کمپانی ماز در سال 2014، هفتاد‌ساله شد

وقتی هنوز هم دود از کُنده بلند می‌شود!

میهن صنعت: در دنیای خودرو‌های سنگین، نام‌های زیادی دیده می‌شوند که امروزه دیگر وجود ندارند و به خاطره‌ها پیوسته‌اند؛ چرا‌که رقابت در این بخش از صنعت خودروسازی، با توجه به تیراژ تولید پایین، بسیار سخت‌تر از بخش سبک و سواری است. اما در این بین هستند کمپانی‌

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از عصر خودرو کمپانی خودروسازی ماز یکی از این کمپانی‌هاست که در چند سال اخیر با همکاری MAN آلمان قدم‌های بزرگی برای جهانی‌تر‌شدن خود برداشته است و امسال در سال 2014، جشن 70 سال حضورش را در این بخش از صنعت خودرو‌سازی برگزار کرده است. ماز یک کمپانی بلاروسی است که نام آن نیز مخفف عبارت Minsky Automobilny Zavod است. این کمپانی در 16 جولای 1944 یعنی اندکی پس از فرو‌کش کردن آتش جنگ دوم جهانی تاسیس شد. اولین مدل با نام MAZ 200 با استفاده از یک پیشرانه 2زمانه ساخت جنرال موتورز از خط تولید خارج شد و این مدل به سرعت با یک نمونه بهینه‌شده‌تر با نام 500 جایگزین شد. مسئولان برای فراهم‌آوردن رفاه کارگران اقدام به ساخت فروشگاه، مدرسه، درمانگاه، آپارتمان و … در یک مجموعه کردند و برای خط تولید نیز از سربازان اسیر شده آلمانی در کنار کارگران بلاروسی بهره گرفتند. کم کم این شرکت به ساخت کشنده، کامیون، اتوبوس، جرثقیل و … مشغول شد تا اینکه به بزرگ‌ترین خودروسازی شوروی سابق تبدیل شد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ساخته‌های خودروسازی منطقه شوروی سابق، طراحی‌های خشن و زمخت خودرو‌هاست. این کمپانی‌ها در سال‌های اخیر با استفاده از اتاق‌ها و مشخصات فنی کمپانی‌های معتبر توانسته‌اند تا این مشکلات را به نحو مطلوبی کمر‌نگ کنند. برای مثال، کاماز از محصولات مرسدس بنز برای این کار استفاده می‌کند و به یک شریک تجاری وی تبدیل شده است. اما MAZ نیز برای عقب نماندن از رقیب هموطنش و از آنجایی که ساخته‌های آلمانی از محبوبیت خاصی در دنیا برخوردارند، در سال 1997 در یک شراکت با MAN آلمان، اقدام به تولید خودرو‌های تجاری و سنگین با استفاده از اتاق و پیشرانه‌های MAN کرد که در اولین اقدام، اتاق مان F90 برای این کار انتخاب شد. محصولات نیز از پیشرانه‌های ساخت MAN می‌توانستند برخوردار شوند تا قابلیت‌های کاری و صادراتی آنها نیز افزوده شود. این ترکیب باعث شد تا محصولاتی که از خط تولید خارج می‌شوند، در حدود 30 درصد ارزان‌تر از نمونه‌های رقیبان باشند که باعث می‌شود تا در کنار داشتن طراحی‌های زیبا و معقول، از قوای فنی مدرنی نیز استفاده کنند، تا آنجا که تولیدات این شرکت در سال 2014 به منظور حضور گسترده‌تر در بازار‌های اروپایی به پیشرانه‌های یورو 6 نیز مجهز شده‌اند که برای سازگاری بیشتر با منطقه‌های صادراتی هدف، در کنار تست و آزمایش در بلاروس و روسیه، در سطح اروپا نیز تست و آزمایش می‌شوند. در کشورمان نیز از گذشته دیدگاه جالبی درباره خودرو‌های ساخت این منطقه وجود داشته است. محصولاتی همچون ماز، کراز، گاز، کاماز و… برای عده‌ای به خاطر سخت‌جانی، بسیار دوست‌داشتنی و برای عده‌ای نیز به خاطر ظاهر قدیمی و نداشتن تکنولوژی بسیار غیر‌قابل تحمل بوده‌اند. همین وضعیت باعث شد تا کمپانی ماز در سال 1384 اقدام به تولید مشترک با گروه آذهایتکس کشورمان در منطقه آذربایجان کند‌ که این ساخته‌ها در بخش‌های کامیونت، اتوبوس، مینی‌بوس و کشنده هستند. ماز که علاقه ایرانیان را به محصولات مرسدس بنز به خوبی درک کرده است، در کشنده‌های خود، در کنار پیشرانه‌های ساخت MAN، از پیشرانه OM501 مشترک با آکتروس نسل دوم و سوم با قدرت 438 اسب بخار نیز استفاده می‌کند. محصولات ماز با اینکه از پایه و اساس طراحی اتاق‌های MAN بهره می‌گیرند و در برخی نمونه‌ها دارای تغییرات بهینه و خوبی نسبت به اتاق‌های اصلی شده‌اند اما در برخی موارد مثل استفاده از داشبورد‌هایی با طراحی نه‌چندان مناسب و همچنین نا‌آشنا‌بودن خریداران ایرانی با قابلیت‌های این محصولات، هنوز نتوانسته‌اند در حد بزرگان داخلی قدرت‌نمایی کنند. ماز همچنین در کنار ساخت خودرو‌های کار و تجاری، یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تجهیزات و خودرو‌های نظامی در جهان است که ساخته‌های خود را در اختیار کشور‌های شوروی سابق و خصوصا روسیه قرار می‌دهد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=57498
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه