ردپای غول موتورسازی اروپا در ایران

پیاجیو MP3؛ امیدهای کم‌رنگ با آرزوهای بزرگ

میهن صنعت: پرونده این گزارش در مورد یک اسکوتر 3چرخ اروپایی با نام MP3 است که از اوایل امسال به‌دست یکی از واردکنندگان داخلی به ایران آمده اما هنوز تکلیفش مشخص نیست چون با گذشت چندین ماه حتی به مرحله تعیین قیمت هم نرسیده؛ حالا بماند تا زمان عرضه به بازار و

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،و به نقل از عصرخودرو، MP3 محصول کمپانی Piaggio است؛ این کمپانی ایتالیایی به فولکس‌واگن دنیای موتورها معروف شده چون هم‌اکنون 7 زیرمجموعه مختلف موتورسازی دارد ازجمله دِربی اسپانیا (از 2001)، جیلِرا (از 1969) و اپریلیا (از 2004). البته فراموش نکنیم که خود اپریلیا هم مالک موتوجوزی است! اما قدیمی‌ترین زیرمجموعه پیاجیو، معروف‌ترین اسکوترساز دنیا یعنی وسپای ایتالیاست که از همان ابتدای تاسیس تا به امروز در تملک پیاجیو بوده و هست. در واقع وسپا نام اولین محصول پیاجیو بود که سال 1946 به بازار آمد و بعدها با موفقیت بیش از اندازه‌ای که نصیبش شد، نام وسپا به برندی مختص ساخت انواع اسکوترها مبدل شد.

حروف MP از عبارت Moto Piaggio آمده و عدد 3 هم تعداد چرخ‌هایش را نشان می‌دهد. البته این نحوه نامگذاری قبل‌ها معنی دیگری می‌داد چراکه پیاجیو معمولا پروتوتایپ‌هایش را با همین سبک و سیاق نامگذاری می‌کرد تنها با این تفاوت که عدد موجود شماره پروتوتایپ موردنظر بود؛ مثلا قبل از آمدن وسپا، پیاجیو مدل اولیه آن‌را MP5 نامیده بود که عدد 5 یعنی پنجمین پروتوتایپی که در کمپانی ساخته می‌شد.

هر سیکلتی که بیش از 2چرخ داشته باشد، قاعدتا ایمنی بیشتری هم دارد! از طرف دیگر، ترمزگیری در سیکلت‌های 3چرخ به‌صورت کلی 20 درصد از سیکلت‌های 2چرخ بهتر است و MP3 هم از این قاعده مستثنا نیست، ولی گذشته از اینها، یکی از ابتدایی‌ترین مشخصه‌های MP3 این است که موتورسوار دیگر دغدغه پارک کردنش را ندارد و لازم نیست نگران نحوه قرارگیری جک بغل و جک وسط باشد پس هرجایی می‌تواند آن‌را پارک کند علی‌الخصوص درسطوح شیبدار که کابوس همه موتورسوارهاست. البته پیاجیو فقط جک وسط را برای MP3 تعبیه کرده که در یک مورد خیلی خاص کاربرد دارد و در ادامه به این مورد هم اشاره می‌کنیم. دیگر ویژگی خوب MP3 سیستم Fly-by-wire برای دسته گاز است؛ یعنی به‌جای استفاده از اتصال مکانیکی میان دسته گاز و تراتل انجین، از سنسورها استفاده شده.

مهم‌ترین ویژگی MP3 که با آن معروف شد، تعلیق مستقل چرخ‌های جلویی است که به موتورسوار اجازه می‌دهد مفهوم جدیدی از راندن را تجربه کند که نه در خودروها می‌توان آن‌را تجربه کرد و نه در سیکلت‌های معمولی 2چرخ. این تعلیق فوق‌العاده این امکان را می‌دهد تا در پیچ‌ها یا هنگام دور زدن، موتور را حداکثر تا 40 درجه (از خط عمود) خم کرد.

بدترین ویژگی پیاجیو، به نوعی خطرناک‌ترین ویژگی آن هم محسوب می‌شود که البته احتمال وقوع آن تقریبا نزدیک به صفر است مگر اینکه اساسا فرد بدشانسی باشید! اگر به هر دلیلی تعلیق الکتروهیدرولیکی MP3 که با باتری تغذیه می‌شود از کار افتاد و سپس به هر دلیلی امکان قفل کردن تعلیق نبود، MP3 خیلی راحت روی زمین می‌افتد حتی اگر درحالت پارک باشد. بنابراین کاربرد جک وسط نیز تنها در همین یک مورد خاص است. اما عکس این موضوع هیچ خطری ندارد؛ یعنی اگر تعلیق جلو قفل بود و در این حالت باتری MP3 از کار افتاد یا برای تعویض آن‌را بیرون آوردید هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

