ضرورت حرکت خودروسازان به سمت نگرش های جدید در صنعت خودرو
میهن صنعت : کارشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن اشاره به تدوین استراتژی صنعت خودرو بر اساس واقعیات و شرایط گذشته گفت : قطعا در شرایط کنونی این استراتژی مستلزم بازنگری مجدد است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، کارشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن اشاره به تدوین استراتژی صنعت خودرو بر اساس واقعیات و شرایط گذشته گفت : قطعا در شرایط کنونی این استراتژی مستلزم بازنگری مجدد است.
روح الله طالبی در گفتگو با خبرخودرو ، افزود : در بحث استراتژی صنعت خودرو ، موضوعی تحت عنوان استراتژی بلند مدت که سیاست های کلان صنعت خودرو در آن مشخص شده وجود دارد که بر اساس آن تلاش می شود که روند طراحی خودروسازی کشور به همان سمت حرکت نماید.
وی افزود : قطعا در این جریان بحث دیگر ، استراتژی کوتاه مدت در صنعت خودرو است امروز بسیاری از استراتژی خودروسازی کشور بر می گردد به اتفاقاتی که منشاء ان ارگان ها و نهادهای دیگر است که قطعا تبعات آن به صنعت خودرو ایران باز می گردد.
وی خاطر نشان کرد: درچند سال گذشته اتفاقی که افتاد موجب گردید که ارتباط صنعت خودروسازی ایران با سایر خودروسازان دنیا کمرنگ شود تبعا در این جریان ، توان تولید نیز قطعه سازان کافی نبود به طوری که بسیاری از قطعات مستلزم واردات از کانل های دیگر بود که در ایبن مدت این مساله نیز دچار مشکلاتی گردید به طوری که این گونه موانع و مشکلات منجر به افت تولید و افزایش قیمت خودرو در شرکتهای خودروساز و مسائلی شد که همچنان نیز ادامه دارد.
وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم تدوین برنامه ای کوتاه مدت برای صنعت خودرو ، تصریح کرد : قطعا با اتفاقاتی که به واسطه تحریم ها و موانع موجود برای صنعت خودرو کشور ایجاد شد باید برنامه ای کوتاه مدتی برای صنعت خودرو تدوین و اجرایی می گردید تا بر اساس آن سیاست ها ، شرایط موجود بر صنعت خودرو کشور و روند تولید و فروش حاکم نشود.
وی گفت : سالیان زیادی است که صنعت خودرو ایران علاقمند به همکاری و رقابت پذیری با شرکتهای خودروساز بزرگ و برتر دنیا است به همین جهت حضور در بازارهای جهانی می طلبد که هم به صورت بخشی مسائل موجود صنعت خودرو بازنگری شود و هم اینکه برنامه ها و تارگت های بلند مدت داشته باشیم.
این کارشناس صنعت خودرو با توجه به تدوین استراتژی صنعت خودرو در سال 89 تاکید کرد : مسلما استراتژی که در این سال تدوین شده براساس الگوها ، نیازها و ساختارهای همان سال تدوین شده است که قطعا در آن شرایط بر بازارهای رقابتی ان زمان موثر بوده است.اما در شرایط کنونی نیاز است تا برنامه های کوتاه مدتی تدوین شود که تا حدودی با افق استراتژی که در سال 89 تدوین شده فاصله داشته باشد.
طالبی افزود : امروز خودروسازان برای اجرای نگرش های جدید در صنعت خودرو ، باید تغییر دیدگاه داده و به سمت نگرش های جدید حرکت کنند و در این راستا از نیروهای بومی و متخصصین داخلی بیشتر استفاده نمایند، سعی کنند حداقل برای 10 سال آینده برنامه ای داشته باشند تا در تولید برخی از قطعات خودکفایی حاصل شود.
وی گفت : در شرایط کنونی با رشد بی رویه ای که در قیمت خودرو صورت گرفته و از سویی توان مالی مردم ، طبعا میزان تقاضای بازار کمتر از گذشته است بنابراین باید در استراتژی که در سال های قبل تدوین شده بازنگری شود چرا که بر اساس نیاز و شرایط آن زمان ،تولید حداقل 3 میلیون خودرو تا سال 1404 هدف گذاری شده است که با توجه به شرایط امروز و افت تقاضا به نظر می رسد باید تغییراتی در این اهداف داده شود.
وی تصریح کرد : برای ارتباط مجدد خودروساز و مشتری باید در بازار خودرو ثبات ایجاد شود ، چرا که امروز هر گونه تغییرات ناگهانی و رشد قیمت باعث می شود افرادی که صرفا نیاز مبرم دارند به بازار مراجعه کنند.