زیان ۲.۶ میلیارد دلاری مالک جیپ به دلیل ابهام در وضعیت تعرفهها
استلانتیس، مالک برندهای بزرگی همچون جیپ، دوج و رم، در آوریل سال جاری اعلام کرده بود که به دلیل ابهام در وضعیت تعرفهها، پیشبینی مالی سالانه خود را به حالت تعلیق درآورده است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، گروه خودروسازی استلانتیس، مالک برندهای بزرگی همچون جیپ، دوج و رم، در آوریل سال جاری اعلام کرده بود که به دلیل ابهام در وضعیت تعرفهها، پیشبینی مالی سالانه خود را به حالت تعلیق درآورده است. اکنون با اجرایی شدن تعرفهها، این شرکت برخی از برآوردهای اولیه نیمه نخست سال ۲۰۲۵ را منتشر کرده که حاکی از شرایط نامساعد مالی است.
بر اساس این گزارش، استلانتیس انتظار دارد در شش ماه نخست سال جاری میلادی با زیانی معادل ۲.۶۸ میلیارد دلار مواجه شود. همچنین در گزارش فروش جهانی سهماهه دوم ۲۰۲۵، این شرکت از افت ۶ درصدی در ارسال خودروها خبر داده که بخش بزرگی از آن مربوط به کاهش ۲۵ درصدی در آمریکای شمالی (معادل حدود ۱۰۹ هزار دستگاه خودرو) است.
تعرفهها، تولید و هزینهها؛ عوامل اصلی زیان
به گفته استلانتیس، حدود ۳۰۰ میلیون دلار از این زیان مستقیماً ناشی از تعرفههای جدید بر واردات بوده است. بخش دیگری از این ضرر به لغو برخی برنامههای تولیدی نسبت داده شده که در واکنش به افزایش هزینهها صورت گرفته و هنوز تأثیر کامل اقدامات اصلاحی شرکت تا نیمه دوم سال مشخص نخواهد شد.
علاوه بر تعرفهها، افزایش هزینههای صنعتی، عوامل جغرافیایی و نوسانات نرخ ارز نیز از دلایل اصلی کاهش سوددهی این خودروساز چندملیتی عنوان شدهاند.
افت فروش و چالشهای مدلهای جدید
استلانتیس در تحلیل افت فروش خود، به چند عامل اشاره کرده که از جمله آنها میتوان به کاهش فروش ناوگان (فلیت) و مشکلات ناشی از گذار محصولات اشاره کرد. به عنوان نمونه، عرضه سری جدید خودروهای اسمارتکار و همچنین فیات ۵۰۰ هیبریدی هنوز به ظرفیت تولید کامل نرسیدهاند و همین امر روی آمار فروش تأثیر گذاشته است.
نقاط امید: رشد در بازارهای خاورمیانه و آمریکای جنوبی
با وجود عملکرد ضعیف در بازارهای اصلی مانند آمریکای شمالی و اروپا، استلانتیس در سایر مناطق شاهد رشد چشمگیر فروش بوده است. فروش در منطقه خاورمیانه و آفریقا ۳۰ درصد و در آمریکای جنوبی ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ امری که میتواند بخشی از زیانها را جبران کند.
مدیرعامل جدید و مسیر پیشرو
با آغاز به کار آنتونیو فیلوزا به عنوان مدیرعامل جدید از ماه مه، نگاهها به تصمیمات و برنامههای آتی او دوخته شده است. او پیشتر در اظهارنظری گفته بود:
«هیچ مشکلی در استلانتیس وجود ندارد که نتوان آن را با توانمندیهای خودمان حل کرد.»
شایعاتی مبنی بر احتمال فروش برندهای کمبازده مانند مازراتی یا توقف فعالیت برندهایی مانند کرایسلر نیز توسط شرکت تکذیب شدهاند. به نظر میرسد فیلوزا تصمیم دارد به جای کاهش مقیاس، روی افزایش بهرهوری و سودآوری داخلی تمرکز کند.
انتهای پیام/