارز است .با این وجود خودروسازان بخش خصوصی در کلاسی که حضور دارند توانسته اند طیف گسترده ای از محصولات را عرضه و مانع از شکل گیری موج جدید دلالی و واسطه گری شوند.
مدیریت پاسخگو
بخش خصوصی معمولاً به دلیل ترکیب سهامداران و نحوه سرمایه گذاری، تلاش میکند تا عملکرد خود را بهبود بخشد و هزینهها را کاهش دهد. این میتواند به بهرهوری بالاتر و کاهش هزینههای تولید در صنعت خودروسازی منجر شود.
جذب سرمایهگذاری
خصوصیسازی میتواند فرصتهایی برای جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی فراهم کند که به نوبه خود به توسعه زیرساختها، ارتقای تکنولوژی و افزایش تولید کمک میکند.
افزایش تنوع محصولات
در صورت تحقق اهداف خصوصیسازی، ممکن است شرکتهای خصوصی توانایی تولید خودروهای متنوعتر و با کیفیتتری را پیدا کنند، زیرا برای جذب مشتریان بیشتر، به نوآوری و بهبود کیفیت نیاز دارند.