سال 2009 بود که پیاجیو با معرفی MP3 Hybrid 125 اولین اسکوتر هیبریدی جهان را ساخت. اتفاق خوبی بود ولی این اسکوتر مشکلات غیرقابل انکاری داشت تا نهایتا بازار روی خوشی به آن نشان ندهد. این هیبریدی مجهز به یک انجین 125سی‌سی به‌علاوه یک موتور الکتریکی 3.5 اسبی است که در عقب جاسازی شده و پکیج باتری‌های آن هم درون محفظه بارِ زیر صندلی قرار دارند. تنها خوبی MP3 Hybrid‌125  وقتی است که درحالت هیبریدی باشد چون در این حالت مصرف سوختش به حدود 1.7 لیتر می‌رسد ولی به لحاظ شتاب و سرعت می‌تواند پابه‌پای اسکوترهای 250سی‌سی معمولی حرکت کند. البته مراقب باشید که درحالت هیبریدی شارژ باتری‌ها بیشتر از 25 دقیقه دوام ندارد. با اینکه پیاجیو برای MP3 Hybrid 125 سیستم بازیابی انرژی ترمز تعبیه کرده و تاحدودی هم جوابگوی مصرف شهری است، ولی سیستم هیبریدی این اسکوتر از نوع plug-in بوده یعنی با اتمام باتری‌ها باید آن‌را با ولتاژ خانگی یا در ایستگاه‌های شهری شارژ کنید که حدود 3ساعت زمان می‌برد.

وقتی از این اسکوتر درحالت هیبریدی استفاده می‌کنید همه چیز خوب و عالی است اما درحالت غیرهیبریدی (یا بنزینی یا الکتریکی) همه چیز به بدترین شکل ممکن تبدیل می‌شود! اگر درحالت بنزینی حرکت کنید باید جثه سنگین 250 کیلوگرمی آن‌را با انجین 125‌سی‌سی 14‌اسبی حرکت دهید که حتی تصور‌کردنش هم عذاب‌آور است. اگر هم درحالت الکتریکی با آن حرکت کنید حداکثر سرعتش به بیشتر از 32 کیلومتربرساعت نمی‌رسد. به‌صورت کلی باید گفت که اصرار غیرمنطقی پیاجیو به استفاده از انجین ضعیف 125سی‌سی، افزایش 30 کیلوگرمی وزن موتور نسبت به مدل‌های بنزینی MP3 125 و قیمت بیش از 10000 دلاری آن از مهم‌ترین دلایل استقبال کم مشتریان از MP3 Hybrid 125 بود.

بعد از نارضایتی‌هایی که از MP3 Hybrid 125 شد، پیاجیو سال 2010 دومین هیبریدی خانواده MP3 را این‌بار با یک انجین 278سی‌سی روانه بازار کرد؛ یک اسکوتر قوی و قدرتمند که به لحاظ کارایی شبیه اسکوترهای 400سی‌سی بنزینی بود، مسافت قابل پیمایشی در حدود 20 کیلومتر داشت که 2 کیلومتر بیشتر از مدل هیبریدی سابقش بود. هنوز هم قیمت بالای این محصول برای مشتریان پیاجیو راضی‌کننده نیست.

با اینکه تنوع مدل‌های MP3 در هر بازار متفاوت است ولی از همان 2007 که MP3 وارد بازارهای جهانی شد، پیاجیو 3 انجین 250 و 400‌ و 500سی‌سی را برای آن آماده کرد که البته حجم واقعی‌ این انجین‌‌ها اندکی کمتر از نام‌شان بود. همچنین پیاجیو از سال 2009 برخی مدل‌هایش را با پسوند LT (که از عبارت Large Thread گرفته‌شده) روانه بازار می‌کند که به‌دلیل داشتن فاصله عریض‌تر 2چرخ جلو، سوار شدن بر آنها (برخلاف مدل‌های استاندارد MP3) در اکثر کشورها نیازمند گواهینامه رانندگی با خودروست نه گواهینامه موتور. برای سال 2011 هم پیاجیو 2عضو جدید را به خانواده MP3 آورد که یکی MP3 125 و دیگری MP3 300 نام داشت.

صحبت کردن درمورد موتوری که هنوز نیست، شاید کار درستی نباشد اما حداقل می‌توان بعضی چیزها را پیش‌بینی کرد! مثلا در آمریکای شمالی MP3 250 حدود 7100 دلار، MP3 400 حدود 8600 دلار و MP 500 هم تقریبا 8900 دلار قیمت دارد. اما آنطور که خبرها می‌گویند ظاهرا واردکننده ایرانی می‌خواهد MP3 300 را در مدل‌های بنزینی و هیبریدی وارد بازار کند که اگر صحت داشته باشد پس دست عموم مشتریان ایرانی (به‌دلیل محدودیت‌های حجم انجین) از آنها کوتاه است و احتمالا فقط در پارکینگ نهادهای خاص می‌توان آنها را پیدا کرد. البته این اسکوتر در زمینه امداد، آتش‌نشانی، امور خدماتی یا حتی ناوگان راهنمایی‌ و رانندگی و‌… هم کاربردهای مفیدی دارد ولی بعید است که قیمت تمام‌شده MP3 300 برای این ارگان‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد.
ای‌کاش واردکننده قبل از قطعی‌شدن واردات این اسکوتر، از عرضه مدل‌های هیبریدی صرف‌نظر می‌کرد و امکان‌سنجی بیشتری روی مدل‌های MP3 250 انجام می‌داد چون با داشتن انجین 244سی‌سی، حداقل شماره‌گذاری‌شان آسان‌تر بود و مشتریان ایرانی هم رغبت بیشتری به خریداری آن داشتند. البته این‌را هم باید اعتراف کرد که  MP3 با هر انجینی که وارد ایران شود بازهم مشتریان بسیار محدودی دارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=53694
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه