بخش خصوصی در چه شرایطی ایران خودرو را تحویل گرفت؟
با توجه به تغییر و تحولات پیش آمده در جاده مخصوص ، شاید بعضی انتظار معجزه داشته باشند و بعضی مخالفان مترصد بازکردن جبهه جدید انتقاد باشند. اما برای انتظار درست از تیم مدیریتی جدید باید دید که بخش خصوصی در چه شرایطی ایران خودرو را تحویل گرفته است . هر چند که آنها آگاهانه قدم در این مسیر گذاشته اند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سرانجام تیم مدیریتی سابق ایران خودرو با استناد به مهرتائید سازمان بورس مبنی بر قانونی بودن مجمع ، از موضع خود عقب نشینی کرد و کلید اتاق مدیریت را تحویل داد.
تیم جدید نیز بعد از برگزار مجمع و انتخاب اعضای هیات مدیره توسط سهامداران به سرعت کار خود را آغاز کردند.در اولین قدم آنها بیانیه منتشرکردند. بیانیه ای که به نظر می رسد غیر مستقیم در خصوص عدم انحصار و تعدیل نیروی کار به افرادی که نگران بودند اطمینان خاطر داده اند.دربخشی از بیانیه کنسرسیوم بخش خصوصی آمده است: ” در مسیر پرچالشی که پیش رو داریم و برای حل بحرانهای متعددی که نتیجه چهار دهه مدیریت غیرحرفهای است، دست تمامی خدمتگزاران حوزههای صنعتی، اقتصادی و مالی کشور را به گرمی میفشاریم. همچنین، با آغوش باز از تواناییهای نخبگان جامعه بهره خواهیم برد تا صنعت خودروی کشور، همچون گذشته، مایه افتخار و غرور ملی باشد.
در این مسیر، سرمایه انسانی گروه صنعتی ایران خودرو، قطعهسازان صنعت خودرو و شبکه نمایندگیهای ایرانخودرو در سراسر کشور، همراه و پشتیبان ما خواهند بود.
برنامههای ما در سه بازه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت، پس از بررسی دقیق آسیبهای اقتصادی واردشده به پیکره شرکت و ریشهیابی زیانهای انباشتهای که در تاریخ کشور بیسابقه بوده است، برای اطلاع عموم مردم منتشر خواهد شد.
ما متعهد هستیم که حداکثر ظرف دو هفته پس از آغاز فعالیت تیم مدیریتی جدید، گزارش مالی کاملی از مجموع بدهیهای شرکت به بانکها، مؤسسات مالی، قطعهسازان داخلی و خارجی، و نیز تعهدات مربوط به خودروهایی که وجوه آنها دریافت شده اما هنوز تحویل داده نشدهاند، به اطلاع مردم شریف ایران برسانیم.”
جزئیات زیان انباشته ایران خودرو
با این حال برای روشن شدن افکار عمومی بد نیست نگاهی به جزئیات زیان انباشته ایران خودرو داشته باشیم تا بدانیم در آینده این مساله چگونه توسط بخش خصوصی مدیریت شده است.
طبق آماری که در سامانه کدال ثبت شده است، “بیشترین افت زیان ۹ ماهه مربوط به ایران خودرو است. بزرگترین خودروساز کشور از ابتدای سالجاری تا انتهای آذرماه ۱۱.۵ همت زیان داشته است اما این رقم برای مدت مشابه سال گذشته ۲۴.۸ همت بود. بنابراین آبیپوشان جاده مخصوص در این مدت زمان ۱۳.۳ همت معادل ۵۳.۶درصد کمتر زیان کردهاند.
اما زیان انباشته بزرگترین خودروساز کشور در 9 ماهه امسال 16 درصد بیشتر شده است. بنا بر اطلاعات و آمار ثبتشده در سازمان بورس زیان انباشته این شرکت تا انتهای سال 1402 به میزان 110هزار و 361میلیارد تومان بود، اما حالا این رقم به 127هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است. سرمایه ثبتشده ایرانخودروییها در بورس، کمی بیش از 30هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از چهاربرابر این سرمایه هم عبور کرده و بزرگترین خودروساز ایران کماکان مشمول ماده 141 قانون تجارت است.”
درواقع گذشته از حجم سنگین زیان انباشته ای که ثبت شده است ، تیم جدید مدیریت ایران خودرو در شرایطی کار را آغاز کرده است که این شرکت با افت زیان همراه شده است. به نظر می رسد که این وضعیت کار را برای این تیم کمی سخت خواهد کرد.
انتهای پیام/