دو سوال اساسی از شورای رقابت
میهن صنعت : تا پیش از دولت نهم قیمتگذاری بازار بر اساس مصوبه شورای اقتصاد توسط کمیته خودرو تعیین میشد و در این مدت مشکلی در بازار نبود؛ نه مشکل تفاوت قیمت وجود داشت و نه اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تا پیش از دولت نهم قیمتگذاری بازار بر اساس مصوبه شورای اقتصاد توسط کمیته خودرو تعیین میشد و در این مدت مشکلی در بازار نبود؛ نه مشکل تفاوت قیمت وجود داشت و نه اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار. مشتریان هم بدون دردسر خودرو را خریداری میکردند. از زمان روی کار آمدن دولت نهم کمیته خودرو تا چند سال تشکیل نگردیده و به مدت 8 سال قیمتها را ثابت نگه داشتند و در حالی که مستمرا تورم در داخل وجود داشت و هزینه تولید بالا بود، قطعهسازان و خودروسازان با مشکلات زیادی برخورد کردند.
در سال 1390 وزارت صنایع به سازمان حمایت اجازه قیمتگذاری داد و پس از قیمتگذاری سازمان حمایت به این نتیجه رسید که باید 20 درصد افزایش قیمت دهد ولی با نزدیک شدن ایام نوروز نمیخواستند به بازار شوک وارد شود بنابراین 6 درصد افزایش را ابلاغ کردند و تصمیم گرفته شد 14 درصد باقیمانده را در سال 91 ابلاغ کنند. خودروسازان هم موافقت کردند؛ اما در اردیبهشت این 14 درصد ابلاغ نشد و خودروسازان قیمتها را منهای 14 درصد فروختند، در نتیجه 4هزار میلیارد تومان ضرر کردند. در نهایت بعد از 7 الی 8 ماه بر هم ریختگی بازار شورای رقابت به میدان آمد و قیمتگذاری را بر پایه منهای 14 درصد شروع کرد. در نتیجه این کار مجددا ضرر 2هزار میلیارد تومانی حاصل شد و کاهش تولید به میزان 50 درصد رقم خورد. از همه بدتر اینکه وقتی بین قیمت خودرو در بازار و کارخانه اختلاف 4 یا 5 میلیونی وجود داشته باشد، رانت و فساد ایجاد میشود، مانند خیلی از کسانی که پول دارند اما خودرو نمیخواهند و پولشان را در این کار سرمایه میکنند و به دنبال سود هستند.
بنابراین کسانی را که واقعا میخواهند خودرو خریداری کنند و مشتری واقعی هستند نمیتوان از دلالان تشخیص داد. پس تا زمانی که قیمت خودرو با قیمت کارخانه و بازار تفاوت داشته باشد رانت کماکان ادامه خواهد داشت. الان نیز که شورای رقابت قیمتگذاری کرده، قیمتها اساسا غلط است و علاوه بر آن 2درصد هم به خاطرعدم افزایش بهرهوری از قیمتها کاسته شده است که همین 2درصد امسال میلیاردها تومان به خودروسازان ضرر خواهد زد. آیا صنعت خودرو کشور که در شرایط بحرانی دو سال اخیر از بیکار کردن 30هزار کارگر شاغل خودداری کرده باید تاوان این اقدام خود را با کاهش قیمت و جریمه 2 درصدی بدهد. باتوجه به برنامه تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سالجاری میزان ضرر و زیان خودروسازان از این ناحیه حدود 600 میلیارد تومان خواهد بود.
سوال اینجاست که این 2درصد بهرهوری را کدام صنایع در ایران اجرا کردهاند که صنعت خودروسازی انجام نداده و مشمول جریمه شده است؟ سوال جالبتر اینکه در 2سال گذشته که تیراژ هم پایین بود و باید تعداد زیادی کارگر را اخراج میکردیم، به جرم اینکه کارگر را اخراج نکردیم و بهرهوری هم افزایش نیافته، باید 600 هزار میلیارد تومان به خودروساز خسارت وارد شود؟ این 2 سوال اساسی از شورای رقابت است.
* دبیر سابق قطعه سازان
منبع:تین نیوز