تنها راه پیشرفت صنعت خودرو؛ ارتقای توان خودروسازان و تمکن خریداران
میهن صنعت : از یکسو باید از صنعت خودرو برای کاهش هزینههای تحمیلی و پایین آوردن قیمت تمامشده و توسعه تولیدات کیفیتر با صرف هزینه منطقی حمایت کرد و از سوی دیگر توان و تمکن مالی اقشار ضعیف جامعه را برای خرید تولیدات کیفی جایگزین بالا برد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، طی سالهای اخیر و در محافل عمومی و حتی رسانهای کشور فضای سنگینی در رابطه با ناایمن بودن خودرو پراید به وجود آمده و عمدتا علت اصلی بسیاری از تلفات جادهای را به این خودرو نسبت میدهند.
این در حالی است که براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور علت اصلی 50 درصد از تلفات جادهای کشور عامل انسانی بوده و حال آنکه بیشترین هجمهها به شرکتهای خودروساز وارد میشود.
در عین حال نقاط حادثهخیز راههای کشور نیز در رتبه بعدی بروز سوانح جادهای قرار دارند به طوری که در حال حاضر بالغ بر دو هزار نقطه حادثهخیز در راههای کشور شناسایی شده است.
به عبارتی در هر ساعت 7/2 ایرانی بر اثر تصادفات جادهای جان میدهند. طبیعی است که به دلیل کثرت تولید خودرو پراید و سهم حدود 50 درصدی این محصول از کل تولید خودرو سواری کشور و سهم آن نسبت به دیگر خودروها بالاتر خواهد بود.
پژو در صدر آمار تصادفات
براساس آمارهای منتشر شده از سوی پلیس در سال 91 و برخلاف تصور عمومی موجود از مجموع تولیدات خودروهای خانواده پژو، 127 هزار و 937 دستگاه دچار تصادف شدند تا رتبه اول را به خود اختصاص دهند.
به گزارش پولنیوز، پس از آنها نیز پراید با 114 هزار و 799 تصادف در رتبه دوم قرار دارد. البته تاکنون آماری از میزان تلفات این خودروها منتشر نشده است اما براساس اطلاعات موجود این دو خودرو جزو پنج خودرو پرتلفات کشور نیز هستند.
در همین راستا لازم است به این آمار نیز دقت شود. واردات خودرو در سال 1391 حدود 45هزار دستگاه بوده و این در حالی است که تنها خودرو پراید طی سال گذشته که دوران رکود صنعت خودرو بوده تولید حدود 300 هزار دستگاه را پشتسر گذاشته و بدیهی است که تعداد تصادفات این خودرو به نسبت کل خودروهای وارداتی بیشتر است.
حال آنکه پس از عامل انسانی وضعیت راهها نیز سهم عمدهای از علل بروز سوانح جادهای را به خود اختصاص میدهند و مهمتر از همه آنکه فقدان فرهنگ صحیح رانندگی به قصه پرغصه سوانح جادهای کشور تبدیل شده و در عین حال رسانهها نیز کمتر به این موضوع پرداخته و همواره سیاست تخریب و تحقیر را در پیش گرفتهاند.
در این سیاهه به هیچ عنوان دفاع از خودرو پراید یا دیگر خودروهای پرتیراژ کشور نیست اما باید به این سوال نیز پاسخ داده شود که چند درصد از اقشار جامعه توان خرید خودروهای وارداتی با قیمتهای چند ده و چند صد میلیونی را دارند. آیا غیر از این است که هنوز هم بسیاری از اقشار مردم توان خرید حتی همین خودرو پراید را نداشته و برخی نیز به سختی آن را تهیه میکنند.
بنا بر اعلام رییس کمیسیون حملونقل و ارتباطات اتاق تهران، قدرت مردم در خرید خودرو به یکسوم تقلیل یافته است.
طبیعی است که این خودرو بهعنوان ارزانترین خودرو سواری کشور نیاز بسیاری از خانوادهها را تامین میکند و بر این اساس تقاضا برای خرید آن نیز روزبهروز بیشتر میشود بنابراین از یکسو باید از صنعت خودرو برای کاهش هزینههای تحمیلی و پایین آوردن قیمت تمام شده و توسعه تولیدات کیفیتر با صرف هزینه منطقی حمایت کرد و از سوی دیگر توان و تمکن مالی اقشار ضعیف جامعه را برای خرید تولیدات کیفی جایگزین بالا برد.